20% extra rabatt på sommarrean. 20% extra rabatt på sommarrean.Shoppa

10 löptips inför årets lopp

Det finns några viktiga saker att tänka på för att du ska prestera ditt allra yttersta under ett lopp, utöver finslipad löpteknik och regelbunden löpträning. Här är checklistan för ett lyckat lopp!

Var förberedd

Packa väskan kvällen innan loppet med allt du kan tänkas behöva under dagen. Så som nummerlapp, löparkläder, tejp, vattenflaska och så vidare.

Planera

Förbered dig genom att kvällen innan lägga fram kläderna du tänkt springa i. Använder du exempelvis pulsklocka eller ryggsäck med vätskesäck bör du även lägga fram dessa.

Ladda rätt

Ät en ordentlig frukost så du orkar prestera på topp. Med ordentlig menas energirik snarare än stor mängd.

Undvik mat för nära start

Huvudmålet (frukost, lunch eller middag) bör inte ätas för tätt inpå loppet, cirka 2-4 timmar innan start är det lagom att äta det sista målet. Springer du med mat liggande i magen finns en risk att du lättare blir trött under loppet.

Spring inte hungrig

Ett lättsmält mellanmål är bra att peta i sig cirka 40–60 minuter innan loppet startar. Du ska inte springa hungrig.

Fyll på med vatten

Drick ordentligt med vatten och gärna sportdryck innehållande salter under hela dagen. När du svettas förlorar kroppen både vätska och salt så det är bra att ha en del i reserv.

Kom i tid

Kom i tid till tävlingsområdet. Då slipper du onödig stress och hinner i stället värma upp ordentligt och ladda mentalt inför loppet.

Håll ditt löptempo

Försök att inte stressa när startskottet går, det tar onödig energi. Det är trångt vid start men efter en stund sprider fältet ut sig och du kan hitta din egen rytm. Rusa inte det första du gör, tänk på att du ska hålla hela vägen.

Tänk på hälsan

Har du råkat dra på dig en förkylning eller annat ska du inte springa. Hur trist det än är att behöva ställa in ett lopp så tveka inte att i stället vara åskådare och heja på andra, eller var hemma och kurera. Det kommer fler lopp.

Till sist – ha roligt!

Njut av banan och stämningen, det är ju det här du har tränat för och sett fram emot. Lycka till!