Just nu! Få 300:- rabatt vid köp av jacka för minst 999:- Shoppa

INTRODUKTION

Varför det är viktigt att köpa de rätta pjäxorna.
Många menar att pjäxor är den viktigaste delen i hela din skidutrustning. Varje rörelse du utför i backen fortplantas direkt ner i pjäxorna, som sedan avgör hur skidorna beter sig. Rätt pjäxa ger dig kontroll över åkningen och känslan av att det är du som bestämmer. Med fel pjäxa tappar du snabbt kommandot och då spelar den inte längre någon roll hur bra skidor du har. Det blir som att köpa ett par slitna gamla däck till en ny Ferrari.

Vid sidan om kontrollen är pjäxan nyckeln till din komfort. Köper du fel storlek eller modell kommer du få ont i fötterna. I värsta fall leder det till domningar, stelfrusna tår eller kramp i hålfoten när pjäxan sitter fel eller blodet inte kan cirkulera som det ska. Du kan få ont av både för stora och för små. Därför måste du studera dina fötter anatomi noga: Hur ser de ut? Är de breda eller smala? Har de höga eller låga fotvalv? Och hur långa är de?





Ett väldigt vanligt misstag är att köpa pjäxorna för stora. Det första steget är därför att mäta båda dina fötter. För fötter som har växt klart är grundregeln att pjäxan ska vara lika lång som din fot eller max 0,5 cm längre. Ibland behöver du gå upp eller ner en storlek (storleken anges alltid i centimeter) beroende på hur erfaren åkare du är. Nybörjare brukar prioritera en lite rymligare pjäxa, medan vana pjäxfötter ofta kan ha en riktigt tajta pjäxa.

Exempel 1: Dina fötter mäter 27.8 respektive 27.9 cm och du är en oerfaren åkare som prioriterar komfort. Då kan du välja en pjäxa i storlek 28.5 cm.

Exempel 2: Dina fötter mäter 27.0 respektive 27.1 cm och du är en duktig åkare som prioriterar prestanda. Då kan du rentav gå ner på storlek 26.5 cm. Fördelen med en tajt pjäxa är att den ger närmare kontakt med underlaget och skidan, samtidigt som den kan kännas obekväm för en nybörjare.

Din åkarnivå påverkar alltså valet av storlek – men den har också betydelse för hur mjuka eller styva pjäxor du bör välja. En nybörjare trivs i regel bäst i en mjukare pjäxa med mer flex, medan en avancerad åkare behöver en styvare pjäxa som genererar mer kraft och stabilitet. Här spelar även åkarstil och vikt in. Till lekfulla parkskidor passar en mjukare pjäxa bäst, till renodlad piståkning passar det bäst med en styvare pjäxa och friåkaren väljer vanligen något mitt emellan. Och ju tyngre åkare desto högre flextal och mer stabilitet krävs av pjäxan.

Fotlängd, nivå, terräng och vikt – där har du fyra parametrar att utgå från. Men då återstår den viktigaste: passform. Utvecklingen inom pjäxor har på senare år framför allt tagit fasta på att få dem att sitta bättre. I dag är en förstärkt innersula i det närmaste ett måste, och den som söker en optimalt skräddarsydd pjäxa bör även överväga en formgjuten sula. Om just vikten av rätt passform handlar vårt nästa kapitel.


TÄNK PÅ ATT

  • Mät båda fötterna och välj samma längd på pjäxan.
  • Anpassa pjäxans flex efter din vikt, nivå och åkarstil.
  • Komplettera gärna med förstärkta sulor.

VISSTE DU ATT

Det vanligaste misstaget är att köpa för stora pjäxor. Tvärtemot vad som gäller för skor så är en större pjäxa inte skönare. I stället gör det att du måste klämma åt foten hårdare med spännena för att den ska sitta rätt. Pjäxan bör därför ha samma längd som foten.




RÄTT PASSFORM

Så vet du om passformen är rätt.




