Så blev sportmärket  adidas ikoniska.

I dag har sport aldrig varit mer mode, och mode har aldrig varit mer sport. Numera är det inte bara trendigt att bära moderiktiga sportplagg – det har blivit en livsstil. Läs mer om tidernas starkast lysande ledstjärna inom sportmode, vi pratar såklart om Adidas.

Bakom de tre ränderna ryms en fantastisk historia – skapad av världens mest erkända idrottsmän, artister och designers. Men hur började allt?

Året är 1948 när Adolf ”Adi” Dassler grundar vad som kom att bli Adidas, först under namnet Addas. Ett år senare adderar han ett ”i”. Men Adi började med skomakeri redan 1924. Då startade han tillsammans med sin bror Rudi (som sedan skulle komma att grunda Puma) ”Bröderna Dasslers skofabrik”. Det var Adi som var kreatören av de båda bröderna, och hans innovativa förmåga låg helt rätt i tiden. Under mellankrigstiden började nämligen intresset för underhållning och sport växa sig allt större. Adi kom på idén att återanvända delar av skor, hjälmar och väskor som hade tillhört soldater för att tillverka skor utav.

De tre ikoniska ränder var från början funktionsdetaljer på deras skor. Ränderna bestod av läderremsor – återvunna från en hjälm eller väska – som gav extra stöd åt fotens mellersta parti. Ränderna var först bara två stycken. Men i samband med att bröderna Dassler gick skilda vägar, och Adi grundade Adidas, tog han det säkra före det osäkra och patenterade designen med två, tre, fyra och sex ränder. Nu vet vi ju alla hur många ränder som Adi till slut bestämde sig för att använda.


Adolf "Adi" Dassler, 1949 i Tyskland. FOTO: ADIDAS ARCHIVES

Från skoverkstad i en tvätterilokal till succé
Till en början höll skoverkstaden till i brödernas mammas före detta tvätterilokal. De hade en relativt liten verksamhet men en hög vision om att utveckla produkter som hjälper atleter att nå bättre resultat. Ett prestationstänk som kom att bli ett av varumärkets kärnvärden.

Resultat, det har de fått. Dasslers skor användes bland annat av ingen mindre än en av tidernas främsta idrottsmän Jesse Owens. Trots flera världsrekord är det en prestation som vi för alltid kommer att minnas – OS i Berlin 1936. Owens kammar hem hela fyra guldmedaljer i grenarna 100 m, 200 m, längdhopp och korta stafetten 4x100 m. Självklart med Adi Dasslers skodesign på fötterna.

Även fotbolls-VM i Schweiz 1954 är en stor milstolpe. När Västtyskland vinner över det just då oövervinnerliga Ungern med 3–2 var Adidas lättviktsfotbollssko med och skrev historia.



Stan Smith lanseras
Ett årtionde senare, 1964, lanseras den ikoniska tennisskon Stan Smith. Men då kallas den för Haillet, döpt efter tennisspelaren Robert Haillet. Under sjuttiotalet började den dåvarande världsettan Stan Smith använda skon på tennisplanen, och 1973 blev den officiellt omdöpt till just Stan Smith. Det sägs att den enkla vita skomodellen med gröna detaljer länge har varit en av modedesignern Marc Jacobs favoritskor. En sak som är säker är att det är en av världens mest sålda sko. Men i dag spelar vi inte tennis i dem, däremot sitter de på var och varannans fot till vardags.

Breddade sortimentet
I dag är det en självklarhet att varumärket erbjuder allt från skor och kläder till redskap och tillbehör. Men faktum är att det tog ganska lång tid innan något annat än skor fick ta plats i sortimentet.

Först 1967 gör den ikoniska träningsoverallen debut. En rödvit variant tillverkas åt den tyska fotbollsstjärnan Franz Beckenbauer, även kallad ”Kejsaren”. Träningsoverallen kom, som bekant, att bli ett plagg för långt fler än fotbollsspelare.

Tre år senare (1970) lanseras fotbollen Telstar för FIFA World Cup. Bollen var designad med 12 svarta femkanter och 20 vita hexagoner för att synas bättre på svartvit tv, därav namnet Telstar. Den här fotbollen har varit återkommande i varje världsmästerskap sedan dess. Bara en sådan sak.



Adidas utvecklade sporten med innovation
Men Adidas var också före sin tid när det kom till många saker. Det är innovation på hög nivå när de redan på åttiotalet (1984) syr in en liten ”dator” i skon. Micropacer, i dag känt som miCoach, var ett sätt för atleter att mäta sin prestation. Något som vi i dag betraktar som vardagsmat, men som var en teknisk revolution just då.

Innovation efter innovation fortsätter att lanseras. Några av de mest kända innovationer blev till under den här eran, som Torsion (1989), Equipment ”EQT” (1991) och fotbollsskon Predator (1994).


Boxningslegendaren Michele Aboro frontade hösten 2019 Adidas by Stella McCartney's kampanj för att lyfta kunskapen kring bröstcancer. FOTO: ADIDAS.

Stella McCartney och Yohji Yaamamoto – stjärnsamarbeten stärker varumärket
Dessutom är Adidas det sportvarumärke som var först ut med musik- och modesamarbeten. Redan 1986 hittar vi det första exemplet. Då släpper den amerikanska hiphop-gruppen Run DMC låten ”My Adidas”, som bland annat handlar om deras passion för sneakers. Under en spelning håller bandet upp den klassiska basketskon, Superstar, för 40 000 fans. Över en natt introduceras varumärket för en ny värld inom mode, musik och streetkulturen. Kort efter det etablerade Adidas och Run DMC ett unikt arbete tillsammans.

Under tvåtusentalet initierades starka, långsiktiga samarbeten med några av de mest eftertraktade och kreativa designers. Genom åren har bland annat Alexander Wang, Yohji Yamamoto, Raf Simons och Stella McCartney fått sätta saxen i sportplaggen. De väljer även yngre streetwearpionjärer som ryske nostalgikern Gosha Rubchinskiy och skateboardmärket Palace.


Första kollektionen för Prada for Adidas, limiterad utgåva. FOTO: ADIDAS.

Det märks tydligt hur varumärket närmar sig modescenen. Hela modevärlden spetsade öronen 2019 när designsamarbetet mellan det ikoniska modehuset Prada och Adidas avslöjades. I december 2019 gjordes första släppet där Prada Superstar och Prada Bowling Bag såldes i begränsad utgåva. Nu sägs de gå in i nästa fas och fler släpp är att vänta.

På samma sätt har Adidas även en stark närvaro inom musik och subkulturen med framgångsrika samarbeten med Kanye West, Beyoncé och Pharell Williams som designers och ambassadörer.


Adidas och Beyoncés klädmärke Ivy Park släppte sin första kollektion tillsammans i januari 2020. FOTO: ADIDAS.

Självklart fortsätter de att fokusera på atleter och resultat. ”Impossible is nothing” är en av varumärkets mest minnesvärda kampanjer (2004), och ett mantra synonymt med att nå sina mål och inte ge upp. I kampanjen syns atleter som David Beckham, Haile Gebrselassie och Muhammad Ali. Målgruppen har med andra ord breddats under åren.

En helt ny kategori har sedan länge vuxit fram – Adidas Originals. Ikoniska sportkläder och sneakers som en gång i tiden lanserats som funktionella och tekniska sportplagg får nytt liv till vardags.

Så... Vad har banbrytande idrottsmän som Jesse Owens och Stan Smith gemensamt med erkända designers och artister som Beyoncé och Kanye West – och med gemene man? Svaret är Adidas.

Adidas