25 % för dig som är eller blir medlem.

<span style="color: #333333;"><a style="color: #333333;" href="/varumarke/under-armour">Under Armour</a></span>: Så tog de över spelplanen

Under Armour är sportvarumärket som växt rekordsnabbt sedan starten 1996. De har gått från att vara ett väldigt nischat varumärke med fokus på funktionskläder främst till amerikansk fotboll – till att bli ett av sportvärldens största varumärke. Här berättar vi om historian bakom deras framgång. Foto: Under Armour.

1996: Under Armour blir verklighet
Under Armour grundades 1996 av Kevin Plank som året innan varit kapten för University of Marylands amerikanska fotbollslag. Under sin tid som amerikansk fotbollsspelare upptäckte han att t-shirten alltid blev blöt och tung av svett, men att kompressionsbyxorna förblev torra. Det var då idéen föddes.

Kevin Plank bestämde sig för att tillverka den ultimata t-shirten som håller sig torr och lätt även den varmaste sommardagen. Han åkte till New York för att införskaffa olika tygprover till den första prototypen.

Hans gamla lagkamrater som gått vidare till NFL blev de första till att prova hans nya t-shirt och resultatet väckte intresse. Bara några månader senare levererade varumärket kläder till sitt första amerikanska fotbollslag och det dröjde inte länge innan flera lag hörde av sig.

1997: HeatGear & ColdGear

Efter att ha lanserat sin första t-shirt med löftet att hålla idrottare svala, torra och lätta med tyget HeatGear, introducerade Under Armour sitt nu berömda ColdGear-tyg. Dessa träningskläder håller idrottare varma, torra och lätta under kalla förhållande. Efter det lanserades också AllSeasonGear som reglerar kroppsvärmen vid skiftande väder. Foto: Under Armour.

1998: Flytten till Baltimore

När Kevin Plank grundade bolaget gjordes detta i hans mormors källare i området Georgetown i Washington. Men i takt med att företaget växte gick flyttlasset till en stor lokal i Baltimore där varumärket fortfarande har sitt huvudkontor. Foto: Under Armour.

1999: På filmduken
Det riktigt stora genombrottet fick varumärket i samband med filmen Any Given Sunday med Al Pacino och Jamie Foxx. I flera av de stora scenerna hade fotbollslaget nämligen på sig kläder och accessoarer från Under Armour – vilket atleter världen över lade märke till.

2000: Första tryckta annonsen
Efter succén på vita duken blev det dags för varumärket första tryckta annons. En halvsida i magasinet ESPN som skapade medvetenhet kring varumärket och försäljningen ökade med 750 000 dollar.

2001: Avtal med stora ligor
I början av 00-talet blev varumärket den officiella leverantören till NHL och skrev även på avtal med Major League Baseball och USA Baseball.

2008: Nästa stora steg
I sin första Super Bowl-reklam 2008 avslöjande sportvarumärket sin första kollektion av idrottsskor. Året därpå lanserade de också sin första löparsko och tog klivet in i kategorin löpning.

2011–2013: Innovationer
Innovation ligger i varumärkets DNA och eftersom Under Armour från starten satsat på material som håller idrottare torra fanns inte bomull på kartan. Men 2011 lanserade de ett nytt material som de kallar – Charged Cotton. Här har varumärket lyckats behålla bomullens mjuka och bekväma känsla samtidigt som materialet torkar väldigt mycket snabbare än vanlig bomull.

2013 lanserade Under Armour även sitt bästa isoleringssystem ColdGear Infrared. Där det mjuka termofodret absorberar och behåller kroppsvärmen, så att idrottare kan hålla sig varma ännu längre – utan extra tyngd.

2015: Digital träning

Under 2015 köpte Under Armour tre olika fitnessappar och byggde världens största digitala hälso- och träningscommunity. Året därpå introducerade de även sin första smarta sko med inbyggd Record Sensor-teknologi som spårar och lagrar data som tid, avstånd och varaktighet. Foto: Under Armour.


2018–2020
2018 utvecklade Under Armour ett eget stötdämpningskoncept, UA Hovr, tillsammans med kemiföretaget Dow Chemical. Det unika med Hovr-teknologin är den perfekta kombinationen av respons och energiretur. Vilket har stärkt deras position inom löpning ännu mer.


Steph Curry, en av alla idrottare som samarbetar med Under Armour. Foto: Under Armour.

Under Armour har även alltid haft ett nära samarbete med professionella idrottsprofiler som Lindsey Vonn, Steph Curry och Jordan Spieth. De samarbetar också med andra kreativa personer utanför sporten. Ett exempel på det är samarbetet med artisten A$AP Rocky 2018. Då släppte de tillsammans en sneakers med inspiration från 90-talets skate- och ravekultur.

Genom passion, design och en obeveklig strävan efter innovation fortsätter Under Armour utveckla sportkläder för att göra idrottare bättre. I dag levererar de innovativa funktionskläder, skor och tillbehör till de allra flesta sporter.