Passa på! 20% rabatt på outdoor

Erbjudandet gäller på stadium.se t.o.m. den 28/7 2021. Erbjudandet gäller på ordinariepriser, dock ej på elektronik, SUP, cyklar eller produkter som levereras direkt från våra samarbetspartners. Erbjudandet gäller ej i kombination med andra rabatter/erbjudanden, föreningsprodukter, på Stadium Outlet eller stadiumoutlet.se. Rabatten dras av i kassan.

Giltigt t.o.m. 2021-07-28

Passa på! 20% rabatt på outdoor Villkor

Hållbart mode med attityd – WearColour firar 10 år

Med stor passion för en aktiv livsstil har WearColour levererat kollektion efter kollektion som andas svensk design och funktionalitet. Vi har snackat med Sara Kruse Eén, designer och produktutvecklare på WearColour, om senaste decenniet, hållbarhet och trender.

WearColour startade 2010 som en motvikt till de amerikanske varumärkena som drevs av vinst och där hållbarhet lyste med sin frånvaro. De ville skapa ett nytänkande och inkluderande varumärke med inspiration från skandinaviskt mode och skandinavisk design.

Kollektionerna, då som nu, är en brygga från gatukulturen med mycket attityd, rena linjer och colour blocking. Men WearColour har valt en annan väg än många andra renodlade outdoor-varumärken. Deras varumärke bygger på att skapa högteknologiska plagg som även fungerar rent designmässigt i andra sammanhang än när man är ute i naturen.

– Vi var de första som faktiskt blev stora med att ha just parkas i skidbacken. En av de bästsäljande jackorna på dam är fortfarande en som vi lanserade 2011, som just är brygga mellan skid- och stadsjacka. Och jag ser den nästan lika mycket i stan som i skidbacken vilket är jätteroligt, säger Sara Kruse Eén, designer och produktutvecklare på WearColour.

"2020 är största delen av vår skidkollektion tillverkad i återvunnen polyester och all softgoods i ekologisk bomull"

Med hållbarhet som en av grundpelarna
På kontoret i Jonsered uppmuntras medarbetarna att cykla eller åka kollektivt och varje morgon bjuds det på frukost – alltid vegetariskt. Det är tydligt att miljö- och hållbarhetstänket genomsyrar allt de gör.

– Vi kan inte göra allt med de musklerna som vi har. Men i varje beslut vi tar och i varje nyutveckling så har vi alltid hållbarhet med som ett tänk. Sen i val av material och leverantörer så utvärderas allting för att se vilket som är det bästa möjliga val vi har i det skedet. Vi kollar såklart också på återvunna material och för 2020 är största delen av vår skidkollektion tillverkad i återvunnen polyester och all softgoods i ekologisk bomull.

Sara Kruse Eén berättar också att deras design-dna finns med i varje kollektion som de släppt sedan starten.

– Det ska vara enkelt att kombinera plagg som vi gjorde 2010 med nya plagg som kommer 2020. Vårt design-dna följer med, så man måste inte köpa ett helt nytt kit. Det kan räcka att man köper en ny jacka och matchar med byxorna som man har sedan gammalt.

Vad är ert framgångsrecept?
– Vi är väldigt passionsdrivna, älskar sporten och gillar kulturen. Jag tror det blöder igenom att vi brinner för det vi gör och lever som vi lär. Vi åker mycket skidor, snowboard och är ute mycket i naturen. Vi vill gärna inspirera till en aktiv livsstil på det sättet som vi kan.

Vi har precis svingat oss ut i 2020, vad händer hos er?
– Vi kommer släppa en 10-års kollektion nästa år där vi verkligen spanar tillbaka på vad vi gjorde för tio år sedan. Det är väldigt kul att man varit med så länge att man får göra en 10-års kollektion. Sedan har vi fått ett nytt väldigt kul samarbete med Sympatex som hjälper oss ta fram ett helt nytt 3-lagers-tyg till vår Liberty-serie. Sympatex gör tekniska membran och jobbar väldigt hårt för miljö och hållbarhet. Så det känns jättekul.


Skidkläder från den kommande kollektion AW20. Foto: WearColour.

Vilka trender kommer vi få se mer av?
– Trendmässigt för 2020 ser vi mycket 90-tals influenser. Både från skatekulturen och neonfärger. Det blir kortare och boxigare passformer igen och även mycket mer colour blocking. Sen ser vi att västen kommer tillbaka väldigt starkt 2020. Det kan vara fleecevästen som inomhusplagg eller den vadderade 90-tals västen utanpå hoodtröjan.

Har du någon personlig favorit från kollektion 2020?
– Det känns verkligen som att vi har hittat tillbaka till vårat design-dna och fått till färgerna för 2020. Designspråket för 3-lagers serien som släpps hösten 2020 är verkligen WearColour. Där har jag min favorit som är ett offwhite/svart set för både dam och herr som både är en favorit hos oss på kontoret, men även inköpare har varit väldigt positiva. Även våra nya färgblockade jackor är en favorit som sticker ut både i backen och på stan.

Vad ska man tänka på när man köper skidkläder?
– Passform är viktigt och det är bra att prova plaggen med alla lager som man kommer ha under. Det är så lätt att man står i butiken och provar i vanliga kläder. Sen när man kommer hem så ska man ha på ryggskydd, fleece och så blir det jättetajt. Det är också viktigt att man tänker ut i vilket syfte man ska ha skidjackan. Ska jag bara ha den i skidbacken eller ska jag kunna ha den hela säsongen när det både -20 och +5? Väg in alla parametrarna. Min personliga favorit är att köpa en lite tunnare och sen bygga på med flera lager för då kan man ha samma jacka hela säsongen.