Just nu! 20% extra rabatt på sommarrean Till rean

Så laddar du upp inför det virtuella loppet Min Vätternrundan

Under rådande omständigheter har de flesta lopp fått ställa in på grund av coronaviruset. Men med hjälp av tekniken erbjuder Vätternrundan i år det virtuella loppet Min Vätternrundan. Här berättar Andreas Andersson på Vätternrundan, Henrik Åbom på Craft och Thomas Bylon på Enervit om hur det funkar och hur du på bästa sätt laddar upp inför årets långlopp.

I år kan du genomföra Vätternrundan på hemmaplan – du väljer själv om du ska cykla utomhus eller inomhus. Du kan också dela upp loppet på en eller flera dagar. Starten går den 5 juni och du har fram till den 13 juni på dig att samla ihop loppets totala distans. För att genomföra det virtuella loppet behöver du en smart telefon, träningsklocka eller cykeldator för att kunna logga dina mil. Som vanligt kan du välja bland alla cykelveckans olika distanser – Vätternrundan 315 km, Halvvättern 150 km, Tjejvättern 100 km, Vätternrundan 100 km och MTB-Vättern 25/50 km.

– Att gå i mål där du själv bor är så klart något helt unikt i sig. Det är första gången i Vätternrundans 55-åriga historia som den gemensamma slutdestinationen inte är Motala. Detta innebär också att resan mot målet kommer skilja sig åt bland deltagarna, säger Andreas Andersson.

För att kunna prestera på topp och få en härlig upplevelse på cykeln gäller det att förbereda sig noga. Se till att ha tränat ordentligt innan loppet – speciellt om du planerar att cykla allt i en etapp.

– Glöm inte bort att göra en sista cykelcheck innan du startar ditt lopp, så att cykeln är lika förberedd som du inför utmaningen. Är du inte bekväm med att meka, lämna med fördel in cykeln till din lokala cykelbutik. Ta också med en extra slang, däckjärn, multiverktyg och en pump (eller kolsyrepatroner) så du är förberedd ifall punkan kommer under loppet.

Vill du dela upp distanser i flera etapper eller köra allt i ett svep? I år bestämmer du själv hur och när du ska genomföra loppet. Det ger dig flera fördelar då du kan cykla lite varje dag och välja tider som passar dig bäst. Tänker du köra utomhus kan det vara bra att börja tidigt på morgonen för att utnyttja de ljusa timmarna på dagen. Föredrar du däremot mindre trafik och kan hålla uppe koncentrationen när det blivit mörkt kan du välja att börja lite senare (kom bara ihåg reflexer och lampor). När du cyklar utomhus och på allmänna vägar är det viktigt att tänka på säkerheten.

– Följ trafikreglerna och visa hänsyn till dina medtrafikanter. Din cykel behöver enligt lag vara utrustad med fungerande bromsar och ringklocka. Du ska även ha en godkänd cykelhjälm. Om du tänker cykla tillsammans med någon annan, se till att hålla avstånd och noga följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Andreas bästa tips för ett lyckat lopp är att ta god tid på dig och spana in lämpliga rundor på förhand. Då är det enklare att planera trevliga fika- och matstopp.

– En annan sak som är viktig, för alla – fira målgången. Unna dig något extra gott att äta och känn dig stolt över att ha gått i mål med ett historiskt Vätternrundan-lopp på hemmaplan. Snart kommer din välförtjänta medalj trilla ner i postlådan.
I år kan du köra det virtuella loppet Min Vätternrundan på hemmaplan. FOTO: Fredrik Johansson/Vätternrundan.
Kom ihåg att göra en cykelcheck innan starten så att din cykel är lika redo som du. FOTO: Fredrik Johansson/Vätternrundan.
Andreas Andersson marknadskordinator på Vätternrundan cyklade förra året Vätternrundan 100 km. FOTO: Fredrik Johansson/Vätternrundan.
VÄLJ RÄTT KLÄDER
Att cykla Vätternrundan är en stor prestation – oavsett vilken distans du kör. Välj kläder som sitter bra och som du provat att cykla i några gånger tidigare. Upplever du att någon söm skaver eller något annat som stör kan det bli väldigt jobbigt under ett längre lopp.

Tänk också på att välja kläder som är sköna och praktiska under loppet.

