Om Röyk
Röyk grundades 2010 efter att Yann Betros designade en huvtröja med en unik, patenterad design som vann första pris i innovationstävlingen ’Innovation for Extremes’. Detta fick mycket uppmärksamhet från både press och återförsäljare och i samband med det skapades varumärket Röyk med fokus på funktionella och hållbara produkter för skidåkning och friluftsliv. Namnet Röyk är en sammandragning av grundarens egenhändigt ihopknåpade ord “röjåk”, ett uttryck han använt under sina säsonger i Val d’Isère.
Sedan dess har Röyk fortsatt att utmana textilindustrins normer genom att utveckla innovativa material och produkter med kvalitet och hållbarhet i fokus. När det inte har funnits tillräckligt bra material på marknaden så har vi själva utvecklat mer hållbara alternativ. Exempelvis var Röyk bland de första textilföretagen i Sverige att ta fram en infrastruktur för att ta vara på den svenska ullen. Röyk var även först i friluftskategorin med att producera ytterkläder av 100% biobaserade material, från ricinbönor.
Röyk har vunnit flera prestigefyllda priser och utmärkelser inom hållbarhet. Vår ikonska Badland jacka har prisats med både ’ISPO Eco Achievement Award’ och ’Scandinavian Outdoor Group Sustainability Award’. Scandinavian Outdoor Group har även belönat Röyk med deras allra finaste utmärkele; ”Overall Sustainability Winner”.
Gemensamt för oss som driver Röyk idag är ett starkt intresse för produktutveckling och miljö- och hållbarhetsfrågor, med en lika stark gemensam vilja att kunna erbjuda marknadens grönaste och mest multifunktionella produkter till ett pris som alla kan ha råd med.
Våra produkter fungerar lika väl för den som bara vill vistas ute i det fria som för erfarna äventyrare. Vi tycker inte att något äventyr är för litet. Istället anser vi att det är glädjen du får ut av det och inte storleken eller svårighetsgraden som räknas och vi vill inspirera människor att utforska naturen, oavsett om den är nära eller långt borta.