Så håller du dig frisk

I tider av förkylningar är det lätt att träningen blir lidande. Men det finns faktiskt sätt att motverka snuva. Näringsfysiologen Kristina Andersson delar med sig av sina bästa tips för ett starkt immunförsvar.

Nu närmar sig förkylningssäsongen med stormsteg. En vuxen svensk blir i genomsnitt förkyld två gånger per år, kvinnor drabbas lite oftare. Vinterhalvåret är också högsäsong för den berömda vinterkräksjukan. Immunförsvaret är som våra skyddsvakter som skyddar oss mot bakterier och virus förklarar näringsfysiologen Kristina Andersson.

Vad kan man själv göra för att förbättra sitt immunförsvar?
– I grunden handlar det om att man äter näringsrik mat så att man får i sig de byggstenar kroppen behöver för att bygga upp immunförsvaret. Flera vitaminer och mineraler är viktiga byggstenar i immunförsvaret. Att skapa förutsättningar för rätt bakterier i tarmen, som är en del i vårt immunförsvar, är också bra, liksom ordentlig sömn, återhämtning och regelbunden fysisk aktivitet. 

Kan ett starkt immunförsvar hjälpa mot förkylningar/vinterkräksjuka?
– Visst ett starkt immunförsvar kan absolut göra att du får färre förkylningar. Egentligen är det så att många av de symtom vi känner är immunförsvaret som arbetar, febern, den rinnande näsan, kräkningarna med mera. Har man ett starkt immunförsvar så kan den bekämpa viruset utan att det blir så mycket symtom. 

Kristina Andersson framhåller att det bästa sättet att undvika att drabbas av förkylningar och magsjuka är att man är noga med handhygienen, tvättar händerna ordentligt och inte har händerna i ansiktet. 

Kan man bygga upp immunförsvar med kost?
– Eftersom byggstenarna till immunförsvaret kommer från maten vi äter så kan man absolut påverka immunförsvaret med det man äter. Många vitaminer och mineraler är viktiga byggstenar i immunförsvaret så därför är grönsaker, frukt, bär, nötter, frön, baljväxter samt ägg och fet fisk som är rika på D-vitamin, bra mat för att bygga upp ett fungerande immunförsvar.  Syrade grönsaker är bra för att boosta rätt bakterier i tarmen. Även många örter och kryddor innehåller ämnen som verkar bakterie- och virusdödande – vilket alltså då kan hjälpa oss att skydda mot deras angrepp. 

Kan träning hjälpa immunförsvaret?
– Den akuta effekten av träning, det vill säga direkt efter, innebär faktiskt att man är lite mer infektionskänslig. Att äta efter träning är en nyckel för att motverka och bryta den akuta effekten som träningen har. Och med regelbunden fysisk aktivitet så bygger man ett starkt immunförsvar, förutsatt att man också äter bra naturligtvis. 

Träning, äta och vila är grejen alltså. 

Vad ska man undvika, vad försämrar immunförsvaret?
– För lite sömn, stress och om man inte får i sig tillräckligt mycket näring, till följd av att man exempelvis lever på snabbmat.

Kan kosttillskott hjälpa till att förbättra immunförsvaret?
– Kosttillskott är aldrig nödvändigt utan ska ses som ett komplement till kosten om man inte får till en bra balanserad och näringsrik kost, eller har problem som försämrar upptaget. Får man till exempel inte i sig D-vitamin via maten och lever i områden där det är för dåligt med solljus halva året, så kan det absolut vara berättigat att äta lite extra D-vitamin. Men grunden är alltid en bra bas i näringsrik kost.