Beställ senast 18/12 för garanterad leverans före jul Beställ senast 18/12 för garanterad leverans före jul

Sneakers: The story

Sneakers passar alla stilar och går aldrig ur tiden. Här är historien bakom den i dag så självklara sneakern.

I höstas dominerades modenyheterna av bilder på ringlande köer. Utanför skobutiker världen över, från Malmö till Tokyo, satt påpälsade människor och väntade på sin chans att få lägga vantarna på ett par Yeezy Boost – en avskalad och mockasinliknande sko designad av rapartisten Kanye West i samarbete med Adidas. Under hösten släpptes nya modeller. Köerna blev allt längre och på eBay såldes skorna för det tiodubbla. Plötsligt var Kanye West minst lika känd för sina skor som för sin musik.

Att folk världen över skulle köa lika ihärdigt för, säg, ett par jeans, vore en orimlighet. Så vad är det med just sneakers som väcker habegäret? Låt oss backa bandet ...

En titt i backspegeln
Efter första världskriget var framgångsrika idrottare ett sätt för nationer att demonstrera sin styrka. Man skulle springa snabbast och hoppa högst. På atleternas fötter satt en ny slags sko – en lätt tygvariant med gummisula. Redan 1917 designade amerikanen Marquis Mills Converse: en enkel canvassko med tydliga sömmar och fet gummisula. Converse All Star fick sitt stora genomslag i mitten av 1930-talet när basketspelaren Charles ”Chuck” Taylor gav modellen tummen upp. Snart blev gymnastikskon en sko för folket. På andra sidan Atlanten satt bröderna Adi och Rudolf Dassler och skissade på framtidens sportskor. Efter andra världskrigets slut skiljde sig bröderna åt – Adi startade Adidas och Rudolf Puma. Under 1950-talet blev den enkla tygskon, tillsammans med t-shirten och blåjeansen, en del av vardagskostymen.


När en träningsboom svepte över 1970-talet USA blev sedan ett par skor med räfflad gummisula och en ”swoosh” ett måste. Nikes inträde på marknaden i början av 1970-talet förändrade allt. Deras första löparsko, Nike Cortez, lanserade i flera färger och blev snabbt populär på såväl löparbanor som på nattklubbarnas dansgolv. Med deras slogan ”Just do it” pumpade de sina kunder fulla av självförtroende. Att bära Nike var i första hand ett stärkande mode-statement. Med ett par Nike på fötterna var ingenting omöjligt. Samtidigt släppte den amerikanska rapgruppen Run-DMC singeln ”My Adidas”, där de rappade ”We make a mean team, my Adidas and me”, iförda kritvita Adidas Superstars och träningsoveraller. Sneakers handlade inte längre om att hoppa högt eller springa snabbt. De hade blivit en symbol för frihet och ungdomlig livskraft – och en vägran att växa upp.

1984 skrev Nike ett femårskontrakt med en då 21-årig basketspelare vid namn Michael Jordan. De designade en hög sko han använde under sina succéår i Chicago Bulls. De svartröda Air Jordan 1 är i dag en raritet och blev startskottet för en samlingskultur som växte sig allt starkare under 1990-talet. För ett så kallat ”sneakerhead” är skon i första hand ett samlarobjekt, något man bär vid enstaka tillfällen och vårdar i originallådan. Sneakerföretagen såg tidigt potentialen och började producera limiterade modeller, vilket har gjort utbudet enormt. 1970 fanns det fem modeller att välja mellan i skohyllorna – i dag kan du själv designa dina skor efter önskemål.


Sneakern är både funktionell och glamourös
Med tiden har också sneakern tagit sig in i de riktigt fina salongerna. När italienska modehuset Gucci 1984 satte sin logotyp på en vit tennissko var de före sin tid. I dag har de flesta stora modeföretagen insett sneakerns stora potential. Ett slags omvänd hierarki där gatumodet tvingar haute couture-märkena att anpassa sig. Även om man knappast kan eller ska idrotta i, säg, ett par sneakers från Givenchy så bygger hela dess estetik på de gamla idrottspjucken. Samtidigt som sneakersföretagen kan låna lite glamour från modevärlden: hyllade designers som Raf Simons, Jeremy Scott och Yohji Yamamoto samarbetar alla med de stora sportskoföretagen.

