25 % för dig som är eller blir medlem.

Märket på alla snowboardåkares läppar – Appertiff

Historien om Appertiff började på en blöt afterski i Tänndalen 2006. Med idéen om att sälja filttofflor, så kallade ”tifflers”, började bolaget sälja sina produkter på internet. I dag riktar sig deras produkter till snowboardåkare och personer med snowboardsrelaterade intressen.

Det var på en afterski på Hamra värdshus i Tänndalen som bolaget Appertiff startades av tre hardcore snowboardåkare från Bollnäs. Produkten de skulle sälja var ”tifflers”.

– Första produkten vi skulle sälja var filttofflor så kallade ”tifflers” som skulle användas efter man snörat av sig bootsen och skulle in på afterski, säger en av grundarna Andreas Wengelin.

Men rätt snabbt insåg de att de var tvungna att bredda sig och började sälja allt från goggles, mössor, solglasögon till streetkläder.

– Våra ”Tifflers” vart ingen blockbuster så vi kom ganska snart in på mössor och vår klassiska ”Hightop” som finns i vårt sortiment och är en storsäljare än idag. Med åren tillkom även kläder, solglasögon och goggles vilket tillsammans med mössor nu utgör våra huvudprodukt grupper.

Vad har den här resan med Appertiff betytt för er?
– Eftersom vi fått privilegiet att arbeta med vår största hobby – snowboard så har det gett oss otroligt mycket. Många resor, många roliga events och inte minst fått träffa alla likasinnade människor som de flesta är vänner för livet! Sen släppte vi vår frästa handgjorda snowboard från Bergby, utanför Gävle, i Åre nu i december och det var en pojkdröm och milstolpe som man kommer minnas länge, säger Andreas Wengelin.


I dag är goggles en av Appertiffs huvudprodukter.
Vad är planerna framåt?
– Vi kommer som många andra fokusera mer på vår kärnverksamhet – vinteraccessoarer med våra varumärkes ideologier som tydlig avsändare.

Händer det något roligt på produktsidan 2020?
– Vi kommer komma med handgjorda snowboard i limiterade upplagor. I varje upplaga kommer det bara finnas tio numrerade snowboards. Vi kommer också komma med en helt ny solglasögonmodell där man kan byta linser i samma färger som våra goggles. Dessutom kommer det komma med en ny ”lightweight” goggle WNG som är helt revolutionerande i sitt slag. Bland andra saker, säger Andreas Wengelin.

"Stilren, tidlös och ett enormt synfält"

Vilka trender och funktioner tror du vi kommer få se mer av i backen?
– Jag personligen är inte så mycket för alla ”tech” lösningar med hastigheter i linsen och så vidare för goggles. Jag hoppas på ännu bättre lösningar i linser för ökad kontrast vid dåligt ljus. Och vore det inte väldigt behagligt med en ny ”memory” foam?

Har du någon personlig gogglesfavorit?
– Vår DWG modell är alltid en personlig favorit. Stilren, tidlös och ett enormt synfält!

Vad är ditt bästa tips när man väljer goggles?
– Att de ska sitta bra på just ditt ansikte. Alla goggles har lite olika funktioner och egenskaper och vissa passar bättre än andra på just ditt unika ansikte. Testa är viktigt. Sen ska de ju naturligtvis se feta ut i backen och då kommer man naturligt in på våra goggles, säger Andreas Wengelin.