Skolstartspaket: 3 för 2 på SOC!Skolstartspaket: 3 för 2 på utvalt SOC. Få den billigaste produkten på köpet.Till erbjudandet

Prova på terränglöpning

Byt löpbandet mot skogsstigar! Löparen och säljaren Niklas Lerbrink på Stadium Pulse, ger dig sina bästa tips till dig som vill prova på terränglöpning.

Variation förnöjer! Löpning som motionsform går att variera i alla möjliga former och svårighetsgrader. En av de hetaste formerna av löpning just nu är terränglöpning, eller trail running som det också kallas. Niklas Lerbrink berättar om varför terränglöpning är ett fantastiskt komplement till den vanliga löpträningen – och hur man maximerar upplevelsen med rätt typ av skor.

Skorna är den viktigaste delen av utrustningen
När man ska ge sig ut på ett träningspass i skog och mark är det alltid viktigt att se över vad man har på fötterna.

– Det mest fantastiskta med löpning i alla former är att det enda man behöver är ett par riktigt bra skor. Vill du få en maxad löpupplevelse i skogen bör du har en sko som passar både dig och underlaget. De flesta löparskorna är byggda för asfaltlöpning och passar därför inte lika bra på skogsunderlag. Ett par terränglöparsskor är därför ett hett tips, säger Niklas.

Niklas berättar att det framförallt är 3 faktorer som avgör ifall en sko lämpar sig för terränglöpning eller inte: Sulan, höjden och ovandelen.

­Sulan: – Satsa på en sula med ett bra grepp. En styvare sula hjälper dig att undvika vassa föremål som kan finnas på underlaget, säger Niklas och fortsätter:

Höjden: – Asfaltskor är lite högre i hälen vilket kan ställa till det om man springer med dem på terräng. Om du till exemepel trampar snett ger det oftast en värre stukning än om du skulle trampa snett på asfalt. Satsa därför på en sko med lite lägre hälhöjd för att få en bättre, kontrollerad fot-isättning, säger Niklas.

Ovandelen: – Precis som sulan och höjden så är ovandelen en viktig aspekt i valet av terränglöparsko. En tunn och slitstark ovandel i snabbtorkande lätt material är att föredra då det finns stor risk att skorna blir blöta, säger Niklas.

Utöver ett par bra skor kan det vara bra att ta med sig tillbehör för träningspasset.
– Ska du springa längre eller kanske till och med träna inför ett trail-lopp bör du ha med dig en bra löparväska där du kan förvara vatten och energirefiller. Sen får man inte glömma att löparklockan är löparens bästa träningskompis!

Ett träningspass i skog och mark
Hur man sedan bör lägga upp ett terränglöpningspass är helt beroende på vad man har för mål med sin löpning.

– När jag springer trail gör jag det oftast som ett distanspass. Ett bra tips är att köra i lugnt tempo till en början och istället satsa på en längre träningstid. Spring i lugnt tempo och var vaksam med blicken så du vet var du ska ta nästa steg, säger Niklas.

Att springa på varierad terräng innebär att man bör måste vara uppmärksam på hur och var man placerar fötterna i nedför respektive uppförsbacke.
– När du springer uppför – se till att lyfta på fötterna och knäna. När du springer nedför är det viktigt att titta på var du sätter fötterna och att du håller dig koncentrerad, säger Niklas.

Fördelarna med terränglöpning är många. Fotlederna blir oerhört starka av alla små steg man tar, och man aktiverar de små musklerna ännu mer än vid löpning på plan mark. Dessutom är underlaget i skogen mycket mer skonsamt för fötterna.

– Asfalt är hårt, och det sliter mycket. Skogsunderlag är mjukt och mer skonsamt, säger Niklas och avslutar:

– Men framförallt är terränglöpning väldigt roligt – det är inte bara träning utan också en upplevelse och ett äventyr!

Här hittar du Stadiums sortiment av terränglöparskor.