Så blir du redo för innebandysäsongen

Det vankas innebandysäsong! Vi har pratat med innebandyspelarna Henrik Stenberg och Matilda Jansson, båda spelar i Storvreta IBK. Dem ger proffstipsen som kan göra dig till en bättre innebandyspelare.

I september börjar innebandysäsongen. Både för hobbyspelare i alla åldrar och för landslagen. Innebandyns landslagsspelare har dock ägnat hela sommaren åt fysträning för att hålla sig i form inför vinterhalvårets matchspel.

– Fysträning är viktigt för att bli en bra innebandyspelare. Alltså att du tränar styrka, kondition, rörlighet och koordination, säger Henrik Stenberg, Storvreta IBK.

Du bör lägga styrketräningens fokus på benen och, framför allt, bålen. Bålstyrkan hjälper kroppen att hålla emot rotationer vid närkamper. En stark bål ger kontroll över benen även vid snabba vändningar och liknande.

– Är bålen svag är skaderisken större eftersom du lättare belastar knä- och fotleder på fel sätt. I värsta fall går korsbandet, varnar Henrik.

Övningar för bättre innebandyteknik
Att tekniken sitter ordentligt är såklart A och O för att utvecklas. Små kvicka steg, snabba vändningar, stopp, start och kanske det viktigaste: koordination. Brukar du träna på att skjuta bollen hårt mot mål? Bra! Men gör det i farten, stå inte bara still och träna målskott. Viktigt är även att öva upp passningsspelet, i rörelse, från blad till blad.


– Kan man inte nyttja sina säkra skott och passningar i fart, ja, då spelar det ingen större roll att man är duktig på att skjuta. Allt handlar om bollkontroll och samspel med dina lagspelare.

För att öva upp kvicka steg, snabba vändningar och bollkontroll kan du använda dig av exempelvis koner och en stege (eller vad som finns till hands). Ställ ut koner på rad och spring sicksack mellan dem med boll och klubba. Testa även att springa fram och tillbaka mellan kon A och kon B, då tränar du på snabb riktningsförändring. Kvicka steg kan övas upp genom att springa inuti en liggande stege, det tvingar dig att springa med korta och snabba steg.

– Välj skor som är stabila. Då menar jag vridstyva, alltså inte för mjuka, och med en sula som har bra grepp. Jag föredrar att spela med en innebandyklubba som är välbalanserad från blad till skaft. Men vad man väljer för utrustning är förstås individuellt, säger Henrik.

Matilda Jansson, som också spelar i Storvreta IBK, tycker även hon att att man får testa sig fram mellan olika typer av skor, klubbor och kläder. Det är så man lär sig vad som känns bäst att spela med. Men generellt är kläder med bra andningsförmåga, gärna utan stora linningar som kan ge skav, att föredra.

Hur ofta bör du träna för att bli bra?
Hur du lägger upp din träning baserar du självklart på vilken nivå du vill lägga dig i ditt innebandyspel. Vill du spela mest ”på kul”, ja då kanske en gång i veckan räcker jättebra. Men om du vill utvecklas till en bättre spelare bör du träna minst tre pass i veckan, tycker Henrik. Men hur ofta tränar en landslagsspelare då?


– Jag tränar innebandy cirka fem gånger i veckan med laget. Sen tränar jag styrka och smidighet ungefär tre gånger per vecka, berättar Henrik. Utöver innebandymatcherna, vill säga, som är 1-2 gånger i veckan under säsong.

Matilda Jansson fyller i att hon tränar cirka tre-fyra gånger i veckan med sitt lag. Plus fysträningar. Hon motiverar även andra till att de kan bli en hur bra innebandyspelare som helst, men det krävs hård träning – ofta.

– Ett vanligt misstag många gör är att sätta för höga krav på sig själv, men tränar för sällan. Då blir du lätt besviken när du märker att du inte når snabba resultat, säger Matilda och poängterar:

– Det viktigaste är att du har roligt på innebandyplanen!


Stadiums sortiment inom innebandy hittar du här.