Just nu! Få 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för

Erbjudandet gäller på alla priser! Rabatten gäller inte på produkter som ingår i vårat föreningssortiment eller produkter som skickas direkt från våra Partners.

Just nu! Få 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för Villkor

Har du bestämt dig för att 2020 ska bli året då du snörar på dig löparskorna och ger dig ut i spåret? Vi har pratat med Petra Kindlund som bland annat har en andraplats från Lidingöloppet, en tredjeplats från Ultravasan och en andraplats på VM i Skyrunning. 2013 grundade hon löpföretaget Runacademy och har stor erfarenhet av att hjälpa andra att utveckla sin löpning och hitta löparglädje. Här är hennes bästa tips för dig som vill komma igång!

Vissa älskar att springa och andra tycker att det är en pina, men kan alla lära sig att gilla det?

– Ja, alla kan lära sig att älska att springa. Det är ändå en naturlig rörelse för kroppen. Anledningen att många inte tycker om det är att man ofta gått ut för hård och blivit skrämd eller så har man inte varierat löpningen tillräckligt utan oftast sprungit samma runda i samma tempo på varje pass. Det blir inte så kul i längden, säger Petra Kindlund, grundare av Runacademy.

Många går ut rätt hårt i början, vad ska man tänka på och finns det något man bör se upp för?

– Det är viktigt att du börja försiktigt så att kroppen hinner med att anpassa sig när du inte är van. Det är därför bra att starta med att varva jogg med gång till en början. Risken är att man blir skadad om man kör på för hårt när kroppen inte är van. Det är också lätt att tröttna och tycka det känns för jobbigt om du kör på för hårt på en gång.

Hur många gånger i veckan är lagom att starta med för att få till en rutin?

– Det är bättre att köra kortare pass men oftare. I början räcker det att vara ute 20 minuter där du varvar gång med jogg. Försök komma ut gärna tre gånger i veckan och öka på därifrån successivt med några minuter varje vecka.

Hur ska man tänka när det gäller distanser och tempo?

– I början spelar inte tempo eller distans någon roll. Det är bättre att du håller ett så pass långsamt tempo att du känner att du vill göra detta igen när du kommer tillbaka och inte är helt slut.

Finns det några bra och roliga övningar för nybörjaren?

– Som nybörjare är det en fördel att jobba en del med sin löpteknik för att få ett effektivare och skonsammare löpsteg. Du kan bland annat göra olika löpskolningsövningar så som höga knän där man joggar framåt med så höga knän som möjligt och hög frekvens. Det är även viktigt att få till styrketräningen.

Har du några tips för hur man förbättrar sin teknik?

– Framförallt ska du tänka på att få till en bra hållning, man kan tänka att man har ett rep som drar en uppåt som gör att man blir stolt. Det är även viktigt att inte ta för långa steg för då blir det lätt klumpigt och tungt. Tänk att du ska springa över eld och då gäller det att ha lätta, snabba steg än långa och klumpiga.

Finns det något underlag som är bättre för den ovana?

– Det är bättre att springa på ett mjukare underlag som grus eller i skogen. Löpning på asfalt sliter mer på kroppen eftersom underlaget är mycket stummare.

Vad ska man investera i när det gäller utrustning?

– Löpningen blir roligare om man har rätt förutsättningar. Med rätt kläder i funktionsmaterial som andas blir det också lättare och roligare att springa. Det är även viktigt med ett par sköna och bra skor på fötterna för att undvika skador.

Petras bästa tips för att hitta motivationen:
  1. Fundera på hur ditt liv skulle förändras om du startade med löpningen och se dessa fördelar när det känns motigt att ta sig ut.
  2. Sätt upp ett mål som är realistiskt, mätbart och gärna när det ska vara uppnått.
  3. Träna gärna tillsammans med andra. Det ger mer sporring och energi.
Om Petra Kindlund:
Familj:
Sonen Filip och gift med Andreas.
Gör:
Driver löpföretaget Runacademy.
Aktuell med:
Springer snart Transgrancanaria på Gran Canaria.
Roligaste löparminnet:
När man får fler att hitta glädjen i löpningen.
Favoritdistans:
Ett bergsmaraton.
Se hela vårt sortiment för löpning:


Löpning