Cykelbyxor med hängslen så att byxorna sitter uppe och en bra pad är prio ett när man väljer kläder för sin runda. Sedan en tunn kortärmad underställströja och utanpå den en cykeltröja som har bakfickor, säger Henrik Åbom.


Var ute i god tid och testa kläderna som du planerar att ha på dig under loppet. FOTO: Fredrik Johansson/Vätternrundan.

Kolla gärna också väderleksrapporten innan du ger dig ut. Vädret i juni kan variera stort och du kan behöva både varmare och tunnare kläder.

– Fördelen i år är ju att man kan välja några olika datum för sitt lopp och därmed kanske kan undvika att cykla i regn. Men har man inte sådan tur så finns det kläder som hjälper till att genomföra rundan i stort sett i alla typer av väder. Tänk på att klä dig i flera tunna lager så att det är lätt att justera genom att ta av eller på sig något plagg om temperaturen växlar.

– Om man ska ge sig ut och vet att det finns risk för regn så är en bra regnjacka ovärderlig. En regnjacka ska ha en tight passform, tejpade sömmar och ett ventilerande membran.

Ska du investera i nya cykelkläder kan det vara värt att lägga lite extra på riktigt bra cykelbyxor.

– Cykelbyxor men hängslen och en bra pad med lite högre densitet är väl värda sina pengar när man ska cykla så här långt. Din rumpa kommer tacka dig efteråt.
Bra plagg att ha:

Kortärmat underställ i polyester som transporterar bort fukt närmast kroppen och håller dig torr.

Cykeltröja med dragkedja fram och tre fickor bak. Den ska sitta tight utan att fladdra i vinden.

Cykelbyxor
av kraftigare lycra med elasticitet, tight känsla och en bra pad.

Vindväst
alternativt vindjacka är perfekt att ha med sig när det är blåsigt eller växlande temperatur. De klarar även lite lättare duggregn.

Kortfingrade handskar
med lite padding för bra grepp och för att undvika skav i händerna.

Långfingrade handskar om temperaturen går ned under ca 10 grader.

Skoöverdrag
som är vind och vattentåliga om det är kallare än cirka 10 grader eller om det regnar.
ÄT RÄTT INNAN LOPPET

Ladda upp med en energiladdad frukost samma morgon som du ska cykla.

För att orka prestera under en längre tid är mat och dryck viktigt oavsett vilket av Vätternrundans olika lopp du ska genomföra. En till två dagar innan du planerar att starta ditt lopp är det bra att äta mer kolhydrater vid varje måltid och även att dricka mer.

– Är man osäker på om man får i sig tillräckligt dagarna innan så kan det vara bra att komplettera med lite extra kolhydrater i form av någon laddningsprodukt. Exempelvis några Enervit Presport som ger 25 gram extra kolhydrater per förpackning kan vara bra för att ladda upp till 100 procent. Två till fyra timmar innan cyklingen är det bra att få i sig lättupptagliga kolhydrater som man är van att äta. Allt för att magen ska må så bra som möjligt, säger Thomas Bylon.

Under cyklingen är det viktigt att tänka på att inte vänta för länge innan man fyller på energidepåerna. Redan efter 20 minuter är det bra att fylla på med snabbare energi i form av sportdryck, gel eller energibar. Undvik fett och protein eftersom det tar lång tid för magen att smälta dessa.

– Man bör få i sig 30–50 gram kolhydrater per halvtimme. Ju intensivare och ju högre belastningen är på kroppen ju mer energi går det åt och ju mer bör man fylla på med.

Det är också viktigt att få i sig tillräckligt med vätska.

– Vatten och sportdryck är viktigt att få i sig. Du kan lugnt sippa på en flaska med sportdryck innan du börjar trampa för att på så sätt se till att ha fullt laddade muskler. Sportdrycken innehåller även lite salter och mineraler som är viktiga för en bra saltbalans under loppet.

Återhämtning efter cyklingen är också viktig särskilt om du väljer att dela upp distansen mellan olika dagar. Se till att snabbt få i dig energi i form av kolhydrater och protein. För bästa effekt bör du ta ett återhämtningsmål inom en timme efter att du avslutat cyklingen. Detta påskyndar återhämtningen och kan dessutom förbättra din prestation till nästa etapp.

– För bättre och snabbare återhämtning är det också bra att dricka en återhämtningsdryck direkt efter loppet för att återställa salt- och vätskebalansen, säger Thomas Bylon.

Läs mer om Min Vätternrundan här.

Cykel