Rätt cykelhjälm – en fråga om både säkerhet och komfort
Att välja rätt cykelhjälm handlar om så mycket mer än utseendet. Och även om det naturligtvis är viktigt att du trivs med hjälmen är förstås förmågan att skydda huvudet det som ska stå överst på kravlistan. Tyvärr är det inte förrän vid en olycka du får svart på vitt hur effektiv en hjälm är. Men med rätt kunskaper inför köpet kan du ändå vara säker på att du får en modell som skyddar om olyckan skulle vara framme. Här är guiden som hjälper dig att förstå vilka faktorer du behöver ta hänsyn till och hur du navigerar i den ständigt växande djungeln av hjälmar.
Vuxen
Sport och längre pendling
I tidernas begynnelse fanns det i princip bara en sorts hjälmar. Det var ofta designmässigt ynkliga skapelser som visserligen lär ha skyddat huvudet, men som i alla övriga avseenden knappast lär ha gjort någon glad. Idag finns en uppsjö av olika modeller. Och egentligen är det inte svårt att välja rätt: ta den du tycker är snygg, som sitter skönt och har en prislapp som passar. Förmågan att skydda varierar nämligen inte nämnvärt bland modellerna, med undantaget att en cykelhjälm med MIPS ger ett väsentligt bättre skydd än övriga.

Om cykelhjälmen inte sitter bra skyddar den sämre och är förmodligen obekväm att bära. Lägg därför mycket tid på att hitta en modell som inte bara passar storleksmässigt, utan också har en passform som gör att hjälmen sitter skönt på huvudet. Alla cykelhjälmar går att justera storleksmässigt, ofta med en ratt på baksidan. Du ska välja en storlek där justeringen hamnar någonstans i mitten, eller i vart fall inte i något av ändlägena. En hjälm som är för stor skyddar sämre, även om den skulle gå att justera så att den sitter fast runt huvudet. Men välj heller inte en hjälm som passar precis, med justeringen maximalt indragen. Då är hjälmen förmodligen för liten och dessutom vill du rimligen få plats med en mössa under den. Hjälmen ska naturligtvis sitta stadigt på huvudet, men inte klämma åt eller skava. Det ska inte heller gå att enkelt skjuta den bakåt. För optimalt skydd ska hjälmen sitta horisontellt på huvudet, med främre delen strax ovanför ögonbrynen.
Stadscykling

Vikt

Ventilation

Välj en hjälm som du trivs med – då är chansen större att du verkligen använder den Verkar det obekvämt med hjälm? En riktigt lätt hjälm med bra ventilation känns knappt på huvudet!
Visste du att …
… en cykelhjälm minskar risken för allvarliga huvudskador med 68 procent (Källa: M. Rizzi , Chalmers 2013)
Barn
Cykelhjälmar för barn skiljer sig egentligen inte särskilt mycket från vuxenhjälmar, utöver det självklara faktum att de är mindre. Men det finns några avgörande detaljer som du behöver ha koll på för att göra rätt val.

MIPS

Grönt spänne

Utseende

… en cykelhjälm bör bytas ut vart femte år.
Tänk på
Även om hjälmen går att justera ner till rätt storlek kan den vara för stor. Hjälmen ska sitta bra både med och utan mössa. Små barn bör ha en hjälm med grönt spänne, som löser ut vid för stor kraft.
MIPS står för Multidirectional Impact Protection System och är betydligt mer än en krånglig akronym. Hjälmar som använder den här tekniken ger ett bättre skydd mot huvudskador än andra hjälmar (gäller inte Hövding, som med sin airbag-liknande funktion utgör en egen kategori). Tekniken mildrar så kallade rotationsskador som kan uppkomma då hjälmen träffar underlaget i en sned vinkel – vilket oftast är fallet vid olyckor. Utan MIPS tvärstannar i princip hjälmen vid islag och eftersom den sitter fast på huvudet tvärstannar även det. Det får till följd att hjärnan utsätts för en rotationskraft, vilket tester har visat kan ge allvarliga skador. I en MIPS-hjälm tillåts ditt huvud att rotera i hjälmen en aning vid snett islag, vilket ger en mjukare ”inbromsning” och gör att hjärnan inte utsätts för samma krafter. Krångligt? Hur som helst är det en egenskap som avsevärt förbättrar en cykelhjälms förmåga att skydda. Det är egentligen allt du behöver veta.

