Träningsredskap: Hopprep

Lär dig hoppa för bättre balans, kondition och styrka. Med ett hopprep hemma har du alltid nära till träningen.  

Att hoppa hopprep är en rolig och effektiv träningsform, som dock kräver en viss teknik. Många elitidrottare använder sig av hoppandet både för uppvärmning och som komplement i träningen. Inom flera högintensiva träningsformer, som till exempel Crossfit, är hopprepet ett välanvänt redskap. När du hoppar hopprep aktiverar du muskler i både under- och överkroppen. Du tränar samtidigt upp din koordination och balans. När flåset är uppe och tekniken sitter är träningseffekten större än vid till exempel ett löppass.

Välj ett hopprep med lagom tyngd i, om repet är för lätt kan du inte svänga det tillräckligt och om det är för tungt blir man trött lite väl fort. Ett vanligt rep i plast eller textil funkar utmärkt att börja med.

Några tips för att lyckas med hoppandet:

1. Investera i ett bra hopprep
Dagens hopprep skiljer sig från de neonrosa plastrep du använde på skolgården. Se till att justera längden så det passar just dig. När du sätter ena foten på repet ska handtagen gå en bit över höften.

2. Tänk på tekniken
Ha händerna nära intill kroppen, dra fram axlarna något och snurra repet med handlederna, inte med armbågarna. Hoppa på tårna, inte på hälarna. 

3. Ta det lugnt
Se till att ha en bra hållning, spänn bålen och försök att hitta ett bra flyt i hoppningen. Lyft inte kroppen mer än några centimeter över golvet – det räcker.

4. Experimentera
När du har fått in tekniken kan du öka svårhetsgraden. Testa till exempel att låta repet passera under fötterna två gånger i varje hopp (så kallade ”double unders”), att hoppa på en fot eller att snurra repet med armarna i kors.

Lycka till!