Nike (eller Blue Ribbon Sports som de hette i början) uppstod ur en löparkultur där löparskorna stod i centrum. Med sina innovationer har de inte bara lyft sporten och dess atleter utan också inspirerat hela världen med sina produkter. Men hur gick det egentligen till när Nike gick från att vara en idé om att förbättra löparskor till att bli världsledande inom sportutrustning?
1964: Blue Ribbon Sports grundades
Efter examen åkte Phil Knight till Japan där han lyckades förhandla sig fram till att bli den amerikanska distributören av Onitsuka-Tiger (i dag mer kända som ASICS). Det var i förhandlingarna med Onitsuka Tiger som Knight hittade på namnet Blue Ribbon Sports (BSB). Tillsammans investerade Knight och Bowerman 500 dollar var. Och samma år sålde de 300 par av löparskor, främst till idrottare och tränare, från Knights föräldrars hus. Knight ansvarade för affärerna och Bowerman skickade över förslag på förbättringar till Onitsuka Tigers för att utveckla bättre skor till atleter.
1968: OS i Mexiko
Året var 1965 när Bowerman fick en idé om att skapa en löparsko med dämpad innersula och med mjuk fyllning i framfoten och i toppen av hälen för att minska belastningen på hälsenan. Han skickade sina instruktioner på den nya skon till Onitsuka som började tillverka. Inför de kommande Olympiska Spelen 1968 i Mexiko valde de att marknadsföra den nya modellen TG-Cortez som togs emot med öppna armar av både elitidrottare och amatörer. I samband med att BSB 1971 bytte namn till Nike avslutade de sitt samarbete med Onitsuka och de båda parterna beslöt sig för att bägge två fick använda modellen.
1971: Idéer vid frukostbordet
En morgon satt Bowerman och tittade på sin våffla på tallriken när han började fundera på vad som skulle hända om man vänder på våfflans mönster. Skulle mönstret kunna ge samma dragkraft som metallspikarna på löparskorna? Bowerman ska ha tagit familjens våffeljärn och hällt i smält gummimassa. Skorna med våffelmönstrade sulor kom att kallas för Moon Shoes, eftersom avtrycket som skorna lämnade liknade månspåren från astronauterna. Under olympiad uttagningen 1972 lanserades våffelsulan och sulan lever kvar än i dag. 2019 såldes en 47 år gammal Waffle Moon Shoe på auktion för över fyra miljoner kronor.
Efter examen åkte Phil Knight till Japan där han lyckades förhandla sig fram till att bli den amerikanska distributören av Onitsuka-Tiger (i dag mer kända som ASICS). Det var i förhandlingarna med Onitsuka Tiger som Knight hittade på namnet Blue Ribbon Sports (BSB). Tillsammans investerade Knight och Bowerman 500 dollar var. Och samma år sålde de 300 par av löparskor, främst till idrottare och tränare, från Knights föräldrars hus. Knight ansvarade för affärerna och Bowerman skickade över förslag på förbättringar till Onitsuka Tigers för att utveckla bättre skor till atleter.
1968: OS i Mexiko
Året var 1965 när Bowerman fick en idé om att skapa en löparsko med dämpad innersula och med mjuk fyllning i framfoten och i toppen av hälen för att minska belastningen på hälsenan. Han skickade sina instruktioner på den nya skon till Onitsuka som började tillverka. Inför de kommande Olympiska Spelen 1968 i Mexiko valde de att marknadsföra den nya modellen TG-Cortez som togs emot med öppna armar av både elitidrottare och amatörer. I samband med att BSB 1971 bytte namn till Nike avslutade de sitt samarbete med Onitsuka och de båda parterna beslöt sig för att bägge två fick använda modellen.
1971: Idéer vid frukostbordet
En morgon satt Bowerman och tittade på sin våffla på tallriken när han började fundera på vad som skulle hända om man vänder på våfflans mönster. Skulle mönstret kunna ge samma dragkraft som metallspikarna på löparskorna? Bowerman ska ha tagit familjens våffeljärn och hällt i smält gummimassa. Skorna med våffelmönstrade sulor kom att kallas för Moon Shoes, eftersom avtrycket som skorna lämnade liknade månspåren från astronauterna. Under olympiad uttagningen 1972 lanserades våffelsulan och sulan lever kvar än i dag. 2019 såldes en 47 år gammal Waffle Moon Shoe på auktion för över fyra miljoner kronor.
70-talet: Hollywood ökar försäljningen
Hjälp att marknadsföra sitt varumärke fick Nike även från Hollywood. När hollywoodstjärnan Farrah Fawcett spelade in ett avsnitt av Charlies Angels bar hon ett par Senorita Cortez och försäljningen ökade explosionsartat.
Hjälp att marknadsföra sitt varumärke fick Nike även från Hollywood. När hollywoodstjärnan Farrah Fawcett spelade in ett avsnitt av Charlies Angels bar hon ett par Senorita Cortez och försäljningen ökade explosionsartat.
1987: Nike Air Max
I slutet av 80-talet var Nike i behov att skapa något nytt revolutionerade som speglade den tidens experimentella anda. Nikes Air-teknik, som utvecklades av den före detta NASA-ingenjören Frank Rudy, hade introducerat med modellen Tailwind 1978. Air-tekniken innebar att man ersatte det tidigare gjutna sulorna med luftfyllda kuddar för att ge dämpning. Tidigare hade man döljt dessa luftkuddar, men när en ny designer, Tinker Hatfield, klev in på Nike blev det ändring på det. Hatfield övertalade Nike att de skulle visa upp Air-sulan och 1987 släpptes Air Max 1 med den kontroversiella designen.