Du har hittat en snygg pjäxa av rätt modell och storlek. Men hur vet du att den sitter rätt? För det första gäller det att använda rätt strumpor – en riktig skidstrumpa, gärna av merinoull, som går över pjäxans kant. Stickade raggsockor känns varma och sköna hemma, men är ingen hit i pjäxorna då de gör det knöligare och försämrar blodcirkulationen, så att fötterna tvärtom blir kallare. Även underställ ska sluta ovanför pjäxan för att undvika skarvar och kanter nere i pjäxans skaft. Ett underställ av 3/4-modell är därför ett bra tips.

Nästa steg är att välja en sula som lyfter din upplevelse av pjäxorna. Originalsulorna är platta och ger inte mycket stöd, därför bör du absolut satsa på förstärkta innersulor som hjälper till att stötta foten i pjäxan. De ger också ett jämnare tryck och förbättrar blodcirkulationen, viket gör att du blir både varmare och får mindre ont i foten. Tänk på att sulan ska vara tunn men ändå kunna flexa lite, om den är helt stum får du lättare ont under foten. Det går att köpa förstärkta innersulor i alla Stadiums butiker.
Så var det dags att prova pjäxan. Till en början kommer det kännas som tårna går emot den främre kanten – och precis så ska det kännas. För när du sedan knäpper de övre spännena förflyttas hälen bakåt och trycket börjar att släppa. Därefter justerar du de nedre spännena så att foten sitter fast ordentligt. När pjäxorna är helt knäppta ställer du dig upp och trycker skenbenet fram och tillbaka, varpå hälen glider ytterligare lite längre bak. Nu är foten i rätt position och du kan börja känna efter hur pjäxan faktiskt känns på foten.

När du står upp med raka ben och nästan låsta knän ska tårna nudda framkanten, utan att du behöver böja dem. Sedan ställer du dig i skidåkarposition – alltså med lätt böjda knän och trycket framåt mot pjäxans plös. I det här läget ska trycket på tårna lätta, men även nu kan tårna snudda lite i framkant. När du använt pjäxan några dagar eller veckor så kommer innerskon att forma sig och bli större, därför ska den vara tajt när pjäxan är helt ny.

I övrigt bör pjäxan ha ett så jämt tryck som möjligt runt foten och benet. Den ska alltså sitta åt över hela foten och inte bara på vissa punkter. Ofta när man köper en för stor eller bred pjäxa måste man spänna dem till max för att foten ska sitta fast, vilket gör att de klämmer åt på specifika ställen, i stället för det jämna tryck som en pjäxa av rätt längd och bredd ger. Men om du ändå har problem med att pjäxan skaver på vissa punkter kan det bero på din fots anatomi. Du kan då få hjälp att lästa dessa punkter med värmepistol i våra butiker.

Här är en checklista på hur pjäxan ska kännas:

  • Längden: Hur känns det vid tårna? De ska nudda framkanten utan att du måste böja dem.
  • Bredden: Hur känns det vid fotens ytterkant? Du ska ha kontakt med pjäxans sidor, men de ska inte trycka ihop foten. Känns det som att lilltån hamnar under foten är pjäxan för smal. Känns det däremot som att du kan röra foten i sidled är pjäxan för bred.
  • Höjden: Hur känns det över vristen? Precis som med längd och bredd så ska pjäxan låsa fast foten över vristen utan att trycka ner den. Detta är extra viktigt om du har en hög vrist.
  • Hälen: Har du hälgrepp eller åker foten runt? Hälen ska sitta fast så hårt som möjligt. På en mer avancerad pjäxa kan man ibland känna ett tryck runt hälsenan. Det är hälgreppskuddarna du känner och trycket kommer försvinna när du använt pjäxan några dagar.
  • Vaden: Hur omsluter pjäxan vaden? Här ska pjäxan sitta lagom hårt. Sitter den för löst kommer benet att pendla i pjäxan och det bli väldigt tungt för låren. Är pjäxan däremot för tajt så kommer blodflödet strypas, vilket gör att du kan få ont och bli kall om foten.


