-20% på utvalt träningssortiment!Sista dagen: 20% rabatt på mängder av kläder och skor för träning! Shoppa

5 anledningar till att intervallträna

Intervallträning är en svettig träningsform med många vinster. Vi ger 5 anledningar varför.

1. Du märker resultat snabbare
Är du en person som lätt tappar motivation när du inte ser tydliga resultat av din träning? Intervallträning är en effektiv träningsform som ger snabbare resultat för din kondition. Varför då? Jo, genom att låta hjärtat arbeta under korta stunder på högre nivå tränar du upp kapaciteten – och det känns mycket enklare att jobba hårdare.

2. Intervaller lär kroppen att ansträngas
Genom extra ansträngning växelvis lär sig kroppen att ta upp stora mängder syre och kan därför utstå större ansträngning. Din kropp trimmas och klarar av fler och framförallt större fysiska utmaningar samtidigt som det också ger effekt även mellan träningarna i takt med att syreupptagningsförmågan blir bättre.

3. Du kan variera träningen
Variation förnöjer! Intervallträning kan du göra på en rad olika sätt - och i flera olika sporter och träningsformer. Ge nytt liv åt din favoritträningsform och gör intervaller i såväl simbassängen, löpspåret som på löpbandet eller cykelsadeln.

4. Det ökar muskelns uthållighet
Ny forskning visar att högintensiv träning bryter ned kalciumkanaler i muskelcellerna vilket leder till en förändrad kalciumhantering i cellerna i ett långsiktigt perspektiv. Det i sin tur leder till exempelvis nybildning av mitokondrier vars förändringar ökar muskelns uthållighet.


5. Det gör gott för hjärtat
Intervallträning är också bra för det allra käraste vi har - vårt hjärta. Genom att intervallträna ökar du hjärtats slagvolym, fördelningen av blodet samt glykogenernas aktivitet i musklerna.

Viktigt att tänka på!
Är du ovan med att intervallträna bör du trappa upp träningen successivt. Det är också viktigt att se till att värma upp ordentligt innan för att undvika skador och överbelastning. Se också till att låta kroppen vila emellan intervallpassen. Det är rekommenderat att låta såväl leder och muskler återhämta sig minst 48 timmar mellan intervallpassen.

Här kan du läsa om hur du tränar intervaller i simbassängen.