… MIPS är en svensk uppfinning som utvecklades av två svenska forskare vid KTH (Kungliga Tekniska Högskolan).

Det är inte svårt att använda en cykelhjälm. Sätt den på huvudet, justera remmarna och kör! Eller? Det finns faktiskt en del att tänka på. Ett vanligt misstag är att hjälmen bärs för långt bak på huvudet, och lämnar pannan bar. Vid en korrekt position täcker hjälmen såväl panna som bakhuvud. Var också noga med att justera hakbandet rätt. Det ska inte bara ha rätt spänning så att hjälmen sitter kvar vid ett fall, det behöver också vara inställt så att hjälmens vinkel på huvudet inte ändras. Anpassa remmarna som löper som ett ”Y” på respektive sida, så att de främre och bakre remmarna är lika mycket spända när du knäpper spännet under hakan. Du har rätt spänning på hakremmen när du kan få in ett finger mellan remmen och hakan. Huvudbandet justeras ofta med en ratt eller ett spänne baktill på hjälmen. Justera det så att hjälmen sitter stadigt utan att skava eller trycka onödigt hårt.

En cykelhjälm är i princip underhållsfri. Men för att den ska ge fullgott skydd krävs att du är uppmärksam på om den skadas på något sätt. Om du har gått omkull och slagit i huvudet är risken stor att hjälmen tagit skada. Även om du inte ser någon spricka kan en sådan ha uppstått i själva skyddsmaterialet. Rådet är helt enkelt att skaffa en ny hjälm efter en olycka. Även vardaglig hantering kan skada en hjälm, exempelvis om du tappar den hårt. Var också noga med att inte förvara hjälmen i utrymmen där temperaturen variera mycket, eller där den utsätts för mycket solljus. Då åldras det skyddande materialet snabbare, med ett sämre skydd som följd. En cykelhjälm bör under alla omständigheter bytas vart femte år då materialen åldras.
Rätt position på huvudet är avgörande för att hjälmen ska ge ett bra skydd. Framsidan ska sitta en bit ovanför ögonbrynen. Hantera din hjälm med normal varsamhet. Förvara inte hjälmen i starkt solljus. Byt hjälm om den varit med om en olycka.
Visste du att …
… det kan räcka att du tappar hjälmen i asfalten en gång för att skyddsförmågan ska minska.
CE-märkning EN 1078: En EU-gemensam märkning som innebär att hjälmen uppfyller de krav som ställs i EG-direktiven för personlig skyddsutrustning. Alla hjälmar som säljs i Europa måste CE-märkas.
Double inmould: Som inmould, men täcker även en bit av hjälmens insida
EPP: Expanderad polypropen. Används i den stötupptagande delen i en del cykelhjälmar och har förmågan att återta sin ursprungliga form efter ett slag.
EPS: Liknar frigolit och används som stötskyddande material i de flesta cykelhjälmar. EPU: Expanderad Polyuretan. Ett alternativ till EPS som tål stötar bättre och inte påverkas lika mycket av sol och vatten.
Hard Shell ABS: Ett ytterskal som är förhållandevis kraftigt och klarar en omildare hantering än inmould-hjälmar, dock med något högre vikt.
Inmould: En konstruktion som innebär att hjälmen yttre skal är sammangjutet med den inre, skyddande delen. Ger en lättare, smidigare hjälm.
MIPS: Multidirectional Impact Protection System. En lösning som skyddar hjärnan mot rotationsskador, vilka kan uppstå med hjälmar utan MIPS. Pads: De ofta löstagbara kuddarna på insidan av hjälmen.