TÄNK PÅ ATT

  • Använd alltid riktiga skidstrumpor i pjäxorna.
  • Köp till förstärkta innersulor så slipper du få ont i fötterna.
  • Ställ dig upp i skidåkarposition när du provar pjäxorna.

VISSTE DU ATT

Förstärkta innersulor med hålfotsstöd finns att köpa i alla Stadiums butiker. I våra SKI-butiker i Sälen och Åre finns dessutom möjligheten att formgjuta sulorna för skräddarsydd passform till just dina fötter. Här kan du även formgjuta hela pjäxans innersko.




Nybörjaren

Så väljer du rätt om du är nybörjare.




Viktigast för dig som är ny i den alpina världen är att lägga krutet på komfort. Pjäxan ska kännas skön och bekväm och väcka lusten till att åka skidor. För en nybörjare innebär det vanligen att välja en lite mjukare pjäxa. För damer är riktlinjen att du bör sikta in dig på ett flex runt 60–90 och för herrar ett flex runt 70–100. Går du över 100 i flex riskerar du att få ont i fötterna och pjäxan kan bli svår att hantera.

Tänk samtidigt på att även kroppsvikt och terräng spelar in. En tung nybörjare (över 100 kilo) behöver mer stabilitet och styvhet i pjäxskaftet. Och ska du åka park eller friåkning passar en mjukare pjäxa bättre, medan piståkare i regel föredrar en lite hårdare pjäxa. Om du redan nu bestämt dig för att åka riktigt mycket kan du eventuellt börja kika på en medelpjäxa direkt.

Nybörjare brukar vilja ha lite mer volym i pjäxan och en bra riktlinje är att välja en storlek som är cirka 0,5 cm längre än din fot. Ett annat tips är att leta upp en pjäxa med ett enklare gåläge. Det innebär att det finns en knapp baktill på pjäxan som rätar upp skaftet så att det inte lutar lika kraftigt framåt. Gåläget gör, som namnet antyder, det lättare att promenera till och från backen eller att vila med pjäxorna på.


TÄNK PÅ ATT

  • Prioritera komfort före prestanda.
  • Välj en mjukare pjäxa som är 0,5 cm längre än foten.
  • Pjäxa med gåläge gör det enklare att gå till och från backen.

VISSTE DU ATT

Ett par bra pjäxor håller uppåt 8–10 år, eller några år mindre om du åker riktigt mycket. Därför är det ofta smart att investera i kvalitet och framför allt att köpa sina egna pjäxor. Att hyra pjäxor är sällan en bra idé eftersom passform är en så personlig fråga.




MEDELÅKAREN

Så väljer du rätt om du åker skidor regelbundet.



Om du åker skidor några gånger om året och behärskar grundtekniken har du många pjäxor att välja mellan. Här gäller det att fundera över vad som är viktigast. Ju mer prestanda du prioriterar desto styvare och tajtare pjäxa bör du välja. Detta för att få en närmare kontakt med skida och underlag, vilket generar mer kraft i åkningen. Om komfort är viktigare kanske du i stället bör snegla på en nybörjarpjäxa, men med något hårdare flex.

En riktlinje för medelåkare är att damer bör välja ett flex runt 80–100 och herrar ett flex runt 90–110. Men även här spelar kroppsvikt och terräng in. Om du väger över 100 kilo kan det vara en god idé att gå upp till flex 120 för att få mer stabilitet i åkningen. Särskilt om du åker lite fortare och behöver parera mer stötar. På samma sätt som för nybörjare bör en pjäxa för piståkning vara något hårdare än en pjäxa för parkåkning eller friåkning.

