Stäng
Kundservice Vanliga frågor & svar Telefon 0771 499 499 Öppettider: Mån - Tors 09.00 - 20.00 Fre 09.00 - 17.00
Stadium
Sport och sportmode till bästa pris


Din varukorg innehåller 0 produkter


 
Sveriges isar redo för långfärdsåkning Skriv en kommentar Tipsa en vän Skriv ut

Publicerad 2007-11-07 Text: Camilla Björkman Foto: iStockphoto

Sveriges isar redo för långfärdsåkning

Att glida fram på blankfrusna isar i gnistrande vinterväder är en upplevelse som är svår att slå. Dessutom är det både kul och relativt enkelt att åka långfärdsskridskor. För att inte tala om vilken superbra motion du får.

Allt fler svenskar börjar inse nöjet med att åka ”långgrillor”. Det märker bland annat Jan Insulander, långfärdsskridskoledare hos Friluftsfrämjandet.
- Jag tror att hela konceptet upplevelse, motion och äventyr lockar många att börja, säger han. Att åka långfärdsskridskor är spännande men ändå inte farligt. Dessutom är det en väldigt skonsam motionsform som passar alla.

Att Sverige råkar ha världens bästa isar lär också bidra till succén. Vårt lagom kalla klimat gör att den snö som faller snabbt töar bort och fryser till ett nytt lager is. Därmed bildas inga tjocka snötäcken. Dessutom ligger många isar i natursköna områden – perfekta för en fikapaus när benen börjar tröttna.

Jan Insulander tycker att Södertälje - med småsjöar, skärgård och Mälaren - har landets bästa isar att skrinna på.
- Men Sverige har massor av bra isar. Var plats har sin charm. Det beror mycket på hur det är just den dagen – vilket väder det är och hur fin isen är, säger han och fortsätter:
- I och med att inte alla vatten fryser samtidigt - små sjöar fryser först och så vidare - så finns det oftast snöfri is att tillgå.

Jan Insulander betonar dock vikten av att aldrig ge sig iväg utan rätt utrustning.
- Ha alltid med dig isdubbar, ispik, livlina och ryggsäck med kläder packade i vattentäta plastpåsar, säger han. Och åk alltid med erfarna skridskoåkare! Som nybörjare kan du leta upp närmaste friluftsfrämjande och följa med dem ut.

Så, sugen på att greppa långgrillorna? Här har vi tio bra isar i Sverige, och en guide till vad du bör tänka på innan du ger dig iväg.

1. Luleå skärgård
Precis utanför Luleå ligger den här makalöst vackra skärgården, vars ljus under vintermånaderna erbjuder något alldeles speciellt. Isen är normalt bäst under november fram till mitten av december. Här, mellan Piteå och Luleås norra hamn, äger också Bothialoppet rum - världens enda långfärdsskridskolopp på havsis.

2. Storsjön
Under årets kallare månader förvandlas Jämtlands stolthet till ett vinterparadis för barnfamiljer. Här finns flera plogade banor, perfekta för nybörjare, men också ett större spårsystem som sammanlagt sträcker sig över fem mil. För barnen finns roliga ”isstationer” att utforska - till exempel isskulptering.

3. Siljansringen
Här finns mängder av alternativ till åkning, från plogad bana i Mora till längre turer ute på Siljan och Orsasjön. Säsongen är lång: de grundare vikarna fryser relativt tidigt medan större områden mitt på Siljan kan ta ett tag att lägga sig. I slutet av januari äger det 25-50 km långa loppet SiljanSkrinnet rum på Orsajön.

4. Sörmlands skärgård
Med bekvämt läge söder om Stockholm ligger denna natursköna skärgård, perfekt för dagsutflykter. Eftersom vattnet inte är så djupt kan man börja åka relativt tidigt på säsongen. En bra startpunkt är Årsta havsbad eller Dalarö - till exempel är en trevlig sträcka den mellan Dalarö och Smådalarö.

5. Mälaren
Med sina djupa vikar och insjöar erbjuder Mälaren mängder av bra sträckor för långfärdsåkning. En bra startpunkt är Taxinge-Näsby slott, där du sedan kan ta dig ut på Gripsholmsviken och Prästfjärden (slottet har för övrigt supergott fika, tipsar Jan Insulander).

6. Vänern
Sveriges största sjö har massor av insjöar och vikar, samt flera fina skärgårdar, att välja bland. Till exempel är Västgötadelen nedåt Läckö och Kållandsö (Ekens skärgård) en höjdare. Men även skärgården uppemot Värmland, vid Karlstad, är väldigt fin.

