<span style="color: #ffffff;">Så ritade <a style="color: #ffffff;" href="/varumarke/peak-performance">Peak Performance</a> om kartan</span>

När ett gäng skidentusiaster saknade skidkläder som de själva skulle vilja ha uppstod en idé om att själva börja göra kläder. Mitt i det svenska skidmeckat Åre föddes Peak Performance som under åren har växt till att bli ett marknadsledande varumärke. Läs mer om deras resa här. Foto: Adam Klingeteg.

Allt började 1986. Tre skidtalanger började diskutera varför ingen gjorde skidkläder som de själva ville ha. Överlägsen funktionalitet med enkel och cool design. Inte för flashiga, men absolut inte tråkiga heller. Skulle dessa tre lyckas med detta och dessutom få möjligheten att tillbringa mer tid på skidorten de älskade? Svaret är ja!

I den lilla bergsbyn Åre började Stefan Engström, skidåkare med flera världskuppstitlar, Peter Blom, då chefredaktör på landets största skidmagasin och Christer Mårtensson, art director och designer, smida sina planer. Och det dröjde inte länge innan de fick sällskap av den före detta alpinåkaren och skidförsäljaren Jonas Ottosson. Peak Performance var ett faktum.

I slutet av 80-talet hade neon, glitter och extravagans gjort sitt – folk sökte sig nu mer åt genuin kvalitet och äkthet. Gänget på Peak Performance hade helt rätt tänk och de flashigare varumärkena fick snabbt konkurrens i skidbacken. På det lilla kontoret i Åre var det ofta skidåkning som gällde på dagarna och på nätterna jobbade de med att designa nya plagg och packa beställningar. De vann snabbt svenska skidåkares förtroende med snygga och funktionella skidkläder.


Anorak från vinterkollektionen 1987–1988. Foto: Bertil Strandell.

Rätt design är avgörande
Om du varit i Åre känner du säkert till allt som den lilla byn i hjärtat av Jämtland har att erbjuda den äventyrslystna. Men säkert också att vädret kan vara oförutsägbart och skifta fort. För Peak Performance har det från start varit viktigt att utgå från det som de själva ansett viktigt – där rätt design och tekniska lösningar är avgörande. Deras kläder designas in i minsta detalj för att kunna stå starka genom olika slags väder, äventyr och modetrender.

Många av de produkter som Peak Performance släppte på 80-talet lever kvar än i dag och ger ständigt inspiration till nya kollektioner. I slutet av 90-talet hade Åre-företaget vuxit till ett stort välkänt märke. Nya butiker, lansering i Japan, fler medarbetare, jackor i tre lager Gore-Tex och sponsoravtal. Skidmärket utvecklades också under denna tiden till att omfatta produkter för fler typer av naturupplevelser och träning.



Högfunktionella plagg designade för att ge dig optimal upplevelse ute i naturen – oavsett aktivitet. Foto: Adam Klingeteg.

Nära samarbete med atleter
Peak Performance har sedan starten jobbat nära sina atleter och det är en viktig del i varumärkets filosofi och produktutveckling. Deras samarbete med atleter, som testar och ger feedback, hjälper varumärket att hela tiden vara på tårna och utmana sig själva för att kunna erbjuda de absolut bästa produkterna.

En av deras profiler är en av världens bästa friåkare – Henrik Windstedt. Även han har sina rötter i Åre och har i över 20 år varit en del av Peak-familjen. Under åren har han hunnit med flera vinster i Scandinavian Big Mountain Championships, seger i prestigefyllda Freeride World Tour och även en finalplats i Mästarnas Mästare.


Med kärlek till natur och sport. Foto: Peak Performance.

100 procent hållbara – 2026
Varumärkets styrka är och har alltid varit kombinationen av innovation, design, kvalitet och passform. Peak Performance har gått från att ha varit ett skidmärke till att bli ett lika självklart val när det gäller sportswear, golf, löpning, träning och friluftsliv.

Hållbarhet har också varit viktigt redan från starten 1986. Dels genom att göra produkter av hög kvalitet som håller över tid, men också att noggrant välja ut leverantörer där hållbarhetsarbetet är ett viktigt kriterium samt vara öppen för nya lösningar och tekniker. Nu när vi går in i 2020-talet har varumärket en tydlig målsättning: Att allt material i deras produkter ska vara 100 procent hållbara det år som de fyller 40 år – 2026. Varumärkets filosofi och värdegrund är i mångt och mycket den samma som från starten och är alltid närvarande i deras kollektioner – kärleken till natur och sport.