Sommarrea – upp till 70% rabatt! Sommarrea – upp till 70% rabatt!Shoppa

5 anledningar till intervallträning

Intervallträning är en svettig, varierande och rolig träningsform med många fördelar. Vi ger dig 5 anledningar att testa denna träningsform.

Du märker resultat snabbare

Är du en person som lätt tappar motivation när du inte ser tydliga resultat av din träning? Intervallträning är en effektiv träningsform som ger snabbare resultat för din kondition. Varför då? Jo, genom att låta hjärtat arbeta under korta stunder på högre nivå tränar du upp kapaciteten – och det känns mycket enklare att jobba hårdare.

Intervaller gör kroppen uthållig

Genom extra ansträngning växelvis lär sig kroppen att ta upp stora mängder syre och kan därför utstå större ansträngning. Din kropp trimmas och klarar av fler och framför allt större fysiska utmaningar samtidigt som det också ger effekt även mellan träningarna i takt med att syreupptagningsförmågan blir bättre.

Du kan variera träningen

Variation förnöjer! Intervallträning kan du göra på en rad olika sätt - och i flera olika sporter och träningsformer. Ge nytt liv åt din favoritträningsform och gör intervaller i såväl simbassängen, löpspåret som på löpbandet eller cykelsadeln.

Det ökar musklernas uthållighet

Ny forskning visar att högintensiv träning bryter ned kalciumkanaler i muskelcellerna vilket långsiktigt leder till en förändrad kalciumhantering i cellerna. Det i sin tur leder exempelvis till nybildning av mitokondrier vilket ökar muskelns uthållighet.

Det är bra för hjärtat

Intervallträning är också hälsosamt för det allra käraste vi har - vårt hjärta. Genom att träna i intervaller ökar du hjärtats slagvolym, fördelningen av blodet samt glykogenernas aktivitet i musklerna.
Viktigt att tänka på!

Är du ovan med att intervallträna bör du trappa upp träningen successivt. Det är också viktigt att se till att värma upp ordentligt innan för att undvika skador och överbelastning. Se också till att låta kroppen vila emellan intervallpassen. Det är rekommenderat att låta såväl leder och muskler återhämta sig minst 48 timmar mellan intervallpassen.

Läs mer om intervallerträning i simbassängen