7. Vättern
Vättern är ett måste för alla seriösa långfärdsskridsko��kare. ”Storvättern” fryser relativt sent, varpå ett alternativ är norra Vätterns skärgård med många fina kanaler och insjöar. Bra utgångspunkter varierar beroende på var du kommer ifrån, men ett tips är badplatsen Grönebacke, nära Hammar.

8. Östergötlands skärgård
Den här vackra Östersjöskärgården har hundratals små kobbar och skär att utforska. Ett favoritområde för många är S:t Annas skärgård som ligger strax utanför Söderköping och Norrköping. Två bra startpunkter här är Gottenvik och Arkösund.

9. Göta kanal
Göta kanal fryser relativt tidigt och är en kul och varierande tur med mycket att se på vägen. En bra sträcka är den mellan Motala och Söderköping, men också Västgötadelen, med start till exempel i Sjötorp vid Vänern, är fin. Se bara upp under broarna, då nedfallande grus kan skada dina skridskor.

10. Ivösjön i Skåne
När isen väl lagt sig över Skånes sjöar finns här flera bra alternativ till åkning, även om det inte är alla år sjöarna fryser. Ivösjön är Skånes största sjö och en komplett tur längs stränderna här blir ungefär 60 km. Håll dig till vikarna och stränderna som erbjuder vackrare omgivningar. Vånga är en bra startplats.


DET HÄR BEHÖVER DU:

SKRIDSKOUTRUSTNING:
Du behöver ett par långfärdsskridskor som fästes på ett par kängor, helst av pjäxtyp (dock inte slalompjäxor). Börja alltid med att välja pjäxor innan du köper skridskor. Stadium har flera typer av långfärdsskridskor och det brukar även finnas möjlighet att hyra skridskor i anslutning till plogade banor.

UTRUSTNING:
Isdubbar:
metallspetsar med handtag att häva sig upp med om du ramlat i. Måste ha visselpipa.
Ispik: stav med en metallspets som används för att testa om isen håller.
Livlina: används för att dra upp andra ur vattnet
Ryggsäck: ska ha midjebälte och grenremmar, och vara packad med klädombyte i vattentäta plastpåsar med luft i. Den fungerar då också som flytväst.
Hjälpstavar: kan vara bra för att hålla balansen.
Karta och kompass: så att du inte tappar bort dig, men också för att hitta de bästa turerna.
Armbågs- och knäskydd: särskilt bra om du är nybörjare.
Matsäck: Utflyktens bästa tidpunkt är när det är fikadags! Varm choklad, prickig korv-mackor och kanelbullar är tips på klassisk skridskomatsäck. Glöm inte sittunderlag.

SÅ ÅKER DU
Det är inte svårt att åka långfärdsskridskor. Det största problemet för nybörjare är ofta balansen – men det övervinner du lätt med lite övning. Stå upprätt med lätt böjda knän och ta långa, lugna skär. Lägg trycket på hela skridskon och se till att hela skenan lyfts samtidigt, istället för att trycka ned spetsen i isen.

Fakta:

VIKTIGT ATT VETA

  • Åk aldrig ensam på naturis. Håll dig alltid till en grupp med vana åkare som har bra iskunskap. Åk aldrig utan livräddningsutrustning (se ovan).
  • Isen kan vara svag även om det är iskallt ute. Broar, bryggor, strömmar och annat kan göra den svagare. Plugga på din iskunskap innan du ger dig ut!
  • I slutet av skridskosäsongen, under tidig vår, kan solen värma isen under dagen. Åk därför bara på förmiddagen och på säkra isar.
  • Om du skulle hamna i en vak: vänd dig om åt det håll du kom ifrån eftersom du vet att isen är stark där. Blås flera kraftiga signaler i din visselpipa. Håll dig lodrät och hugg med isdubbarna så långt framför dig som du kan. Sparka sedan med benen så att du ligger på magen samtidigt som du drar dig upp. Väl uppe på isen fortsätter du att dra dig upp med isdubbarna till dess att du kommit en bra bit på säker is. Obs! Det här är en förenklad beskrivning. Kontakta Sveriges Friluftsfrämjande eller Svenska Livräddningssällskapet för vidare utbildning.

LÄS MER:
Sveriges Friluftsfrämjande: www.frilufts.se
Svenska Skridskoförbundet: www.skridsko.se
Mötesplats för friluftsfantaster: www.utsidan.se  

Läs fler artiklar i kategorin