Välj rätt pulsklocka för dig

Det finns pulsklockor med en mängd olika funktioner och utseenden. Vi hjälper dig att välja rätt pulsklocka!

Fördelar med att träna med pulsklocka
Pulsträning, som är det man är ute efter om man använder en pulsklocka, handlar om att förhålla och anpassa sig till sin puls i träningen. Pulsklockan gör det lättare att lägga sig på rätt nivå – att man till exempel inte går ut för hårt efter ett skadeuppehåll eller om man är nybörjare.


Genom att mäta upp maxpuls (den puls man har vid maximal ansträngning), tröskelpuls (den pulsnivå man kan ligga på precis innan mjölksyran slår till) och vilopuls (den lägsta puls man kommer ned i när man vilar) får man något att förhålla sig till och utgå från. Pulsklockan berättar för dig hur nära de olika pulsnivåerna du befinner dig och vad det gör för din kropp. Lågintensiv träning är generellt bättre för att bränna kalorier, högintensiv för att träna hjärta och syreupptagningsförmåga.

Att välja rätt pulsklocka handlar, vid sidan av ren bekvämlighet (som att bröstbandet, som överför pulsen till klockan, sitter skönt), främst om funktionalitet. Visst är det kul om det man har runt handleden är snyggt, och klockorna finns i ett otal olika former och färger, men det viktiga är att pulsklockan gör vad du vill.

Extrafunktioner eller inte?
Eftersom grunden i de allra flesta klockorna är densamma (pulsmätning utifrån maxpuls samt tidtagning) är det extrafunktionerna som skiljer sig åt. Nöjer man sig med grunderna kommer man ganska långt med en enklare variant. En lite mer avancerad pulsklocka kan precisera vilken effekt den aktuella träningen ger – bränner den kalorier eller bygger kondition till exempel? – och går också att använda i andra typer av träning än löpning eller trekking. En klocka som är kompatibel med extrautrustning, och till exempel kan kopplas till en wattmätare för cykel, ger möjlighet till större variation i träningen.


Några funktioner att ta i beräkning:

  • Att ha GPS i klockan är väldigt bra om man ger sig ut på outforskad mark, men drar samtidigt så mycket batteri att klockan inte håller igång under en längre fjällvandring.
  • Gillar du ljudet av musik mer än dunket från dina fötter i marken? Välj en klocka med möjligheter till musiklagring och bra ljud.
  • Vill du kunna träna oavsett väder (kanske till och med planera utifrån väderprognoser)? Välj en vattentät variant med barometerfunktion.