Nytt märke på Stadium.se: TOMS

Ett varumärke som inspirerar med moderiktiga skor och ett viktigt globalt arbete. Detta är TOMS.

2006 grundade amerikanen och entreprenören Blake Mycoskie varumärket TOMS. Märket har sedan starten haft som affärsidé att bidra till att människor ska få ett bättre liv. Detta gör dem genom att utveckla produkter som identifierar - och tillgodoser globala behov.

Det viktiga arbetet
Idén till varumärket uppkom efter Mycoskies resa i Argentina där han fick se hur pass många barn som växer upp utan skor och därför tvingas gå runt barfota med infekterade fötter. Vid den tidpunkten bestämde han sig för att göra någonting åt problemet och grundade därmed varumärket TOMS. Grundtanken bakom affärsidén var att för varje par skor som såldes – skulle ett annat par gå till ett barn i nöd. Idén fick namnet One for One och är idag en global rörelse som skänkt mer än 70 miljoner par skor till barn runtom i världen.

TOMS arbete

TOMS har därefter lanserat en rad andra projekt med liknande principer. Bland initiativen finns TOMS Eyewear som innebär att för varje sålt par glasögon bidrar dem med att återställa synen hos en person. Ett annat projekt är TOMS Roasting och co som ger en veckas förbrukning av rent vatten till en person i nöd – för varje såld påse med kaffe. Under 2015 lanserade de även TOMS Bag Collection vars syfte är att dela ut förlossningskit samt bidra till säkra förlossningar genom utbildning.

Här hittar du ett urval av TOMS sortiment av skor.