Sneakers kan i dag vara både dyra och spektakulära, men det är inte där den stora dragningskraften sitter, utan snarare i dess position som det kanske mest demokratiska plagget. De sitter ju på allas fötter. När Adidas härom året återlanserade sin avskalade tennissko Stan Smith, lanserad första gången 1971, blev den snabbt modevärldens mest populära sko. För en relativ liten peng har man i alla tider med hjälp av ett par gympaskor kunnat signalera status och grupptillhörighet. Alla ungdomskulturer har sina egna märken och modeller. Punkarna med sina nedslitna All Stars och hiphoparna med boxfräscha Adidas. Och så har det fortsatt. Att den omhuldade och eftertraktade Yeezymodellen i den här artikelns inledning har tagits fram i samarbete med en artist, eller ”mångsysslare” kanske man ska säga i det här fallet, snarare än en idrottare säger så klart en del.

Sneakern har alltså gått från idrottsplagg till funktionell vardagssko till modemåste på bara några årtionden. I dag är den allt det på en och samma gång. Fabrikanterna slår ibland nästan knut på sig själva för att ta fram nya högteknologiska löparskor samtidigt som allt fler gamla modeller får nya liv som fotklädnader för modemedvetna. Sneakers har, i alla fall sedan den slutade vara enbart en sko för sportutövare, alltid vacklat mellan funktion och form. Aldrig mer så än just nu: å ena sidan anstränger sig sportklädesföretagen mer än någonsin för att utveckla ultralätta sulor och olika sätt att få skorna att ”andas”, å andra sidan har de hela avdelningar som förvandlar gårdagens idrottsskor till lätt nostalgiskt mode.

Hemligheten bakom sneakerns framgång
Precis som modevärlden i stort, men kanske än snabbare och mer intensivt, rör sig sneakersvärlden också i cykler. Skogiganter som Nike, Adidas och Reebok använder ofta ett-steg-bakåt-två-steg-framåt-metoden: genom att ge ut gamla modeller på nytt revitaliserar man märket och intresset för det. I vår kommer till exempel Nike att (åter)lansera gamla löparskor som den strumpaktiga Sock Dart och Mayfly, med detaljer som ser närmast virkade ut. Eller gamla förresten, Sock Dart och Mayfly har knappt tio år på nacken. Däremot har skornas roll förändrats på bara ett decennium: då var de högteknologiska idrottsverktyg i framkant, nu är de förmodligen snarare nostalgiskt laddade vardagsskor. Det som har varit först och främst en sportsko kan alltid snart vara mode.


En annan av sneakerns styrkor är dess bredd i utseende. Hög eller låg sula? Höga eller låga skaft? En- eller flerfärgade? Kontrasterande eller harmoniserande detaljer? Snören eller kardborrband? Sneakern går att variera i all oändlighet. De senaste årens trend med helvita, eller i väldigt hög utsträckning vita, sneakers håller i sig, ivrigt framdriven av återlanseringen av klassikern Adidas Stan Smith. Samtidigt som den på sina håll också utmanas. Adidas har på senare tid inte bara experimenterat med färgglada detaljer på den vanligtvis så klassiskt stilrent vita modellen, utan gjort enfärgade Stan Smiths i färger som ”power red” och ”onix”.

Sneakers har i hög utsträckning alltid erbjudit bekvämlighet. Hur många par sneakers i världshistorien har inte förstörts genom att bäraren har trampat sönder bakstycket för att det är ett så bekvämt och snabbt sätt att få på sig skorna utan att behöva knyta upp dem? I vår tar en del modeföretag, Tommy Hilfiger till exempel, nästa naturliga steg genom att göra ett slags mellanting mellan sneakers och sandaler där man helt enkelt bytt ut bakstycket mot en enkel läderrem. Ännu ett exempel på hur sneakern alltid utvecklas: precis som dess bärare är den i ständig rörelse. Längst fram i utvecklingen. Ständigt, bildligt talat, på tå.

Att folk köar i dygn för Kanye Wests enkla sko är med andra ord inte alls särskilt konstigt. Det handlar om tillhörighet. Och om att för en kort stund känna sig lite coolare än alla andra när man går ner för gatan.


Sneakers för dam hittar du här.
Sneakers för herr hittar du här.


Lästips: Säsongens trendigaste sneakers

KLASSIKER:


Converse Chuck Taylor All Star

1917 Converse Chuck Taylor All Star

Adidas Samba

1950 Adidas Samba

Converse All Star Low

1957 Converse All Star Low

Adidas SL 72

1972 Adidas SL 72

Nike Cortez

1972 Nike Cortez

Vans Sk8 Hi

1978 Vans Sk8 Hi

KLASSIKER:


Converse Chuck Taylor All Star

1917 Converse Chuck Taylor All Star

Adidas Samba

1950 Adidas Samba

Converse All Star Low

1957 Converse All Star Low

Adidas SL 72

1972 Adidas SL 72

Nike Cortez

1972 Nike Cortez

Vans Sk8 Hi

1978 Vans Sk8 Hi