Hållbarhet / Samarbeten och initiativ / Initiativ


Initiativ



Att vara en stor sportkedja idag innebär ett stort ansvar. Vi måste säkerställa att våra produkter är tillverkade med respekt för mänskliga rättigheter under bra arbetsförhållanden, och att vårt avtryck på miljön blir så litet som möjligt. Eftersom vi är ett sportföretag med missionen att hjälpa världen att bli mer aktiv har vi också ett ansvar för att investera i initiativ och projekt som inspirerar människor till en aktiv och hälsosam livsstil

Läs mer:





re:activate

Kasta inte bort sport. Vi tar emot alla produkter, utslitna som trasiga som skavda, och ser till att de skickas för återvinning eller återanvändning. En liten insats ifrån dig kan bli en avgörande passning för någon som verkligen behöver det.
Vi tycker att rörelse och aktivitet är en mänsklig rättighet, oavsett var i världen man bor eller hur den ekonomiska och sociala situationen ser ut. Därför vill vi bidra till en mer aktiv, hållbar och rättvis värld.
Med re:activate kan vi tillsammans med dig som kund, ge gamla produkter ett nytt liv och nyttja de resurser som redan finns genom att återanvända och återvinna använda sportprodukter. På så sätt kan du ge någon annan möjlighet till ett bättre liv samtidigt som du hjälper till att spara jordens resurser genom att ta tillvara på livslängden på redan tillverkade produkter.

Konceptet är enkelt, du lämnar bara in de sportprodukter du inte längre har användning för i Human Bridges insamlingslådor som du hittar i alla Stadiums butiker.
Stadium och Human Bridge har under många år haft ett givande samarbete och i tidigare projekt har över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor samlats in i våra butiker av Human Bridge, för att delas ut till behövande i länder som Rumänien, Irak, Syrien och Sydafrika.
Human Bridge är en samverkan mellan Läkarmissionen och Erikshjälpen och genomför årligen projektinsatser i form av leveranser av materialbistånd till ett trettiotal länder. De flesta av dessa ligger i Afrika eller Östeuropa men även destinationer i Asien och Sydamerika finns med på mottagarlistan.

Läs mer om re:activate här



Stadium Sports Camp

Stadium Sports Camp är Sveriges största sport- och upplevelseläger som har drivits i Stadiums regi sedan 1995. Lägret startades tillsammans med Norrköpings Kommun och tre lokala idrottsföreningar med syftet att förverkliga Stadiums vision – att aktivera världen. Resan från tre till över 25 sporter har inneburit att vi under 25 år aktiverat fler än 100 000 barn och sedan 2017 även utvidgat verksamheten till ytterligare en lägerort, Halmstad.

Stadium Sports Camp är även en tydlig del av Stadiums hållbarhetsarbete och är Stadiums största Good Citizen-projekt. Sedan 2006 drivs Stadium Sports Camp som ett eget bolag i koncernen med aktiebolagsformen SVB (Särskild Vinstutdelningsbegränsning) vilket innebär att ett eventuellt överskott stannar i bolaget och delas med alla samarbetsföreningar efter varje genomfört läger. Den totala summan som vi bidragit med till föreningslivet uppgår sedan starten till nästan 65 miljoner kronor.

”Att vi kan göra verklighet av vår vision genom denna upplevelse och gjort det genom alla år medan vi samtidigt bidrar till föreningslivet är jag såklart mycket stolt över att ha i företaget. Det ger dessutom en extra härlig känsla att se alla glada deltagare som åker hem efter en vecka med både nya kompisar och en oförglömlig minnesbild i ryggsäcken. Det kan verkligen röra mig till tårar.” säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.

”För oss på Stadium är det viktigt att leva vår vision och samtidigt hålla hårt i vår ambition att göra det vi gör på ett hållbart sätt. Att öka den positiva påverkan på människors hälsa är lika viktigt som att minska den negativa påverkan på naturens resurser. Det är genuint glädjande att se hur det blir på riktigt när vi kombinerar rörelse och glädje vilket ger en fantastisk del i vårt hållbarhetsarbete.” säger Åsa Brunzell, HR & Hållbarhetsdirektör Stadium Group.

Läs mer här: Stadium Sports Camp

Fair Play – ett schysst pris

2019 instiftade Stadium tillsammans med Idrottsgalan Fair Play-priset. Ett pris där deltagandet, utövandet och gemenskapen är viktigare än själva idrottsprestationen.

Fair Play – ett begrepp som ofta förknippas med sportsligt uppträdande, men står för så mycket mer. Rättvisa, jämlikhet, allas lika värde och rätten att få idrotta. Fair Play är lika viktigt för idrotten som att vinna och förlora, därför ska Fair Play-priset tilldelas en person eller företeelse som genom sitt agerande är en förebild och tydligt symboliserar det Fair Play står för.

Fritidsbanken Fair Play-prisades av Stadium på Idrottsgalan. Foto: Simon Hastegård, Bildbyrån.

Fritidsbanken fick 2019 motta Fair Play-priset med följande motivering: ”Årets pristagare verkar både hållbart och inkluderande genom att undanröja ekonomiska hinder när gamla sportprylar får skapa nya aktiva minnen och glädjestunder. Engagemanget symboliserar i allra högsta grad den del av idrott där deltagande, utövande och gemenskap är större än själva prestationen. Därmed är Fritidsbanken en sann förebild som både inspirerar fler till ett liv i rörelse och tydliggör vad Fair Play står för."


Activity bag

Sedan början av 2000-talet har Stadium delat ut aktivitetsväskor i syfte att stötta skolor att få barnen i rörelse, initiativet spred sig sedan även till Finland. Aktivitetsväskorna, som är fyllda med sportprylar, delas ut till förstaklassare i Sverige och Finland och är en del av Stadiums Good Citizen-arbete.

Här kan du läsa mer om Activity bag


< Tillbaka till Samarbeten och initiativ

< Tillbaka till Hållbarhet