Efterkrigstiden var tuff för många i Japan och inte minst för ungdomarna. En man vid namn Kihachiro Onitsuka ville hjälpa de unga i sin hemstad Kobe till en ljusare framtid. Så 1949 lämnade han sitt jobb för att grunda sportvarumärket Onitsukas Tiger, som senare bytte namn till ASICS. Han var fast besluten om att idrott kunde hjälpa människor till att få bättre självkänsla, men för att det skulle vara möjligt krävdes bra sportutrustning.
Ett varumärke att lita på
Under både 60- och 70-talet blev märket en stor hit hos många av världens ledande idrottsstjärnor. Till exempel slog maratonlöparen Derek Clayton världsrekord i ett par ASICS 1967 och Lasse Viren tog dubbla guld vid OS i München 1972. Detta gav varumärket ett rykte om att de levererade högpresterande löparskor med statistik som kunde bevisa det.
1977 byter varumärket namn till ASICS. Namnet är en förkortning av det latinska uttrycket ”Anima Sana Incorpore Sana”, som betyder ”ett sunt sinne i en sund kropp” vilket blev varumärkets och Onitsukas filosofi – en filosofi som lever kvar.
Under både 60- och 70-talet blev märket en stor hit hos många av världens ledande idrottsstjärnor. Till exempel slog maratonlöparen Derek Clayton världsrekord i ett par ASICS 1967 och Lasse Viren tog dubbla guld vid OS i München 1972. Detta gav varumärket ett rykte om att de levererade högpresterande löparskor med statistik som kunde bevisa det.
1977 byter varumärket namn till ASICS. Namnet är en förkortning av det latinska uttrycket ”Anima Sana Incorpore Sana”, som betyder ”ett sunt sinne i en sund kropp” vilket blev varumärkets och Onitsukas filosofi – en filosofi som lever kvar.
Forskningsinstitutet öppnar
För att främja hälsa och idrott öppnade ASICS ett forskningsinstitut i Kobe år 1990. Detta ledde till fler sportinnovationer som varumärket tagit tillvara på. 1993 släpper de två nya modeller av löparskor, Kayano och GT-2000, som snabbt blev populära. Sedan lanseringen har bägge modellerna varit bland de mest sålda löparskorna i Europa.
Designsamarbete
Med hjälp av några av vår tids största designers som Sean Whotherspoon, Vivienne Westwood och Ronnie Fieg har de även på senare år vunnit många streetwear- och sneakerfantasters hjärtan. Ett exempel på det är deras samarbete med modedesigner Kiko Kostadinov. När de tillsammans 2018 släppte Gel-Burz 1 blev den hyllad och alla ville bära dad-shoes. Desstutom toppade den listan hos många modemagasin som ett av de bästa sneakerssläppen under 2018.
Under hela ASICS resa har deras kollektioner återspeglat grundaren Onitsuka på ett eller annat sätt. I dag hittar du allt från träningsskor, sportkläder till hypermoderna sneakers i sortimentet. För dig som vill ha retromodeller från det japanska märket hittar du deras klassiska streetwear under namnet ASICS TIGER – självklart med de välkända ASICS-ränderna.
För att främja hälsa och idrott öppnade ASICS ett forskningsinstitut i Kobe år 1990. Detta ledde till fler sportinnovationer som varumärket tagit tillvara på. 1993 släpper de två nya modeller av löparskor, Kayano och GT-2000, som snabbt blev populära. Sedan lanseringen har bägge modellerna varit bland de mest sålda löparskorna i Europa.
Designsamarbete
Med hjälp av några av vår tids största designers som Sean Whotherspoon, Vivienne Westwood och Ronnie Fieg har de även på senare år vunnit många streetwear- och sneakerfantasters hjärtan. Ett exempel på det är deras samarbete med modedesigner Kiko Kostadinov. När de tillsammans 2018 släppte Gel-Burz 1 blev den hyllad och alla ville bära dad-shoes. Desstutom toppade den listan hos många modemagasin som ett av de bästa sneakerssläppen under 2018.
Under hela ASICS resa har deras kollektioner återspeglat grundaren Onitsuka på ett eller annat sätt. I dag hittar du allt från träningsskor, sportkläder till hypermoderna sneakers i sortimentet. För dig som vill ha retromodeller från det japanska märket hittar du deras klassiska streetwear under namnet ASICS TIGER – självklart med de välkända ASICS-ränderna.