HÄllbarhet / Samarbeten och initiativ / Initiativ


Initiativ



Att vara en stor sportkedja idag innebÀr ett stort ansvar. Vi mÄste sÀkerstÀlla att vÄra produkter Àr tillverkade med respekt för mÀnskliga rÀttigheter under bra arbetsförhÄllanden, och att vÄrt avtryck pÄ miljön blir sÄ litet som möjligt. Eftersom vi Àr ett sportföretag med missionen att hjÀlpa vÀrlden att bli mer aktiv har vi ocksÄ ett ansvar för att investera i initiativ och projekt som inspirerar mÀnniskor till en aktiv och hÀlsosam livsstil

LĂ€s mer:





re:activate

Kasta inte bort sport. Vi tar emot alla produkter, utslitna som trasiga som skavda, och ser till att de skickas för Ätervinning eller ÄteranvÀndning. En liten insats ifrÄn dig kan bli en avgörande passning för nÄgon som verkligen behöver det.
Vi tycker att rörelse och aktivitet Àr en mÀnsklig rÀttighet, oavsett var i vÀrlden man bor eller hur den ekonomiska och sociala situationen ser ut. DÀrför vill vi bidra till en mer aktiv, hÄllbar och rÀttvis vÀrld.
Med re:activate kan vi tillsammans med dig som kund, ge gamla produkter ett nytt liv och nyttja de resurser som redan finns genom att ÄteranvÀnda och Ätervinna anvÀnda sportprodukter. PÄ sÄ sÀtt kan du ge nÄgon annan möjlighet till ett bÀttre liv samtidigt som du hjÀlper till att spara jordens resurser genom att ta tillvara pÄ livslÀngden pÄ redan tillverkade produkter.

Konceptet Àr enkelt, du lÀmnar bara in de sportprodukter du inte lÀngre har anvÀndning för i Human Bridges insamlingslÄdor som du hittar i alla Stadiums butiker.
Stadium och Human Bridge har under mÄnga Är haft ett givande samarbete och i tidigare projekt har över 150 000 jackor, sneakers och fotbollsskor samlats in i vÄra butiker av Human Bridge, för att delas ut till behövande i lÀnder som RumÀnien, Irak, Syrien och Sydafrika.
Human Bridge Ă€r en samverkan mellan LĂ€karmissionen och ErikshjĂ€lpen och genomför Ă„rligen projektinsatser i form av leveranser av materialbistĂ„nd till ett trettiotal lĂ€nder. De flesta av dessa ligger i Afrika eller Östeuropa men Ă€ven destinationer i Asien och Sydamerika finns med pĂ„ mottagarlistan.

LÀs mer om re:activate hÀr



Stadium Sports Camp

Stadium Sports Camp Ă€r Sveriges största sport- och upplevelselĂ€ger som har drivits i Stadiums regi sedan 1995. LĂ€gret startades tillsammans med Norrköpings Kommun och tre lokala idrottsföreningar med syftet att förverkliga Stadiums vision – att aktivera vĂ€rlden. Resan frĂ„n tre till över 25 sporter har inneburit att vi under 25 Ă„r aktiverat fler Ă€n 100 000 barn och sedan 2017 Ă€ven utvidgat verksamheten till ytterligare en lĂ€gerort, Halmstad.

Stadium Sports Camp Àr Àven en tydlig del av Stadiums hÄllbarhetsarbete och Àr Stadiums största Good Citizen-projekt. Sedan 2006 drivs Stadium Sports Camp som ett eget bolag i koncernen med aktiebolagsformen SVB (SÀrskild VinstutdelningsbegrÀnsning) vilket innebÀr att ett eventuellt överskott stannar i bolaget och delas med alla samarbetsföreningar efter varje genomfört lÀger. Den totala summan som vi bidragit med till föreningslivet uppgÄr sedan starten till nÀstan 65 miljoner kronor.

”Att vi kan göra verklighet av vĂ„r vision genom denna upplevelse och gjort det genom alla Ă„r medan vi samtidigt bidrar till föreningslivet Ă€r jag sĂ„klart mycket stolt över att ha i företaget. Det ger dessutom en extra hĂ€rlig kĂ€nsla att se alla glada deltagare som Ă„ker hem efter en vecka med bĂ„de nya kompisar och en oförglömlig minnesbild i ryggsĂ€cken. Det kan verkligen röra mig till tĂ„rar.” sĂ€ger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.

”För oss pĂ„ Stadium Ă€r det viktigt att leva vĂ„r vision och samtidigt hĂ„lla hĂ„rt i vĂ„r ambition att göra det vi gör pĂ„ ett hĂ„llbart sĂ€tt. Att öka den positiva pĂ„verkan pĂ„ mĂ€nniskors hĂ€lsa Ă€r lika viktigt som att minska den negativa pĂ„verkan pĂ„ naturens resurser. Det Ă€r genuint glĂ€djande att se hur det blir pĂ„ riktigt nĂ€r vi kombinerar rörelse och glĂ€dje vilket ger en fantastisk del i vĂ„rt hĂ„llbarhetsarbete.” sĂ€ger Åsa Brunzell, HR & HĂ„llbarhetsdirektör Stadium Group.

LÀs mer hÀr: Stadium Sports Camp

Fair Play – ett schysst pris

2019 instiftade Stadium tillsammans med Idrottsgalan Fair Play-priset. Ett pris dÀr deltagandet, utövandet och gemenskapen Àr viktigare Àn sjÀlva idrottsprestationen.

Fair Play – ett begrepp som ofta förknippas med sportsligt upptrĂ€dande, men stĂ„r för sĂ„ mycket mer. RĂ€ttvisa, jĂ€mlikhet, allas lika vĂ€rde och rĂ€tten att fĂ„ idrotta. Fair Play Ă€r lika viktigt för idrotten som att vinna och förlora, dĂ€rför ska Fair Play-priset tilldelas en person eller företeelse som genom sitt agerande Ă€r en förebild och tydligt symboliserar det Fair Play stĂ„r för.

Fritidsbanken Fair Play-prisades av Stadium pÄ Idrottsgalan. Foto: Simon HastegÄrd, BildbyrÄn.

Fritidsbanken fick 2019 motta Fair Play-priset med följande motivering: Ӂrets pristagare verkar bĂ„de hĂ„llbart och inkluderande genom att undanröja ekonomiska hinder nĂ€r gamla sportprylar fĂ„r skapa nya aktiva minnen och glĂ€djestunder. Engagemanget symboliserar i allra högsta grad den del av idrott dĂ€r deltagande, utövande och gemenskap Ă€r större Ă€n sjĂ€lva prestationen. DĂ€rmed Ă€r Fritidsbanken en sann förebild som bĂ„de inspirerar fler till ett liv i rörelse och tydliggör vad Fair Play stĂ„r för."


Activity bag

Sedan början av 2000-talet har Stadium delat ut aktivitetsvÀskor i syfte att stötta skolor att fÄ barnen i rörelse, initiativet spred sig sedan Àven till Finland. AktivitetsvÀskorna, som Àr fyllda med sportprylar, delas ut till förstaklassare i Sverige och Finland och Àr en del av Stadiums Good Citizen-arbete.

HÀr kan du lÀsa mer om Activity bag


< Tillbaka till Samarbeten och initiativ

< Tillbaka till HÄllbarhet

Det ser ut som att du anvÀnder en gammal webblÀsare

För att du ska vara sÀker pÄ att webbsidan fungerar korrekt sÄ rekommenderar vi att du anvÀnder en annan webblÀsare Àn Internet Explorer.