Summer sale: upp till 60% rabattSummer sale: upp till 60% rabatt på mängder av varor i butik och online.Till rean

5 snabba: Sofia Bursjöö inför Vätternrundan

Sofia Bursjöö är träningsinspiratör på uppochhoppa.se. I år cyklar hon Vätternrundan i samarbete med Stadium. Inspireras av hur hon laddar inför cykelloppet och peppa tillsammans med oss!

1. Hur lägger du upp din träning månaden innan Vätternrundan?
Jag cyklar så mycket jag bara kan, både distanspass och intervaller. Det kompletterar jag med styrketräning för ben och bål, och gör yoga.

2. Vad tycker du är viktigt att tänka på innan ett cykellopp?
Förbered dig, det skapar trygghet. Det vill säga tänka igenom praktiska delar som kläder, energiintag och ta fram en mental strategi samt en plan för i vilka depåer du ska stanna i under loppets gång. Att ha roligt i träningen mot målet är såklart väldigt viktigt! Tänk på prestationen och genomförandet med glädje och lust.

3. Vad är roligast med cykellopp tycker du?
Att vara en liten kugge i ett så stort hjul som Vätternrundan är! Och att cykla gemensamt mot ett mål mitt i en folkfest, jag cyklar i klunga med tjejcykelgruppen She Rides. Jag ser verkligen fram emot den härliga stämning som uppstår bland både deltagare och publik.

4. Hur peppar du dig själv innan och under loppet?
Fokuserar på mitt mål och tänker på att ta in den härliga stämningen. Att le mot publiken ger mig massor tillbaka! Jag visualiserar min familj som tar emot mig vid målet i Motala. Jag påminner mig också om att ha tålamod och dra ner på tempot i uppförsbackarna för att kunna trampa på där det är plattare mark.

5. Dina bästa tips till alla som ska cykla Vätternrundan?
Skapa mentala planer för loppet för att bli mentalt stark. Träna hjärnan för att skapa vinnarinställning och förhindra nervositet. Smörj sportslick eller vaselin på utsatta ställen på kroppen för att förhindra skav. Träna gärna med Enervits energidryck innan loppet för att vara säker på att din mage tycker den är OK! Glöm heller inte att äta och dricka regelbundet under loppet.


Lästips av Sofia Bursjöö i samarbete med Stadium: 
Träningsprogram för att klara Vätternrundan på under 11 timmar
Nedladdningsbar pdf med mentala strategier
Guide till energiintag på Vätternrundan