Online Sale: Upp till 50% rabatt på massor av produkter!Online Sale: Upp till 50% rabatt på massor av produkter när stadium.se får större lager!Se produkterna

Hitta motivationen att börja springa

Drar du dig från att ge dig ut i löpspåret? Vi guidar dig till att få igång motivationen – och hur du gör löpningen roligare med hjälp av enkla medel.

Anpassa löppasset efter dig
Hitta din personliga touch! Tycker du att det är tråkigt att springa i samma tempo? Spring i intervaller! Har du svårt att motivera dig när du springer ensam? Gör en aktivitet av det och ta med dig bästa kompisen ut i löpspåret. Blir du uttråkad av tystnaden eller störd av musik - låt poddarna göra dig sällskap. Kort och gott - sätt din egen rutin, bara fantasin sätter gränser.
Här kan du läsa mer om sportens bästa poddar.
Läs mer om intervallträningens fördelar här.

Spring i en tilltalande miljö
Löpband eller några varv runt kvarteren i all ära – löpning i oprövade, spännande miljöer förhöjer upplevelsen. Löpning på varierat underlag med vackra utsikter kommer garanterat stimulera såväl kropp som sinne. För den äventyrlige är skogen alltid ett säkert kort då växlande terräng och oanade upptäckter adderar något mer till löppasset.

Klä dig rätt!
Rusta dig rätt för löpningen med komplett utrustning! Det är viktigt med rätt kläder när du springer då en mindre bra utrustning kan ta udden från den redan omotiverade löparen. Förutom löpkläder från topp till tå så är skor och huvudbonad någonting att skänka en extra tanke. Skavsår på oönskade ställen eller ömmande, kalla öron kan förstöra även den bästa löpupplevelsen. Likaså ska man ta väder och vind i beaktning när du väljer löpklädsel. En löprunda blir roligare med kläder som håller borta fukt, vind och kyla.
Hitta inspiration i kläder och tillbehör för löpspåret.

Pigga upp löppasset med teknik
Roliga träningsappar och pulsklockor förhöjer träningen och ger dig vägledning genom löppasset. För den som lätt blir uttråkad av att planlöst springande är bärbar teknik en hjälpande hand från start till mål.
Läs mer om teknik som gör träningen roligare.

Sätt upp konkreta mål
Att springa för att man tycker att det är kul är såklart det mest önskvärda men innan man tagit sig dit kan det vara bra att sätta upp konkreta mål för att orka fortsätta. Det allra mest effektiva är att boka in dig på ett lopp! Att ha ett lopp att träna till ger dig en konkret målbild och ett fast datum att förhålla dig till de gånger du känner att hellre stanna hemma i soffan.

Tala om för dig själv varför du springer
Att löpträning har massvis av goda hälsoeffekter såsom att de förbättrar hjärnans kognitiva förmåga, håller stresshormonerna i schack, får dig att sova bättre och stärker immunförsvaret. Detta vet de flesta – med det är trots detta bra att definiera hur det kommer förbättra ditt vardagliga liv. Vill du sova bättre? Blir du lätt förkyld? Identifiera problemet du vill lösa och du kan ständigt återkomma till ditt varför varje gång du vill ge upp.