Sista chansen – 25 % för dig som är eller blir medlem.

Sugen på att prova på långfärdsskridsko?

Blank is, frihet och vacker natur – att åka långfärdsskridsko är så mycket mer än bara ett roligt sätt att röra sig på. Ylva Schöldberg har över 30 års erfarenhet ute på isen och ger här sina bästa tips på vad du ska tänka på när isen ligger tjock och blank.

Tänk dig att glida fram på en blank is omgiven av vackra vinterlandskap – låter det lockande? Tur, för i Sverige har vi jättefina förutsättningar för långfärdsskridsko under de kalla månaderna. Ylva Schöldberg är ideell ledare för långfärdsskridskoturer som Friluftsfrämjandet anordnar och utbildar även nya ledare. Hon har en gedigen kunskap om vad man bör tänka på för att få ut det mesta av upplevelsen.
Vad är tjusningen med långfärdskridskoåkning?
– När jag är ute på isen känner jag en enorm friheten. Rymden, tystnaden och att komma bort från bullermattan som finns inne staden. Att glida fram med solen i ryggen tillsammans med likasinnade är ett fantastiskt sätt att ta sig fram utan någon större ansträngning, säger Ylva Schöldberg.

Om man aldrig åkt på naturis tidigare, vad ska man tänka på som nybörjare?
– Jag brukar använda förkortningen KUS, kunskap, utrustning och sällskap. När du ger dig ut behöver du ha alla dessa tre delarna med dig. Har du inte kunskapen själv så bör du ge dig ut med någon som har det, till exempel en ledarledd tur. Det är också viktigt att aldrig ge sig ut ensam, utan aldrig vara färre än tre personer. Är du nybörjare och lite osäker skulle jag börja på en plogad bana som är kontrollerad, där kan du också träna teknik.

När det gäller klädsel, hur klär man sig bäst?
– Flera lager med ett funktionellt underställ och funktionsplagg, och framför allt inte bomull. Man kan tycka vad man vill om funktionskläder, men de fyller en stor funktion. Ett mellanlager med en tunn ylletröja eller fleece är skönt och ytterst kommer skaljacka och skalbyxor. Här får man anpassa materialet efter hur mycket du svettas. Det är också skönt med en väst eller en extra tjock fleecetröja när det blir dags för en paus.

Ryggsäcken fungerar även som en flythjälp om den är rätt packad, vad ska man packa ner?
– Det är viktigt att ryggsäcken sitter tajt på kroppen med bröst- midje- och grenrem för att den ska kunna fungera som flytväst. Satsa på en ryggsäck som är lagom stor så att du får ner ett fullständigt ombyte förvarade i vattentäta påsar, matsäck och både kall och varm dryck. Mattermos är trevligt om du vill slippa kalla mackor och någon frukt som ger dig snabb energi. Se till att du har mat och fika för flera raster för det är en viktig del av upplevelsen. Ett par tunnare vantar är praktiskt när du ska äta.

Nöt in några mil så att du är
fit for fight när säsongen kommer

Vad gör man om olyckan är framme och någon går genom isen?
– Först och främst ska man vara medveten om att det tar lång tid att få hjälp av räddningstjänst eftersom du befinner dig långt bort. Det är jättebra att veta hur du tar fram GPS-positionen för att andra ska kunna hitta dit och lägg in en ICE-kontakt i mobilen så att andra kan kontakta dina anhöriga. Att ha med sig en powerbank är också bra då mobilernas batteri har en tendens att dö i kylan. Men alla olyckor är inte så farliga så att man behöver ringa 112 och under tiden måste du agera själv och se till att du själv kan rädda dig eller andra. Ha alltid med dig isdubbar och livlina. Tänk på att inte åka för nära den som åkt i, var säker på att du står på säker is och ha koll på hur du använder din livlina. Avdramatisera det genom att komma väl förberedd. Du kan försäkra dig om att utrustningen funkar på sommaren genom att hoppa i vattnet med hela utrustning på och se om du flyter och att allt i ryggsäcken är torrt.

Hur tar man reda på att isen är säker att åka på?
– Ha ögon och öron mot isen hela tiden. Blir tonen från isen högre betyder det att isen är tunnare och även skiftningar i färgen kan ge dig en indikation på hur stark isen är. Is är en färskvara och kan vara fin på morgonen, men blivit som sorbet när man åker ut senare på dagen. Ha med dig ispik, den ser ut som två stavar, och har flera användningsområden. Den fungerar dels som ett känselspröt när du åker, jag brukar drämma ner den hårt i isen och går ispiken igenom på ett slag är isen för tunn. Men den är också ett hjälpmedel när du börjar bli trött eller behöver stöd.

Hur blir man en bättre åkare?
– Öva, öva och öva. Missa inte försäsongen när det kommer upp spolade isar och rundbanor. Nöt in några mil så att du är fit for fight när säsongen kommer. Vill du få bättre teknik finns det många klipp på Youtube och sen finns det ju ledarledda turer där du kan vara med och träna teknik. Men var med i början av säsongen och tänk på att även de grå dagarna är helt fantastiska. Det blir en helt annan akustik och 50 nyanser av grått.

Så tar du dig upp ur en vak:

När du ramlar i vattnet är det viktigt att behålla lugnet. Du har gått om tid att ta dig upp innan läget börjar bli kritiskt. Vänd dig mot den riktning där du ramlat i eftersom det är där isen senast höll. Ta tag i dina isdubbar som sitter runt halsen. Ha benen bakom kroppen och börja kicka med benen samtidigt som du drar dig upp med armarna med hjälp av isdubbarna. Med hjälp av livlina kan dina vänner hjälpa till att dra upp dig om du inte skulle klara av det själv. Placera livlinepåsen utanpå ryggsäcken så att den är enkel att använda när du ligger i vattnet.

Foto: Friluftsrämjandet.

Ylva Schöldberg

Bor: Stockholm
Gör: Jobbar som projektledare på Friluftsfrämjandet region Mälardalen
Familj: Man och en tolvårig son
Träningsmotto: Energi ger mer energi, rör på dig, helst utomhus. Jag vill vakna frisk, fri och full av energi.