Intresset för Birkenstock har de senaste åren exploderat. Deras bekväma tofflor har fått en enorm modestatus och dyker allt oftare upp på catwalken. Sandalernas popularitet har inte minst synts ute på Sveriges gator.
– Vi kan se ett rejält uppsving. Har du en gång köpt Birkenstock så köper du det gärna igen. Du kan ha den till så mycket. Det viktiga är att köpa rätt storlek och känna att hålfoten hamnar rätt, säger Viktor Petersén, försäljningschef på Birkenstock Sverige och Norge.
Historien om Birkenstock börjar redan år 1774 då Johann Adam Birkenstock övertog ett gammalt skomakeri i Tyskland. Flera år senare följer Johanns barnbarn Konrad Birkenstock i hans fotspår.
1896 ägde Konrad Birkenstock två skoaffärer med ortopedservice i Frankfurt. På denna tiden var det vanligt att foten fixerades med metallinlägg, men enligt Konrad bör foten röra sig på ”rätt” sätt och inte fixeras. Med sina revolutionerade idéer om ortopedi och anatomi började Konrad utveckla och tillverka flexibla fotbäddsinlägg.

Med sin tidlösa design är modellen Arizona en favorit hos både kvinnor och män – i alla åldrar.
Med foten i fokus
1963 lanserade Karl Birkenstock den första flexibla sandalen Madrid som hade en djup fotbädd. Den har kommit att lägga grunden till varumärkets alla modeller.
Det som gör Birkenstock unika är deras fotbädd. Den anatomiska uppbyggnaden av fotbädden är genomtänkt in i minsta detalj och ger stöd till fotens alla håligheter, vilket hjälper till att avlasta foten. Det ger dig oslagbar komfort särskilt om du står eller går mycket.
– Vi har aldrig trummat på våra två starkaste ledord som är komfort och kvalitet. Grundtanken är att du ska få ett så naturligt steg i våra modeller därav uppbyggnaden i våra fotbäddar, säger Viktor Petersén. Fotbädden i kork-latex är kärnan i våra modeller. Den är väldigt dämpad och flexibel, och kork som naturmaterial bidrar till en väldigt behaglig fottemperatur.
Birkenstock är i dag ett av Europas största skoföretag.
Med naturen som guide
Varumärkets filosofi som gått från generation till generation är att använda naturen som guide för att främja och bevara fotens naturliga roll. Därför använder man sig till stor del av naturliga råvaror från hållbara källor.
– Vi har alltid jobbat med naturmaterial. Korken skördas vart sjunde eller vart nionde år. Grunden och filosofin har alltid varit att använda naturen som vår främsta guide.
Korken utvinns av korkekens bark och eftersom korkskiktet återbildas kan man skörda kork flera gånger utan att trädet tar skada. Totalt kan ett enda träd ge 100–200 kg kork under sin livstid.
– Sen har vi en uteslutande Europaproduktion och jobbar med miljövänliga lim samt värnar väldigt mycket om miljön i alla våra processer.

Arizona EVA är modellen för dig som vill ha en vattentålig sandal att bära till sommarens alla badutflykter.
Populära modeller
Varumärket kanske mest ikoniska sandal är Arizona. Modellen släpptes 1973 och är en tidlös modell som är lika aktuell nu som när den släpptes. Det är svårslagen klassiker i unisex-design som är enkel och passar lika bra som arbetsskor som till vardags – både inne och ute.
– Våran mest sålda modell är den klassiska Arizona. En riktig klassiker. Den har en bred målgrupp som både köper den för modenivån men framför allt för komforten. Du ser både unga och äldre som bär samma sandal. Den passar för väldigt många olika ändamål.
– Men även Arizona EVA som är gjorda i gummi är väldigt populär. Den är uppbyggd på samma sätt, men utan kork. EVA-modellen är perfekt att använda på stranden eller när du badar, säger Viktor Petersén.
– Vi kan se ett rejält uppsving. Har du en gång köpt Birkenstock så köper du det gärna igen. Du kan ha den till så mycket. Det viktiga är att köpa rätt storlek och känna att hålfoten hamnar rätt, säger Viktor Petersén, försäljningschef på Birkenstock Sverige och Norge.
Historien om Birkenstock börjar redan år 1774 då Johann Adam Birkenstock övertog ett gammalt skomakeri i Tyskland. Flera år senare följer Johanns barnbarn Konrad Birkenstock i hans fotspår.
1896 ägde Konrad Birkenstock två skoaffärer med ortopedservice i Frankfurt. På denna tiden var det vanligt att foten fixerades med metallinlägg, men enligt Konrad bör foten röra sig på ”rätt” sätt och inte fixeras. Med sina revolutionerade idéer om ortopedi och anatomi började Konrad utveckla och tillverka flexibla fotbäddsinlägg.

Med sin tidlösa design är modellen Arizona en favorit hos både kvinnor och män – i alla åldrar.
Med foten i fokus
1963 lanserade Karl Birkenstock den första flexibla sandalen Madrid som hade en djup fotbädd. Den har kommit att lägga grunden till varumärkets alla modeller.
Det som gör Birkenstock unika är deras fotbädd. Den anatomiska uppbyggnaden av fotbädden är genomtänkt in i minsta detalj och ger stöd till fotens alla håligheter, vilket hjälper till att avlasta foten. Det ger dig oslagbar komfort särskilt om du står eller går mycket.
– Vi har aldrig trummat på våra två starkaste ledord som är komfort och kvalitet. Grundtanken är att du ska få ett så naturligt steg i våra modeller därav uppbyggnaden i våra fotbäddar, säger Viktor Petersén. Fotbädden i kork-latex är kärnan i våra modeller. Den är väldigt dämpad och flexibel, och kork som naturmaterial bidrar till en väldigt behaglig fottemperatur.
Birkenstock är i dag ett av Europas största skoföretag.
Med naturen som guide
Varumärkets filosofi som gått från generation till generation är att använda naturen som guide för att främja och bevara fotens naturliga roll. Därför använder man sig till stor del av naturliga råvaror från hållbara källor.
– Vi har alltid jobbat med naturmaterial. Korken skördas vart sjunde eller vart nionde år. Grunden och filosofin har alltid varit att använda naturen som vår främsta guide.
Korken utvinns av korkekens bark och eftersom korkskiktet återbildas kan man skörda kork flera gånger utan att trädet tar skada. Totalt kan ett enda träd ge 100–200 kg kork under sin livstid.
– Sen har vi en uteslutande Europaproduktion och jobbar med miljövänliga lim samt värnar väldigt mycket om miljön i alla våra processer.

Arizona EVA är modellen för dig som vill ha en vattentålig sandal att bära till sommarens alla badutflykter.
Populära modeller
Varumärket kanske mest ikoniska sandal är Arizona. Modellen släpptes 1973 och är en tidlös modell som är lika aktuell nu som när den släpptes. Det är svårslagen klassiker i unisex-design som är enkel och passar lika bra som arbetsskor som till vardags – både inne och ute.
– Våran mest sålda modell är den klassiska Arizona. En riktig klassiker. Den har en bred målgrupp som både köper den för modenivån men framför allt för komforten. Du ser både unga och äldre som bär samma sandal. Den passar för väldigt många olika ändamål.
– Men även Arizona EVA som är gjorda i gummi är väldigt populär. Den är uppbyggd på samma sätt, men utan kork. EVA-modellen är perfekt att använda på stranden eller när du badar, säger Viktor Petersén.