Klättraren Doug Tompkin vision om att göra klättringsutrustning mer tillgängligt blev sann när han öppnade sin första butik i San Fransiscos bohemiska kvarter i North Beach 1966. Den lilla butiken
The North Face blev snabbt en samlingsplats för många av de bästa klättrarna och äventyrarna. Namnet sägs komma från att den norra bergssidan är den allra tuffaste och kallaste sidan att klättra på om man befinner sig på norra delen av jordklotet.
Äventyr bortom campingplatserButiken blev en stor succé och sålde utrustning som inte gick att köpa någon annanstans i USA. Tillsammans med sin fru Susie Tompkins lyckades Doug även starta en tjänst som hjälpte till med kunskap för att få fler till att upptäcka äventyren bortom campingplatserna längs med vägen – vilket lockade många unga amerikaner.
Butiksöppning av The North Face 1966. Foto: Suki Hill. 1969 sponsrade The North Face sin första expedition. Då tillhandahöll man utrustning till en hög höjdstudie av Artic Institute of North America på Mount Logan i Kanada. Hap Klopp hade då nyligen köpt varumärket. Det var nu de gick från att bara vara en butik till att designa och tillverka egen tekniskt avancerad bergbestigningsutrustning under samma namn som butiken – The North Face.
Efter den första expeditionen fick varumärket blodad tand och 1972 kom de riktiga äventyren. Ned Gillette blev den första idrottsman som varumärket gick in och sponsrade. Ned hade den kreativa inre gnistan och gjorde saker som ingen annan gjorde eller någonsin drömt om att göra – som att ta sig till de mest avlägsna och orörda platser på jorden. Från det har sponsring av idrottare varit en självklar del av varumärket och från 1997 blir all deras utrustning testad av deras idrottare under de mest fientliga förhållande innan de når butikerna.
Kläder från topp till tåUnder 80-talet breddade The North Face sitt sortiment med skidkläder för extremåkning. Med det utvidgade sortimentet blev märket i slutet av decenniet den enda leverantören i USA som erbjöd en omfattande kollektion av högpresterande
ytterkläder,
skidkläder,
sovsäckar,
väskor och
tält.
The North Face debuterade med
träningskläder under 90-talet och lanserade Tekware, en innovativ kollektion designad för att ge bergsklättrare, vandrare, löpare och friluftsentusiaster en ultimat passformen och funktionen. Ytterligare några år senare tog de nästa steg och lanserade
skor. En kollektion av löpar-, klättrings-, hiking- och vandringskor. Nu kunde varumärket erbjuda ett stort sortiment från topp till tå.
Sommarkollektionen 2020 bjuder på högpresterande utrustning för alla typer av äventyr. Foto: Matty Hong. I dag kan du se varumärkets produkter överallt – allt från Mount Everest till Manhattan. Varumärket riktar sig till personer som är nyfikna på vad som ligger utanför deras horisont och har modet att ta reda på det. Några utforskare får en kick av att klättra upp på den högsta bergstoppen, medan andra utforskar storstadens kulturliv. Gemensamt delar de alla ett utforskande tankesätt. Varumärket hyllar dessa skillnader genom att förnya och designa produkter för att alla ska kunna utforska på sitt unika sätt.
Äkthet och deras ikoniska stil är en stor bidragande faktor till märkets popularitet både i den urban stadsmiljön och uppe på bergstoppar. Never Stop Exploring Sedan 1997 har The North Face:s mantra varit: Sluta aldrig att utforska. I dag är varumärket inte bara ett outdoor-märke, utan ett märke för utforskning. De menar att alla människor har en inre utforskare och att denna väcks till liv på olika sätt. Och deras roll i samhället är att driva och uppmuntra utforskningen, för att leda mänskligheten framåt.
Vilket är ditt nästa äventyr?