25 % för dig som är eller blir medlem.

Inför Cykelvasan – så förbereder du dig

Ska du cykla Cykelvasan? Här kommer tips på hur du bäst förbereder dig.


Vasaloppskolan del 1 – Förberedelser
Det finns några bra förberedelser du kan göra innan start. Genom att kolla att allt fungerar och att du har med dig allt så kommer du att känna dig lugnare.


1. Börja med att kolla så att bromsarna fungerar som de ska.
2. Kontrollera styret så att det är rakt och sitter fast.
3. Kontrollera din flaskhållare och flaska så att de båda sitter fast. Är flaskan nästan trög att dra ur – då vet du att flaskan sitter ordentligt och inte blir en fara för andra cyklister.
4. Hjälmen ska sitta rakt på och hakremmen ska sitta tight. En hjälm som inte sitter ordentligt tappar sin funktion.
5. Använd en Camel back – ta en klunk innan så du vet att slangen inte är i kläm.
6. Öppna dina energibars innan loppet så de är lätta att ta fram under tävlingen.
7. Lägg skräpet i ryggfickan!
8. Tänk igenom innan du ger dig iväg hur mycket du ska äta och dricka så att du kan portionera ut det under loppet, så att du håller uppe energinivån.


Vasaloppsskolan del 2 ­– Lär dig köra om tryggt och säkert
När man ska köra om någon är det viktigt att tänka på hur terrängen ser ut just där du är – om det är lämpligt att köra om överhuvudtaget eller om du ska vänta till ett parti länge fram.

1. Se dig omkring – titta bakåt åt sidan.
2. Påkalla uppmärksamhet och se till att hålla bred marginal till cyklisten.
3. Håller cyklisten ut åt sidan ordentligt – säg tack.
4. Se till att komma förbi cyklisten och tillbaka till ditt spår.


Vasaloppsskolan del 3 – Bra att veta om planerade och oplanerade stopp
Ibland händer det att du behöver gå av din cykel under loppet – då ska du göra såhär:

Planerat stopp:
Ett planerat stopp är om du behöver stanna för att ta av och på kläder, gå på toaletten eller vila. Detta är stopp du kan planera i flera minuter, därför kan vänta tills det kommer upp en lämplig plats för stoppet. Läs av terrängen och sväng av spåret vid en lämplig korsning. Stanna inte vid krön eller kurvor. Vid ett sådant här stopp är det bra att komma ifrån leden.

Oplanerat stopp:
Ett annat stopp kanske du bara har 15 eller 20 sekunder att planera. Det kan vara om du närmar dig en brantare backe och bedömer att det blir för tufft för dig. Viktigt då är att du ligger längst ut till höger innan backen börjar så att snabbare cyklister kan köra om till vänster om dig. Var tydlig! Cykla så länge du orkar i backen, vik sedan av så långt ut till höger du kan innan du kliver av cykeln. Man även vinka förbi cyklister precis innan man kliver av.

Det akuta stoppet:
Om du exempelvis får punktering eller ifall kedjan skulle börja hoppa. Om du då har cyklister runt omkring dig så är det viktigt att du är tydlig med att något hänt. Ropa punktering, vänd av till höger och se dig om så att du inte har någon på insidan av dig. Kliv sedan av din cykel och gå långt ifrån banan för att sedan laga din punktering.


Vasaloppsskolan del 4 - Att tänka på uppför, utför och i kurvor
Uppför
Att tänka på när man cyklar uppför är att växla innan det blivit för tungt. Blir det för mycket tryck på kedjan då kommer det bli svårt att växla ner, vilket kan göra att det tar stopp och du måste kliva av cykeln. När man väl är inne i backen är det bra att sitta ner på cykeln, ställer man sig upp är det lätt att bakhjulet tappar fäste.

Utför
Håll ditt spår, titta långt fram – cykeln åker dit du tittar. Tänk på säkerheten och ha ordentligt med avstånd till övriga cyklister. Åk avslappnat och håll stadigt i styret.

Kurvor
Samma sak gäller här. Titta långt fram och dit du ska. Håll din linje genom hela kurvan, ligger du till höger i en vänsterkurva så håll ut ordentligt så att andra cyklister får plats innanför dig.


Vasaloppsskolan del 5 - Vett och etikett när du cyklar i grupp
En grundregel när du cyklar i grupp är att behandla andra som du själv vill blir behandlad. När man cyklar i grupp kan det vara bra att tänka att de som ligger längst bak i klungan faktiskt inte ser vad som händer där fram. Det är bara de längst fram som har den optimala uppsikten av banan. Därför finns det en uppsjö av tecken som är bra att känna till för att det ska bli en säkrare färd för alla.


1. Till exempel kan det ha uppstått en grop i banan, det kan komma en sten, eller att någon tappat sin flaska. Ifall man ser denna flaska är det bra att markera tydligt med röst och tecken. Det är viktigt att alla tar sitt ansvar i gruppen och skickar meddelandet så att även de längst bak får veta att det är en fara på vägen.

2. Stopptecknet är det viktigaste tecknet att känna till – det kan ju faktiskt hända saker längs vägen som man inte kan förutse som gör att man måste stanna helt.

3. När man ligger på led händer det ibland att det dyker upp ett hinder eller att vägen smalnar av. Och då är det personerna längst fram som har i uppgift att förmedla det bakåt i gruppen. Man visar med handen bakom ryggen åt vilket håll man ska flytta sig åt. Gör du det i god tid kommer dina medcyklister också ha extra tid att göra sin förflyttning på ett säkert sätt. Planera för det oförväntade och visa hänsyn. Med andra ord – håll lite avstånd.

4. Ibland händer det att man vinglar till och då är det bra att ha utrymme så att man inte krokar i varandra. Ibland blir man också hungrig och behöver fylla på med energi. Ska man äta eller dricka så bör man falla längst bak i gruppen. Drick med vänster hand så att du fortfarande kan bromsa.

Fler tips och produkter hittar du på Stadiums sida för Cykelvasan.