25 % för dig som är eller blir medlem.

Så tar du hand om din cykel

En cykel behöver då och då vårdas och underhållas för att rulla smidigt och säkert under många år. Så innan du ger dig ut med cykeln i vårsolen kan det vara bra att ta en extra koll och eventuellt åtgärda det som behövs. Här har vi samlat några tips på hur du tar hand om din cykel.



Rengör ordentligt
Efter en vinter är det viktigt att rengöra cykeln ordentligt för att få bort sand, vägsalt och annan smuts som lätt tar sig in i små skrymslen på cykeln och kan skada de vitala delar. Lättast är att rengöra cykeln med trädgårdsslagen eller i duschen, tänk på att för högt tryck kan skada kullager så använd inte högtryckstvätten.

Använd ett rengöringsmedel som är skonsamt och miljövänligt. Arbeta metodiskt och börja framifrån och jobba dig bak så att du inte missar något. Använd en mjuk trasa för att torka av den fuktiga cykeln.



Smörj in

Att cykla med en trött kedja är inte kul och du riskerar att kedjan lätt hoppar av! Ligg gärna steget före och se över kedjan redan innan den börjar ge rasslande ljud ifrån sig. Du kan borsta av smuts och damm med hjälp av en tandborste. Använd en kedjerengöring om den är väldigt smutsig. När kedjan är ren behöver du smörja in den med en kedjeolja.

För mycket olja bildar lätt en kladdig massa på kedjan som inte bara kan ge fläckar på kläder, utan också fungera som en slipmassa som skadar drivlinan och kan även dra ner funktionen på växelsystemet. Torka därför alltid av överflödigt fett noggrant efter att du smörjt in kedjan.

Om kedjan eller andra delar av drivlinan börjat rosta behöver du inte drabbas av panik! Spraya rikligt med 5-56-spray och låt verka i några timmar. Torka sedan av delarna med en bomullstrasa. Finns det rost kvar så upprepar du proceduren tills allt är borta. Glöm inte att smörja in kedjan med olja efteråt och använd en torr trasa för att torka av överflödig olja.



Checka allt
Ta en ordentlig kik på cykelns delar innan du ger dig ut. Fungerar bromsarna som de ska? Om inte, kan du behöva spänna vajern till hand- och bakbromsen. Kontrollera även att bromsklossarna är i bra skick, annars behöver du byta dessa.

Skramlar eller ger cykeln ifrån sig konstiga ljud är detta inget du bör nonchalera. Kan du inte själv lyssna dig till vad som är fel är det bäst att lämna in cykeln på en verkstad där de enkelt och snabbt kan åtgärda felet.



Pumpa däcken
Dåligt tryck i däcken gör det inte bara trögare att trampa utan du riskerar även att få punktering. Kolla så att du har ett bra tryck i däcken och pumpa vid behov. Är däcken spruckna eller har dåligt mönsterdjup kan de behöva bytas. Kolla även över så att ekrarna sitter ordentligt annars riskerar du att hjulet blir skevt.



Testa lampor

Enligt lag måste alla cyklar ha fungerande lampor och reflexer när det är mörkt. Så gör det till en vana att kolla så att belysningen fungerar och lyser tillräckligt starkt då och då. Annars kan du behöva byta batterierna.
Bonustips!

Nyinköpt eller 70 år gammal – det spelar ingen roll! Även den mest uttorkad lädersadel kan få nytt liv med hjälp av lite ofärgat lädervax. Smörj in sadeln vid behov så håller den sig fin. Det är också bra att se till att sadeln inte i onödan blir blöt genom att förvara cykeln under tak om du har möjlighet. Med hjälp av ett sadelskydd eller en plastpåse med en klämma kan du enkelt skydda den även under regniga cykelturer.