Skolstartspaket: 3 för 2 på SOC!Skolstartspaket: 3 för 2 på utvalt SOC. Få den billigaste produkten på köpet.Till erbjudandet

Få bättre kondition, simma intervaller

Intervallträning är något de flesta associerar med löpspåret. Men det går lika bra att träna intervaller i bassängen som på löprundan.

Intervallträning förbättrar din kondition. Det är även ett sätt att variera din träning, vilket gör att du utvecklas i din träningsform och blir mer uthållig. Simning är dessutom skonsamt för kroppen, ultimat komplementträning för exempelvis löpare och cyklister.  

Genom att förändra tempo med jämna mellanrum under ett simpass påverkar du din kondition i positiv bemärkelse. När du simmar fortare höjs din puls. När du pressar kroppen – pulsen – att simma i högre tempo förbättras din kondition med tiden.

Tips på intervaller i vatten
Hur du väljer att förbättra ditt flås är individuellt. Vissa presterar bäst under i förväg bestämda intervallsträckor, -minuter och -tempo. Exempel: Simma 5 x 100 meter i högt tempo och vila i 60 sekunder efter varje 100 meter. Med vila menas att du simmar i lugnt tempo. Variera antal meter, repetitioner och vilans längd beroende på hur du utvecklas eller din dagsform.


Andra tycker det känns bättre, och får ut mer av, så kallad fartlek. Det vill säga att du ökar till önskat tempo lite när du känner för det, och simmar så långt som du orkar eller vill simma just för stunden. Eller bestämmer dig för att simma jättesnabbt ända tills du simmat förbi tre personer eller tre bassänglängder fram och tillbaka eller vad du nu bestämmer dig för. Lek med farten, helt enkelt.

Att tänka på
Se till att du är ordentligt uppvärmd innan intervallsimning. Värm upp i minst 10 minuter innan du börjar med intervallerna, börja gärna med uppvärmning på land.


Intervallsimma inte för ofta. Tänk på att återhämtningspass och vila är minst lika viktigt för din utveckling. Beroende på hur mycket du tränar i övrigt är en riktlinje 1-3 gångers intervallsimning per vecka.


Stadiums sortiment inom badkläder hittar du här.