Black Weekend Warm Up: -25% på skor!Black Weekend Warm Up: 25% rabatt på skor!*Villkor

Träna med inlines

Effektiv träning på hjul. Gör inlinesåkningen till din nya träningsform i sommar!

Att åka inlines är en ulimat träningsform under sommarhalvåret! Förutom att det är en väldigt rolig form av träning är det också en väldigt effektiv sådan, då det förbättrar såväl styrka som kondition, koordination och balans. När du åker inlines belastar du med hela kroppsvikten vilket i sin tur ger större träningseffekt. Du tränar främst ländryggen, rumpan och benen – samtidigt som hela kroppen får arbeta.

Genom att addera ett par stavar är inlinesåkningen också ett utmärkt komplement för framförallt skidåkaren. Att åka med stavar ger dessutom väldigt bra uthållighetsträning för armar och mage.

Inlines som träningsform – detta bör du tänka på

1. Som alltid, börja med att införskaffa dig en komplett utrustning. Förutom ett par inlines är en bra hjälm, handledsskydd, knäskydd och handskar måsten för att du ska känna dig trygg på vägen. Vad det gäller kläder kan det också vara nödvändigt med lång ärm och byxa till en början så du slipper skrapa upp de delar av kroppen som inte har skydd.

2. Tänk på din ställning i kroppen när du åker. När man åker inlines bör man precis som skridsko- och skidåkare, åka med lätt böjda knän. Genom att åka i denna position blir du både snabbare och mer uthållig. Glöm inte heller att slappna av, med en stel kropp är det svårare att hålla balansen.

3. Öva på att bromsa och svänga! Innan du ger dig ut i full fart i trafiken är det bra att öva på att tvärbromsa och svänga då det kommer att behövas om du ska köra fort på landsväg.

4. Åk i intervaller för att få ut max av åkningen. Detta gör du genom att åka i ett relativt högt tempo i ungefär 5-10 minuter, för att sedan åka i maxfart i en minut.

5. Åk uppför! När du åker upp för en backe ökar du träningsintensiteten. Se dock upp för att åka på backar med ojämnt underlag då detta belastar dina ben väldigt mycket.

6. Glöm inte att stretcha efteråt! Benen, ryggen och magen får jobba ordentligt under ett inlinespass.


Här hittar du hela sortimentet av inlines, hjälmar, skydd och tillbehör.