På stadium har vi alltid fri hemleverans på ordrar över 299:-* Läs mer

Träning för hela familjen

Svårt att hinna med familjelivet, jobb och träning? I rådande tider där fler och fler behöver hålla sig hemma eller begränsa sitt umgänge pga smittorisk kan det kännas ännu svårare att hålla sig aktiv. Ett bra tips är dock att inkludera barnen i träningen – det blir inte bara mer tidseffektivt utan också väldigt mycket roligare! Här är 4 tips på rolig och allsidig träning för hela familjen.

Att träna tillsammans med barnen bidrar ofta till att de tar till sig en mer aktiv livsstil. Se på träningen som en lek där du och dina barn tillbringar härlig tid tillsammans. Det finns en rad aktiviteter att välja mellan, oavsett om du vill träna hemma eller utomhus.



1. Snöra på dig skorna och låt barnen hänga med ut på joggingturen. Väljer du ett lugnare tempo kan barnen jogga jämte dig, alternativt cykla om du vill springa lite snabbare. Eller kör korta intervallsträckor med barnen, lägg upp det som en roligt sprintertävling – kom ihåg att låta barnen vinna ibland. Om barnen är för små för att springa eller cykla är joggingvagn ett bra alternativ, och är definitivt uppskattat av barnen eftersom de ofta gillar att åka fort. Du inkluderar dessutom styrka i löppasset, speciellt om du springer i backiga områden.




2. När vädret tillåter är det perfekt att ta med sig bollen till närmsta fotboll-, basket- eller tennisplan och spela med barnen. Det stärker både muskler, självkänslan och är en rolig aktivitet för familj och vänner.



3. Lekparken är en utmärkt plats för sport och rörelse. Låt barnen gunga och klättra bäst de vill medan du passar på att träna. Använd bänkar, stegar eller avsatser som träningsredskap. Här kan ni också köra stafetter eller kull-lekar som barnen tycker är kul.



4. Underskatta inte hemmaträning. Inkludera barnen genom att låta dem coacha, heja på och räkna antal repetitioner. Ett annat tips är att använda barnen som vikter. Lyft upp och ner, snurra runt eller vad ni än önskar. Det garanterar en rolig stund och bra ansträngning för musklerna.