Skolstartspaket: 3 för 2 på SOC!Skolstartspaket: 3 för 2 på utvalt SOC. Få den billigaste produkten på köpet.Till erbjudandet

Vad är plyometrisk träning?

Explosiva övningar och styrketräning med hopp. Träningsbloggaren Lovisa ”Lofsan” Sandström reder ut begreppet plyometrisk träning.

Plyometrisk träning har blivit allt mer populärt de senaste åren – men vad innebär det egentligen? Träningen kan sammanfattas till övningar vars syfte är att så snabbt som möjligt utveckla så mycket kraft som möjligt. Plyometrisk träning har en tydlig ståndpunkt mellan den så kallade excentriska fasen (då muskeln förlängs), och den koncentriska fasen (då muskeln förkortas). Detta tillämpas allra oftast med hjälp av hoppövningar.

Hur fungerar det?
Plyometriska övningar ger dig högre puls än den du får vid traditionell styrketräning. Exempel på plyometriska övningar är upphopp, saxhopp och utfallshopp. Du kan hoppa framåt, bakåt, åt sidorna, uppåt och nedåt.

Det viktigaste är att välja övningar efter hur trygg du känner dig i övningen, men minst lika viktigt är det att vara noga med tekniken. Se till att du bromsar ordentligt med musklerna i landningen och att du hela tiden håller en stark bål. Din tyngdpunkt ska ligga nära ryggen med den inre magmuskulaturen aktiverad, samtidigt som dina knän ska vara stabila i sidled.

En träningsform för alla
Plyometrisk träning passar alla typer av människor – oavsett syfte med träningen. Unga som gamla, nybörjare som elitidrottare. Träningen hjälper till att utveckla din balans, förebygger benskörhet och förbättrar eller bibehåller koordination. Effekten av att addera plyometrisk träning till den ordinarie styrketräningen eller konditionsträningen är att du får bättre kondition och blir snabbare.

För en nybörjare passar det bra att addera 1-3 övningar med hoppfokus i det vanliga träningspasset. Att träna med hjälp av plyometriska övningar en gång i veckan räcker långt! Använder du hopp i dina prehabiliterande övningar för att förebygga skador är det viktigt att bygga upp svårighetsgraden successivt, oavsett träningsbakgrund.

Mer om Lovisa:
Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström

Ålder: 32 år

Familj: Maken Hans, barnen Sixten och Baxter samt bonussonen Tom

Bor: Stockholm

Aktuell med: Årets PT som driver Årets Gym, utkommer med sin fjärde bok efter sommaren (”Lofsans underverk”), officiell ambassadör för Tjejmilen, driver onlinecoachningen Lofsangruppen och Träningspodden, Sveriges största podcast om träning och hälsa tillsammans med Jessica Almenäs och lanserar också den nya träningsappen ”Mized" i maj.
Mer om Lovisa:
Namn: Lovisa ”Lofsan” Sandström

Ålder: 32 år

Familj: Maken Hans, barnen Sixten och Baxter samt bonussonen Tom

Bor: Stockholm

Aktuell med: Årets PT som driver Årets Gym, utkommer med sin fjärde bok efter sommaren (”Lofsans underverk”), officiell ambassadör för Tjejmilen, driver onlinecoachningen Lofsangruppen och Träningspodden, Sveriges största podcast om träning och hälsa tillsammans med Jessica Almenäs och lanserar också den nya träningsappen ”Mized" i maj.