Medelåkaren som vill utveckla sin teknik bör välja en pjäxa som är lika många centimeter som foten, eller åtminstone så nära som möjligt. I övrigt bör du anpassa pjäxan efter hur och var du åker skidor. Om du gärna gör toppturer behöver du en pjäxa med bra gåläge. Om du framför allt vill åka park kan en jibbpjäxa med dämpad sula och mjukare flex vara rätt val. Glöm dock inte att passformen är viktigare än alla andra funktioner och att du alltid ska byta originalsulan mot en förstärkt sula för ökad komfort.


TÄNK PÅ ATT

  • Fundera på vad som är viktigast – komfort eller prestanda.
  • Välj en pjäxa som är lika många centimeter som foten.
  • Vill du ha ut mer av åkningen – välj en lite styvare pjäxa.

VISSTE DU ATT

Flex är ingen exakt vetenskap, snarare riktlinjer. Dessutom är det 30 grader kallare i backen än hemma, vilket gör att pjäxan stelnar när du använder dem. Häng därför inte upp dig på ett särskilt flextal utan fundera på om du vill ha en mjuk, medelstyv eller hård pjäxa.




AVANCERAD ÅKARE

Så väljer du rätt om du är en avancerad åkare.





För en avancerad åkare, som hanterar alla typer av backar och terränger, ligger fokus helt på prestanda. Men det betyder inte att pjäxorna ska kännas obekväma – tvärtom är prestanda i stort sett synonymt med komfort när man åker på en hög nivå. Pjäxan måste vara tajt för att foten inte ska åka runt i innerskon. Och den måste vara styv för att klara av att stå emot när man sätter hårt tryck mot skidorna. Välj gärna ett mer avancerat gåläge för att kunna använda utrustningen även när du går på topptur.

I termer av flextal bör en avancerad åkare ligga runt 100–120 för damer och runt 110–130 för herrar. Väger man mycket kan man välja ytterligare något hårdare flex. Duktiga åkare med vana pjäxfötter brukar välja en pjäxa som rentav är aningen kortare än foten. Om dina fötter exempelvis mäter 27 cm kan du alltså gå ner på 26,5 cm i pjäxstorlek, för att få en närmare kontakt med underlaget och en riktigt snabb kraftöverföring.

När du åker mer aggressivt och i högre fart blir kraven på att pjäxorna sitter optimalt ännu större. Därför väljer många avancerade åkare att formgjuta sina innersulor eller rentav hela innerskon. Det innebär att man sätter foten i en tom innersko och sprutar in skum som när det stelnar bildar en skräddarsydd pjäxa. Tävlingsåkare brukar också köpa till en booster strap, ett elastiskt spänne högst upp på pjäxan, för att spänna åt den hårdare.


TÄNK PÅ ATT

  • Prestanda är komfort för en avancerad åkare.
  • Välj en styv och tajt pjäxa – rentav lite kortare än foten.
  • Formgjut dina innersulor för optimal passform.

VISSTE DU ATT

Booster straps uppfanns av skidåkaren och flygteknikern Ray Fougere i slutet på 1990-talet. Han såg behovet av ett elastiskt spänne som ökar trycket framåt i pjäxan utan att påverka styvheten i sidled. I dag används booster straps av 80 procent av alla tävlingsåkare.




BARNPJÄXOR

Så ska du tänka när du köper pjäxor till barn.




För växande fötter är grundregeln att pjäxan ska vara en centimeter längre än foten. Om barnets fot är 19,5 cm lång ska du alltså välja en pjäxa som är 20,5 cm. Ett vanligt misstag är att tänka att barnet kan växa i pjäxorna, men köper du en för stor pjäxa kommer barnet inte kunna kontrollera skidorna. Dessutom måste pjäxan vara mjuk, då barn väger så mycket mindre än vuxna. Köp därför aldrig en barnpjäxa med högre flex än 70.

