Hur sent kan jag beställa julklappar? Hur sent kan jag beställa julklappar?Läs mer

Hållbarhet / Samarbeten och initiativ / Initiativ


Initiativ



Att vara en stor sportkedja idag innebär ett stort ansvar. Vi måste säkerställa att våra produkter är tillverkade med respekt för mänskliga rättigheter under bra arbetsförhållanden, och att vårt avtryck på miljön blir så litet som möjligt. Eftersom vi är ett sportföretag med missionen att hjälpa världen att bli mer aktiv har vi också ett ansvar för att investera i initiativ och projekt som inspirerar människor till en aktiv och hälsosam livsstil

Läs mer:





re:activate

Kasta inte bort sport. Vi tar emot alla produkter, utslitna som trasiga som skavda, och ser till att de skickas för återvinning eller återanvändning. En liten insats ifrån dig kan bli en avgörande passning för någon som verkligen behöver det.
Vi tycker att rörelse och aktivitet är en mänsklig rättighet, oavsett var i världen man bor eller hur den ekonomiska och sociala situationen ser ut. Därför vill vi bidra till en mer aktiv, hållbar och rättvis värld.
Med re:activate kan vi tillsammans med dig som kund, ge gamla produkter ett nytt liv och nyttja de resurser som redan finns genom att återanvända och återvinna använda sportprodukter. På så sätt kan du ge någon annan möjlighet till ett bättre liv samtidigt som du hjälper till att spara jordens resurser genom att ta tillvara på livslängden på redan tillverkade produkter.

Konceptet är enkelt, du lämnar bara in de sportprodukter du inte längre har användning för i Human Bridges insamlingslådor som du hittar i alla Stadiums butiker.
Stadium och Human Bridge har under många år haft ett givande samarbete och i tidigare projekt har över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor samlats in i våra butiker av Human Bridge, för att delas ut till behövande i länder som Rumänien, Irak, Syrien och Sydafrika.
Human Bridge är en samverkan mellan Läkarmissionen och Erikshjälpen och genomför årligen projektinsatser i form av leveranser av materialbistånd till ett trettiotal länder. De flesta av dessa ligger i Afrika eller Östeuropa men även destinationer i Asien och Sydamerika finns med på mottagarlistan.

Stadium Sports Camp

Som Sveriges största sport- och sportmodekedja vill vi aktivera världen och inspirera fler till ett liv i rörelse. Av den anledningen startades Stadium Sports Camp – ett initiativ vi är väldigt stolta över att ha drivit sedan 1995. Lägret är Sveriges största i sitt slag och har sedan starten aktiverat över 100 000 barn och ungdomar.

– Visionen är i korthet att bedriva Sveriges bästa sport- och upplevelseläger. Mer i detalj handlar det om att erbjuda en så varierad palett som möjligt av olika sporter. Ju fler föreningar vi kan samarbeta med desto mer pengar kan vi ge tillbaka till det lokala föreningslivet och desto fler tillfällen för aktivitet skapar vi, säger Johan Zahn, General Manager för Stadium Sports Camp.

Stadium Sports Camp är Stadiums största Good Citizen-projekt som drivs som ett eget bolag med särskild vinstutdelningsbegränsning (svb). En stor del av överskottet går tillbaka till samarbetsföreningarna i Norrköping och Halmstad och summerat har lägret sedan starten delat ut mer än 60 miljoner kronor till föreningslivet.
Några viktiga mål med veckan på Stadium Sports Camp är att alla deltagare ska få två till tre träningspass per dag i sin valda sport, dessutom ges möjlighet att prova nya och lite mer ovanliga sporter. En annan viktig aspekt är att alla barn oavsett förutsättningar ska kunna delta och för att det ska vara möjligt arrangeras dagläger för rörelsehindrade barn, barn med utvecklingsstörning och i samarbete med Barncancerfonden erbjuds svårt sjuka barn möjlighet att närvara på sina villkor.

– Huvudfokus under lägret är upplevelsen. Att så många deltagare återkommer år efter år och att de även återvänder som lägerledare när de blivit äldre är ett fint betyg för oss och såklart ett bevis att vi gör bra saker. För många lokala gymnasieungdomar är dessutom Stadium Sports Camp det första klivet ut i arbetslivet och det vill vi bidra med på ett engagerat sätt, säger Johan.

Varje vecka på Stadium Sports Camp inleds med maffig invigning.

Under de år Stadium Sports Camp genomförts har lägret engagerat fler än 15 000 idrottsledare och hjälpt fler än 3 000 ungdomar att ta sig igenom sitt första jobb. Alla ledare på lägret utbildas i samarbete med Stiftelsen Friends vars budskap också genomsyrar hela lägret.

– För oss är sexton års samarbete med Friends mer än bara en etikett. Vi gör allt vi kan för att årligen uppdatera vårt utbildningsmaterial och vidhålla uppmärksamheten även bland dem som varit ledare hos oss i flera år. För oss är Friends en del av vår identitet och tillsammans med dem har vi skapat vår värdegrund, säger Johan.

Under en vecka på Stadium Sports Camp finns det stort utrymme för klassisk spontanidrott så som basket, dans, landhockey och fotboll men även studsmattor, cyklar, skateboards, kickbikes och en hel del annat som kommer på besök. Inomhus i den 2 500 kvadratmeter stora fritidsgården ”Activity Town” finns en mängd aktiviteter så som biljard- och pingisbord, musikstudio, pysselhörna, spelkonsoller och VR-spel samt självklart plats för spontana initiativ. Allt för en aktiv och meningsfull tid mellan träningarna.

- Det är nästan alltid kö till rundpingisbordet, säger Johan med ett leende.
I dagsläget genomförs Stadium Sports Camp i Norrköping och Halmstad men förhoppningen är att konceptet ska fortsätta att växa så att fler barn får chansen att vara med.

– Såklart finns det alltid ett intresse att utvidga konceptet till nya orter och kanske även utöka med twistade varianter men vi skyndar långsamt. Vårt konkreta mål är att Stadium Sports Camp ska ha 10 000 deltagare år 2022, säger Johan Zahn.




Vill du också anmäla dig till Sveriges häftigaste sportläger? Anmäler dig gör du enkelt på vår hemsida där du också kan läsa mer om de olika deltagaralternativen.

Activity bag

Sedan början av 2000-talet har Stadium delat ut aktivitetsväskor i syfte att stötta skolor att få barnen i rörelse, initiativet spred sig sedan även till Finland. Aktivitetsväskorna, som är fyllda med sportprylar, delas ut till förstaklassare i Sverige och Finland och är en del av Stadiums Good Citizen-arbete.

Här kan du läsa mer om Activity bag


< Tillbaka till Samarbeten och initiativ

< Tillbaka till Hållbarhet