Black Weekend Warm Up: -25% på skor!Black Weekend Warm Up: 25% rabatt på skor!*Villkor

PT:n tipsar - så håller du dina träningslöften

"I år ska jag börja träna” – ett nyårslöfte du tappat motivationen att förverkliga? Julia Glenmark, personlig tränare på No18 gym delar med sig av sina bästa tips på hur du återupptar dina träningslöften.

Erfarenhet avgör träningsmängd
Hur länge har du tränat och vad har du för mål? Är man nybörjare som aldrig satt sin fot på ett gym är träning två gånger per vecka en bra början. Har du däremot tränat i flera år behöver du stimulera musklerna oftare än så om du vill fortsätta utvecklas.

Alla behöver inte ha ett träningsschema
Huruvida du ska ha ett träningsschema eller ej styrs av vad du har för mål med din träning, men framförallt av vem du är som person. Vissa människor gillar struktur och tydliga målsättningar; till exempel att bli starkare eller att ställa upp i en tävling eller ett lopp – då kan det vara bra att ha ett träningsschema. Men gillar du variation och främst tränar för att må bra så är det inte nödvändigt med ett träningsschema.

Välj PT, gruppass eller egenträning efter behov
Att ha en personlig tränare är en bra idé för såväl den målinriktade individen som för nybörjaren som kanske inte har någon motivation alls eller känner sig osäker på tekniken. Gruppträning är perfekt för den som gillar varierad träning och gruppdynamik. Egenträning är bra för den som gillar att välja själv när man ska träna och för den som inte har problem med att hitta motivation med sin träning. Kort och gott, välj en träningsform som passar dig och dina behov.

Börja med styrketräning
Styrketräning är en bra start då det har så många positiva hälsoeffekter, och med en stark kropp kommer du dessutom att klara av andra typer av träningspass som exempelvis crossfit mycket lättare.

Pusha dig själv lite mer för varje träningspass
Kroppen anpassar sig väldigt snabbt så man bör pusha sig själv lite mer hela tiden och utsätta kroppen för en ny stress (träning) för att kunna utvecklas och bli starkare. Alltså, att köra samma vikter eller att springa exakt lika långt varje träningspass är ingen bra idé om man vill utvecklas. Träningen blir så mycket roligare när man märker resultat i sin egen utveckling.

Gå inte på för hårt direkt!
Går du från att inte träna alls till att träna 5 dagar i veckan så kommer det med stor sannolikhet inte hålla i längden. Du kommer troligtvis att få mycket träningsvärk i början vilket leder till att du kanske hoppar över träningen allt oftare och tillslut tappar motivationen. Börja heller med att träna ca. 2-3 dagar i veckan, sätt upp realistiska mål och öka istället antal träningspass i veckan när du fått igång en rutin.

När du börjat tappa motivationen - hitta inspiration!

  • Träna tillsammans med en vän. Då kan ni motivera varandra samtidigt som det är ett roligt och enkelt sätt att umgås på.
  • Testa på olika typer av träning för att hitta vad som passar dig bäst.
  • Viktigaste av allt: Sätt upp mål! Både långsiktiga och korta. De korta målen leder till det långsiktiga och är väldigt viktiga för att hålla motivationen uppe.