Just nu! Få 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för

Erbjudandet gäller på alla priser! Rabatten gäller inte på produkter som ingår i vårat föreningssortiment eller produkter som skickas direkt från våra Partners.

Just nu! Få 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för Villkor

Trappträning för hela kroppen

Kan trappan vara världens bästa träningsredskap? Ja, vi tror det. Tillgänglig, funktionell och utmanande – precis som ett bra träningspass ska vara. Trappträning är ett superbra komplement till vanlig löpning, eller egentligen till vilken träning som helst. Som ett intervallpass med det lilla extra.

Att springa i trappor är bra för sätesmusklerna och höftböjarna vilket hjälper dig i din vanliga löpning. Dessutom tränas både lår- och vadmusklerna ordentligt vilket gör att du får starka ben och förbättrar din uthållighet och mjölksyrenivå.

Men trappträning är som sagt inte bara för löparen. En trappa ger dig oändliga möjligheter att träna styrketräning för hela kroppen. Nedan kommer några tips på hur du kan få till ett riktigt grymt helkroppspass med hjälp av trappan.

Tips på träningsövningar i trappa

Enkelstegsintervaller
Spring allt du har uppför trappan, ett trappsteg i taget. Jogga eller gå ner och gör om intervallen 5–10 gånger.

Dubbelstegsintervaller
Spring allt du har uppför trappan, två trappsteg i taget. Jogga eller gå ner och gör om intervallen 5–10 gånger.

Hoppa jämfota
Hoppa jämfota uppför trappan. Jogga eller gå ner och gör om intervallen 3–5 gånger.

Moutain climbers
Ställ dig i armhävningsposition med händer på det understa trappsteget. Håll bålen stabil och dra vartannat knä mot bröstet. Öka tempot successivt tills du ”springer” i din position.

Enbensutfall
Ställ dig i utfallsposition med det ena benet på det understa trappsteget. Håll bålen stabil och gör djupa utfall. Gör 10x3 repetitioner på varje ben.

Armhävningar
Ställ dig i armhävningsposition med händer på det understa trappsteget. Gör djupa armhävningar. Vill du göra det lite enklare kan du välja att placera armarna på något av de högre trappstegen.

Dips
Träna triceps genom funktionella dips. Sätt dig på det nedersta trappsteget och placera händerna vid sidan av rumpan. Sträck ut benen och lyft ut dig från trappan. Sänk dig upp och ner och håll rumpan nära trappsteget.

Världens längsta trappa

Enligt Guinness rekordbok finns världens längsta trappa i Schweiz, på berget Niesen. 11 674 trappsteg leder rakt upp på en alptopp. 364 dagar om året är trappan stängd för allmänheten, men en dag om året är den öppen för 350 personer som lyckas komma över en startplats i löptävlingen Niesen Treppen Lauf. Vad säger du, är det dags att anmäla sig?

Hitta löparskor till din trappträning på Stadium