Träningsredskap: Magtränare

Magtränare, maghjul eller träningshjul - kärt barn har många namn. Här kommer tips på hur man använder det i sin träning.

Övningen är perfekt för dig som vill få en effektiv träning av mage, rygg och armar.

Gör såhär:

  1. Ställ dig på knäna och håll i magtränarens handtag med båda händerna.
  2. Placera hjulet i marken framför dina knän. Rulla därefter hjulet sakta och kontrollerat framåt så din kropp sträcks ut. Försök spänna både mage och rygg genom hela rörelsen och undvik att svanka.
  3. När du nått ett läge då det börjar bli jobbigt att hålla emot är det dags att stanna. Rulla sakta hjulet bakåt igen och återgå till utgångsläge.
  4. Återupprepa övningen. När du känner att rörelsen är kontrollerad kan du prova att rulla lite längre. Desto mer utsträckt din kropp är i slutläget, desto jobbigare blir övningen.
  5. Variera gärna mellan att både rulla rakt fram och snett åt sidorna. Variationen gör att du aktiverar och tränar fler muskler och stärker din bålstabilitet.
  6. Dela upp övningen i set efter din förmåga. Till exempel 3 x 5 eller 3 x 10.

Tips! Det är viktigare att utföra övningen lugnt och kontrollerat än att klara av att rulla så långt som möjligt. Börja därför i lugnt tempo och lär dig tekniken succesivt. Glöm heller inte att värma upp ordentligt innan! Här hittar du mer information om uppvärmning.

Träningshjul och fler träningsredskap hittar du här.