Part of Stadium Group
Handla mer och få rabatt! Handla mer och få rabatt!

9 positiva effekter av löpning

Löpning är en motionsform med många goda hälsoeffekter. Vi ger dig 9 olika anledningar till att ta fram träningskläderna och köra igång!

Din kropp blir tåligare

Studier visar att träning med hög stötpåverkan såsom löpning, stärker och ger det bästa skyddet för skelettet, ökar benmassan samtidigt som det också minskar risken för benskörhet.

Du får starkare immunförsvar

Cellproduktionen ökar av en måttlig mängd löpträning - vilket i sin tur stärker immunförsvaret. Om du ändå får en förkylning blir symptomen lindrigare för den som löptränar.

Mindre känslig för stress

Löpning ökar kroppens produktion av antistresshormoner. Vid forskning på Southern Methodist University i Dallas har man upptäckt att personer som regelbundet tränar kondition får mildare stressreaktioner.

Ökar din lungkapacitet

Lungfunktionen förbättras om man springer regelbundet. Löpning förhöjer syreförbrukningen vilket gör att lungblåsorna blir större och i sin tur förbättrar lungfunktionen. Alltså, löpare har generellt sätt mycket bättre lungkapacitet än personer med sämre kondition.

Blir bättre på problemlösning

Löpning har en ypperlig förmåga att förse hjärnan med syre, vilket gör löpare bra på att lösa problem och att fokusera.

Kan lättare fatta beslut

Studier visar att löpning optimerar hjärnans kognitiva förmåga då blodcirkulationen och syresättningen till hjärnan ökas. Detta förbättrar såväl minne, koncentrationsförmåga, beslutsförmåga som reaktionsförmåga.

Löpning minskar risken för humörsvängningar

Den ökade utsöndringen av noradrenalin, dopamin och serotonin gör att den som löper regelbundet har lägre risk för att få humörsvängningar.

Du sover bättre

De flesta vet att motion har positiva effekter på sömnen, och löpning som motionsform är knappast ett undantag i sammanhanget. När du går och lägger dig efter ett löppass återhämtar sig kroppen mer effektivt och reparerar defekta celler snabbare vilket gör att du sover bättre.

Sist men inte minst – det gör oss lyckligare!

Löpning minskar utsöndring av stresshormoner och ökar istället produktionen av kroppens må bra-hormoner- seratonin, endorfiner och dopamin.