Passa på! 20% rabatt på outdoor

Erbjudandet gäller på stadium.se t.o.m. den 28/7 2021. Erbjudandet gäller på ordinariepriser, dock ej på elektronik, SUP, cyklar eller produkter som levereras direkt från våra samarbetspartners. Erbjudandet gäller ej i kombination med andra rabatter/erbjudanden, föreningsprodukter, på Stadium Outlet eller stadiumoutlet.se. Rabatten dras av i kassan.

Giltigt t.o.m. 2021-07-28

Passa på! 20% rabatt på outdoor Villkor

Historien bakom Puma

Med många tekniska lösningar, ikoniska pärlor och stjärnspäckade samarbeten i sin portfölj har Puma gjort sig ett namn i och utanför sportvärlden. Här blickar vi tillbaka på vad som hänt sedan märket grundades till i dag.

1924 – Gebrüder Dassler Schuhfabrik
De tyska bröderna Adolf och Rudolph Dassler startar tillsammans sportskoföretaget Gebrüder Dassler Schuhfabrik i bayerska Herzogenaurach. Ett inte särskilt långt steg – brödernas pappa Christoph arbetade i en skofabrik under pojkarnas uppväxt. GDS var världens första företag som fokuserade helt och hållet på sportskor.

1936 - OS i Berlin
Bröderna Dassler reser till de olympiska spelen i Berlin och lyckas övertyga den amerikanske sprintern och längdhopparen Jesse Owens att använda GDS skor. Owens vann sedan fyra OS-guld framför ögonen på Hitler. Sponsringen av Owens, den första i sitt slag, fick effekt. Fram till andra världskriget gick företaget allt bättre, men under detsamma började en spricka uppstå mellan Adolf och Rudolph. Det finns många teorier kring varför, men modevärldens mest kända brödrafejd var ett faktum.

1948 – Puma grundades
Till slut blev slitningarna mellan bröderna Dassler för svåra och företaget splittrades i två. Adolf ”Adi” Dassler lade grunden för Adidas, Rudolph startade i stället Puma. På varsin sida om floden Aurach drev de sedan sina företag allt mer framgångsrikt. När Västtyskland samma år spelade sin första match efter kriget hade flera av spelarna Puma-skor på fötterna.

1952 – Super Atom

Rudolph och Puma utvecklade, i samarbete med delar av det västtyska fotbollslandslaget, världens första fotbollsskor med skruvdobb, för att ge spelarna möjlighet att anpassa dobbar efter underlag och väderlek. Modellen fick namnet Super Atom.

På sommaren samma år vann löparen Josy Barthel, från Luxemburg, OS-guld på 1500 meter i Helsingfors med ett par Puma-skor på fötterna. Guldet var Pumas första i OS-sammanhang.

1967 – Logotypen skapas
Den tyske serietecknaren skapar Pumas logotype – en stiliserad version av det mäktiga kattdjuret, fångat mitt i ett språng.

1968 – Suede och King
Puma introducerar Suede-modellen, en mockasko med stötdämpande sula introducerades. Suede räknas alltjämt till en av företagets verkliga klassiker, inte minst har den blivit det tack vare det som hände vid OS i Mexiko City 1968. När afroamerikanska Tommie Smith och John Carlos, guld- respektive bronsmedaljör på 200 meter, ska ta emot sina medaljer reser de under den amerikanska nationalsången sina högra armar med knutna handskklädda nävar i protest mot hur svarta behandlas i hemlandet. På fötterna har duon Puma Suede, skorna de vunnit sina medaljer med.

1968 var rent generellt ett centralt år för Puma. Då introducerades också fotbollsskon Puma King. Den minimalistiska svartvita modellen med imponerande stabilitet blev snabbt populär och vid fotbolls-VM 1970, också det i Mexiko, bars den av Pelé när Brasilien vann guld. King räknas än idag som en av de bästa och mest ikoniska fotbollsskorna.

1973 – Puma Clyde

Basketspelaren Walt ”Clyde” Frazier får ge namn åt Puma Clyde, en mockasko med Pumas kännetecknande vita och avsmalnande vinge, tänkt att öka stabiliteten, på sidan av skon. Skon blir en av Pumas mest lättigenkännliga och populära.

1974 – Bittra fiender
Ända sedan splittringen i slutet av 40-talet har Adolf och Rudolph, Puma och Adidas, varit bittra fiender. Under fotbolls-VM detta år får den ständiga fejden närmast bisarra konsekvenser. Holländska storstjärnan Johan Cruyff spelar, som vanligt, i Pumaskor och vägrar att ha landslagets Adidas-sponsrade tröja. Lösningen blir att göra en specialtröja med bara två ränder på armen, i stället för Adidas sedvanliga tre.

1985 – Boris Becker
Boris Becker, en tonårig tysk bjässe, blir den yngste vinnaren i Wimbledon-tennisen. Tillsammans med Puma utvecklar han en sko som får bära hans namn. Puma Boris Becker blir den första tennisskon i sitt slag. High tops-modellen innebär att skon går upp en bit över fotknölen för att på så sätt öka stabiliteten och minska fotledsskador.

1991 – Nya tekniska lösningar

Det sena 80- och tidiga 90-talet är en tid för innovation i hela branschen med många tekniska lösningar man inte sett tidigare. Puma introducerar Puma Disc, en joggingsko där den vanliga snörningen ersatts med en vridbar disc som kopplats till trådar inuti skon som kan justeras med discen.

1998 – Samarbete med Jil Sander
Puma samarbetar med tyska high fashion-modehuset Jil Sander för att ta fram nya versioner av King- och Easy Rider-modellerna. I dag är samarbeten mellan sport- och modemärken vardagsmat, men i slutet av 90-talet var det betydligt mer ovanligt.

2002 – Usain Bolt
Jamaicanske Usain Bolt etablerar sig, tack vare sitt långa rappa löpsteg och närmast osannolika acceleration, som världens genom tiderna snabbaste sprinter. Det sker i samarbete med Puma och Bolt blir märket trogen genom en karriär som saknar motstycke.

2003 – Nya spännande samarbeten
Puma och japanska denimmärket Evisu skapar en delad sko-kollektion, en av de första i sitt slag. Efter det kommer samarbeten mellan sport- och jeansmärken allt vanligare.

2006 – Puma på fotbollsplanen
Från första början har Puma verkligen prioriterat fotbollen. När VM 2006 spelas på märkets hemmaplan i Tyskland manifesteras det genom att 12 av landslagen i mästerskapet är sponsrade av märket, däribland de blivande vinnarna i Italien.

2009 – Världsrekord

Vid friidrotts-VM slår Usain Bolt, i Puma-spikskor så klart, världsrekordet på 100 meter, ett år efter att han slog det förra gången på OS 2008.

2014–2020
Sångerskan Rihanna får en position som Creative Director och blir samtidigt Pumas ambassadör för kvinnlig global träning. Året efter är hon drivande i att at fram Fenty-kollektion, där inte minst den Jeepers Creepers-plattformsskon blir en stor hit och revitaliserar märket i fashionkretsar.

Rihannas Fenty-kollektion är bara ett exempel på hur Puma det senaste årtiondet inlett flera samarbeten, inte minst med mindre märken som nederländska sportmode-entusiasterna Patta, jeansminimalisterna Ader Error, norska klassiska outerwear-experterna Helly Hansen och lyx-streetwear-märket Rhude från Los Angeles.