Där allt började
Året är 1895 och en 14-årig kille vid namn Joseph William Foster sitter i sitt rum ovanpå sin pappas godisbutik i Bolton, England. Han skissar på ett par skor. Men det är inte vilka skor som helst, utan ett par löparskor med spikar. Inte visste han då att det här skulle bli grunden till ett av världens största sportvarumärken.
J.W Fosters nya spikskor utvecklas och tar så småningom världen med storm. Varumärket döps till J.W. Foster and Sons och produktionen växer sig större och större. Löpare, kricketspelare, rugbyspelare och olika typer av atleter vallfärdar till Bolton för att få sig ett par av de revolutionerande springskorna.
Låt oss spola fram till 1958. Nu tar nämligen J.W Fosters barnbarn över företaget och väljer att kommersialisera det. De byter namn från J.W. Foster & Sons till Reebok. Namnet kommer från en afrikansk gasell och det är nu företaget börjar ta fart på riktigt.
Höjdpunkter genom åren
1982. I början av 80-talet händer någonting som kom att prägla hela sport- och modebranschen. Reebok släpper skon
Freestyle High Top, en vit Reebok-sneaker med kardborreband högst upp. Skon utmärker sig på flera sätt:
Freestyle High Top var …
• Den första skon speciellt framtagen för aerobics
• Den första gympaskon designad för kvinnor
• Skon som gör det okej att bära sneakers till vardags
Det hela kulminerar 1985 när skådespelerskan Cybill Shepherd går på Grammy Awards iförd svart galaklänning och ett par orangea Freestyle High Top.
1989. The Pump – en sko med en ny revolutionerande pumpteknologi släpps. Teknologin bygger på en luftblåsa som gör att man kan pumpa upp skon för att få den perfekta passformen kring foten.
1991. Dee Brown, en rookie i NBA, vinner
NBA All Star Slam Contest (en dunktävling) i ett par Pump Omni Light-sneakers. Efter detta tog The Pump världen med storm och Reebok satsar på
skämtsam marknadsföring där de ger en pik till sina konkurrenter Nike.
2001. Reebok lanserar RBK, en urban livsstilskollektion som står för sport, mode och musik och satsar på ett bredare segment.
2003. I början av 2000-talet händer någonting som inget annat sportvarumärke gjort tidigare. Reebok signar en icke-atlet som får designa sina egna skor. Rapparen Jay Z släpper kollektionen ”Sean Carter” och skorna blir de snabbast säljande någonsin. Därefter följer flera stora samarbeten med bland annat 50 Cent, Nelly och Pharell Williams.
2009. Nu lanseras skon Reebok Easy Tone. En sko som bygger på en teknologi där man går på luftbubblor. Reebok Easy Tone sägs öka muskelaktiviteten i rumpan med 28% och alla vill ha den omtalade nya rumpskon. Skon blir till och med så populär att ”toning” blir en egen kategori på Stadiums skovägg.
2011. Reebok börjar samarbeta med företaget CrossFit och skapar kategorin Tough Fitness som riktar sig till en målgrupp som gillar att träna tufft och hårt. Segmentet är stort än idag även om samarbetet med CrossFit löpte ut under 2020.
2020 och framåt. Reeboks mission är att bli det bästa träningsvarumärket. De fokuserar på att sticka ut, vara utmanande och sprida träningsglädje. Fokus ligger även på ett större hållbarhetsengagemang, sportkläder för kvinnor samt segmentet högintensiv träning.