Skolstartspaket: 3 för 2 på SOC!Skolstartspaket: 3 för 2 på utvalt SOC. Få den billigaste produkten på köpet.Till erbjudandet

9 saker du borde veta om löpning

Löpning är en motionsform med många goda hälsoeffekter. Vi ger dig 9 anledningar att påminnas av de gånger du lagt löparskorna på hyllan.  

1. Du får en mer hållbar kropp
Studier visar att träning med hög stötpåverkan såsom löpning, stärker och ger det bästa skyddet för skelettet, ökar benmassan samtidigt som det också minskar risken för benskörhet.

2. Du blir mindre stressad
Löpning ökar kroppens produktion av antistresshormoner. Vid forskning på Southern Methodist University i Dallas har man upptäckt att personer som regelbundet tränar kondition får mildare stressreaktioner.

löpning

3. Du får bättre immunförsvar

Cellproduktionen ökar av en måttlig mängd löpträning - vilket i sin tur stärker immunförsvaret. Om du ändå får en förkylning blir symptomen lindrigare för den som löptränar.

4. Det gör gott för dina lungor!
Lungfunktionen förbättras om man springer regelbundet. När man löper förhöjs syreförbrukningen vilket ökar lungblåsorna – som i sin tur förbättrar lungfunktionen. Alltså, löpare har generellt sätt mycket bättre lungkapacitet än personer med sämre kondition.

löpning

5. Du blir mer lösningsorienterad

Löpning har en ypperlig förmåga att förse hjärnan med syre, vilket gör att löpare är bra på att lösa problem och att fokusera.

6. Det har god påverkan på hjärnan
Studier visar att löpning optimerar hjärnans kognitiva förmåga då blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan ökas. Detta förbättrar såväl minne, koncentrationsförmåga, beslutsförmåga som reaktionsförmåga.

löpning

7. Löpning minskar risken för humörsvängningar!

Den ökade utsöndringen av noradrenalin, dopamin och serotonin gör att den som löper regelbundet har lägre risk för att få humörsvängningar.

8. Du sover bättre
De flesta vet att motion har positiva effekter på sömnen, och löpning som motionsform är knappast en undantag i sammanhanget. När du går och lägger dig efter ett löppass återhämtar sig kroppen mer effektivt och reparerar defekta celler snabbare vilket gör att du sover bättre.

löpning

9. Sist men inte minst – de gör oss lyckligare!

Löpning minskar utsöndring av stresshormoner och ökar istället produktionen av kroppens må bra-hormoner  - seratonin, endorfiner och dopamin.