1988: ”Just Do It”
Om det är några ord som förknippas med just Nike så är det såklart ”Just Do It”. Den första kampanjen med slogan lanserades 1988. I reklamen sprang den ikoniska löparen Walter Stack, som då var 80 år, över the Golden Gate Bridge.
90-talet: Fler samarbeten
1994 lyckades Nike signa tennistalangen Roger Federer och 1996 stärkte de upp med ett samarbete med Tiger Woods.
I slutet av 80-talet var Nike i behov att skapa något nytt revolutionerade som speglade den tidens experimentella anda. Nikes Air-teknik, som utvecklades av den före detta NASA-ingenjören Frank Rudy, hade introducerat med modellen Tailwind 1978. Air-tekniken innebar att man ersatte det tidigare gjutna sulorna med luftfyllda kuddar för att ge dämpning. Tidigare hade man döljt dessa luftkuddar, men när en ny designer, Tinker Hatfield, klev in på Nike blev det ändring på det. Hatfield övertalade Nike att de skulle visa upp Air-sulan och 1987 släpptes Air Max 1 med den kontroversiella designen.
1988: ”Just Do It”
Om det är några ord som förknippas med just Nike så är det såklart ”Just Do It”. Den första kampanjen med slogan lanserades 1988. I reklamen sprang den ikoniska löparen Walter Stack, som då var 80 år, över the Golden Gate Bridge.
90-talet: Fler samarbeten
1994 lyckades Nike signa tennistalangen Roger Federer och 1996 stärkte de upp med ett samarbete med Tiger Woods.
2000-talet och framåt
En sak som alltid varit viktigt för Nike är att driva sporten framåt med hjälp av innovation. Ett annat företag som är kända för sina innovationer är Apple. I dag är vi vana att träna tillsammans med tekniken, men det var inte så länge sen vi bara kunde drömma om att digitalisera våra träningspass. Nike och Apple var tidigt ute och tillsammans digitaliserade de löpningen med hjälp av Nike+ som släpptes 2006. En liten sensor som man satte i löparskorna för att sedan koppla upp till sin ipod. Nike+ kunde då mäta både distans och tid. Denna släpptes på marknaden 2006.
Nike släppte sina första sportkläder redan i slutet av 70-talet och intresset för sportwear och sneakers har vuxit stadigt sedan dess. På 90-talet var det ingen tvekan att sportmodet var här för att stanna. Kläder och skor som tidigare förknippats med sport hade nu fått en välförtjänt plats i vardagsgarderoben. Tillsammans med andra sportvarumärken minskade de glappet mellan sport och mode, i dag ser vi folk bära Nike lika mycket i löparspåret som ute på stan. Under åren har de också gjort många uppmärksammade designsamarbete med några av vår tids största designers som Virgil Abloh, grundaren av Off-White, och Dior.
En sak som alltid varit viktigt för Nike är att driva sporten framåt med hjälp av innovation. Ett annat företag som är kända för sina innovationer är Apple. I dag är vi vana att träna tillsammans med tekniken, men det var inte så länge sen vi bara kunde drömma om att digitalisera våra träningspass. Nike och Apple var tidigt ute och tillsammans digitaliserade de löpningen med hjälp av Nike+ som släpptes 2006. En liten sensor som man satte i löparskorna för att sedan koppla upp till sin ipod. Nike+ kunde då mäta både distans och tid. Denna släpptes på marknaden 2006.
Nike släppte sina första sportkläder redan i slutet av 70-talet och intresset för sportwear och sneakers har vuxit stadigt sedan dess. På 90-talet var det ingen tvekan att sportmodet var här för att stanna. Kläder och skor som tidigare förknippats med sport hade nu fått en välförtjänt plats i vardagsgarderoben. Tillsammans med andra sportvarumärken minskade de glappet mellan sport och mode, i dag ser vi folk bära Nike lika mycket i löparspåret som ute på stan. Under åren har de också gjort många uppmärksammade designsamarbete med några av vår tids största designers som Virgil Abloh, grundaren av Off-White, och Dior.
Nike har dessutom inte varit rädda för att göra reklamkampanjer som går emot strömmen och skapar rubriker. I början av 2000-talet vann de två Emmys för deras reklamfilmer. Ytterligare en Emmy kammades hem 2019 med deras reklamkampanj ”Dream Crazy” som de släppte 2018 tillsammans med Colin Kaepernick. Kanske minns du Kaepernick som NFL-spelaren som 2016 knäböjde under USA:s nationalsång vid en match för att uppmärksamma polisvåldet mot svarta i USA. Reaktionerna på reklamfilmen väckte många känslor. Folk hatade den och brände upp sina Nikes, medan andra älskade den.
Så från att ha gjort gummisulor i ett våffeljärn har Nike i dag blivit ett självklart val för många både i och utanför sportvärlden. De har visat sig vara orädda i sin design och kommunikation, hjälpa nya talanger att ta sig till toppen och än i dag fortsätter de att föra sporten framåt genom sina innovationer.
Så från att ha gjort gummisulor i ett våffeljärn har Nike i dag blivit ett självklart val för många både i och utanför sportvärlden. De har visat sig vara orädda i sin design och kommunikation, hjälpa nya talanger att ta sig till toppen och än i dag fortsätter de att föra sporten framåt genom sina innovationer.