När barnet provar pjäxan är den viktigt att förklara att den ska vara lite trång. I nio fall av tio kommer barnet tycka att pjäxan känns tajt över tårna, men det är sällan längden som är felet utan att en pjäxa klämmer åt mer från sidorna än vanliga skor. Den känslan är barn ofta ovana vid, särskilt om de tillbringat hela sommaren i sköna sneakers. Om du vill kan du plocka ut innerskon ur skalet och prova den separat på barnets fötter för att enklare se hur den passar. Tänk också på att hälen kommer att glida bakåt när du knäpper pjäxan.

För små barn är det standardpjäxor som gäller och valet handlar främst om färg och design. Det kan dock vara nog så viktigt för att barn ska tycka pjäxan känns cool och bli sugna på att åka. När barnet blir äldre växer utbudet och du kan börja anpassa pjäxan efter åknivå. Om ni åker riktigt mycket kan det vara värt att satsa på en pjäxa som låser fast lite foten mer. Men köp aldrig en vuxenpjäxa till ett barn som väger under 50 kilo – det kan vara direkt farligt.


TÄNK PÅ ATT

  • Pjäxor till barn ska vara 1 cm längre än foten.
  • Köp aldrig en barnpjäxa med högre flex än 70.
  • Förklara för barnet att pjäxor ska kännas lite trånga.

VISSTE DU ATT

Att låta barn använda vuxenpjäxor kan orsaka allvarliga skador. En vuxenpjäxa slutar för nära barnets knäveck, vilket gör att de belastar knäna helt fel. Dessutom är de alldeles för hårda för att barn ska orka hantera dem. Tänk på säkerheten, framför allt.




ORDLISTA

Här listar vi några nyckelord från pjäxornas värld.




Pjäxans olika delar:


Skal. Pjäxans ytterhölje i hård plast.
Innersko. Pjäxans inre del. Ser ut som en hög brottarsko.
Plös. Innerskons övre del som sticker fram ur pjäxskalet.
Rem. Ser till att få du får en tajt passform mellan skenben och plös.
Spännen. Stänger pjäxan. Finns både övre och nedre spännen.
Yttersula. Sulan utanpå pjäxan, försedd med gummi för bättre grepp när du går.
Bottensula. Sulan inne i skalet. Finns i många olika material.

Flex. Anger hur hård eller styv pjäxan är. Mäts i flextal från cirka 60 till 130 – ju högre siffra desto hårdare pjäxa. Tyvärr finns det ingen gemensam standard för flex, så man får ta alla flextal som än riktlinje för om pjäxan är mjuk, medelstyv eller hård.

Lästbredd. Talar om hur bred pjäxan är vid den bredaste punkten. Siffran ger en aning om pjäxan passar en bred eller smal fot. Även lästbredden ska ses som en riktlinje då den inte säger något om hur bred pjäxan är i övrigt eller hur stor den totala volymen i pjäxan är.

Mondopoint. Den internationella storleksstandarden för pjäxor. Storleken anges alltid i centimeter och är måttet på pjäxans innersko. Det skiljer en centimeter mellan varje storlek – exempelvis 25,5/26,5/27,5 osv. Överväg noga om du ska upp eller ner en storlek.

Gåläge. En knapp på baksidan av pjäxan som rätar upp pjäxskaftet så att det inte lutar lika kraftigt framåt. Gåläget gör det lättare att promenera med pjäxan. Det finns både enklare och mer avancerade gålägen med olika grader av lutning.

Booster strap. Ett elastiskt spänne som du sätter högst upp på pjäxan för att spänna åt den ännu hårdare. En booster strap ökar trycket framåt på skidan, vilket ger snabbare svängar och mer kraft i åkningen. Används främst av tävlingsåkare.

Förstärkt innersula. En sula med extra stöd för ökad komfort. Ger ett jämnare tryck och förbättrar blodcirkulationen, så att du slipper kramp och frusna tår. I Stadiums SKI-butiker i Åre och Sälen finns även möjlighet att formgjuta innersulor till just dina pjäxor.