Träna med egen kroppsvikt

Med kroppen som enda redskap är kroppsviktsträning en både enkel och tillgänglig träningsform. Här följer fem effektiva övningar.

Fördelarna med kroppsviktsträning är många, men den kanske absolut främsta är att övningarna går att utföra varsomhelst, närsomhelst! Du blir också starkare och får bättre kroppskontroll. Tänk på att hålla god teknik i varje utförande för att minimera skaderisken.

1. ”Bergsklättraren” är en perfekt övning för dig som vill utmana både magmuskler och puls. Du utgår från plankposition och placerar axlarna i linje med händerna. Därefter springer du genom att dra benen mot magen. Håll höften still och magen spänd för maximal effekt!

2. Att stå på händer kan kännas lite läskigt för den ovane. Men för armar, axlar och inte minst core-muskulaturen är handstående en kanonövning. Variera med handstående armhävningar för extra utmaning. Börja med att ställa dig mot en vägg eller ett träd för att lära dig hålla balansen på händer.


3. Önskar du träna upp din hållning? Sidoplankan ger bra effekt för mage, rygg och rumpa. Du ligger på sidan och håller kroppen uppe med hjälp av ena handen eller underarmen. Håll bröstkorgen framåtvinklad och kroppen så rak och spänd som möjligt. Behåll positionen i en viss tid innan du byter sida.

4. Höftlyft stärker baksida ben, rumpa och bål. Du ligger ner med fötterna i marken och lyfter därefter höften upp och ned. Viktigt är att spänna mag- och bäckenmuskler genom utförandet. Variera genom att lyfta och sträcka ut ett ben för att även träna upp din stabilitet och balans.

5. Armhävningar är en av de mest kända kroppsövningarna som aktiverar större delen av överkroppen. De kan kännas uttjatade, men ack så effektiva. Det bästa med armhävningar är hur de kan varieras – smala, breda, på tå eller knä, med en klapp emellan repetitionerna. Låt din egen styrkenivå och dagsform anpassa!


Sortimentet av träningskläder från Stadium hittar du här!