25 % för dig som är eller blir medlem.
AIK debuterade i Stockholm Edition

AIK:s cuptröja Stockholm Edition har fått stort genomslag i världen. Stadium Football var med behind the scenes när tröjan användes för första gången mot Västerås SK i Svenska Cupen.

Det har blivit en årlig tradition att AIK och Nike lanserar en unik cuptröja och den här gången var inget undantag. AIK har kallats för ”The Most Stylish Club in the World” och i februari lanserade man Stockholm Edition, en vit cuptröja med detaljer i guld och svart som hyllar hemstaden. På bröstet finns ett mönster som föreställer Vädersolstavlan – en målning från 1600-talet som är en av de äldsta avbildningarna av Stockholm. Att klubben hyllar huvudstaden har också en del i att man satsar stort på att lyfta fram egenfostrade spelare till a-laget.







Stadium Football hängde med när AIK debuterade i Stockholm Edition under premiären av Svenska Cupen mot Västerås SK. Matchen slutade 1–1 och även om resultatet inte blev vad AIK hade hoppats på fick tröjan stort genomslag. Utöver svensk media bevakades matchen även av SoccerBible och ProDirectSoccer som har flera miljoner följare på Instagram.







Cuptröjan är limiterad och kommer att säljas i 132 exemplar där alla intäkter går till Stadium Sports Camp. Bidraget kommer att ge barn utan ekonomiska medel möjlighet att delta på lägret.

– Det känns som att alla går och väntar på när AIK ska släppa en ny försäsongströja. Den blir snyggare och snyggare för varje år. Jag tycker att det är riktigt bra att bidraget går till Stadium Sports Camp, så att vi hjälper många barn att vara med på lägret. Det är ett plus i kanten att vi hjälper till med det, säger AIK:s vicekapten Sotirios Papagiannopoulos.



Här kan du läsa mer om initiativet!