Black Weekend Warm Up: 25% rabatt på jackor!Black Weekend Warm Up: 25% rabatt på jackor! *Villkor

3 matfavoriter på utflykten

När det vankas utflykt är det a och o att ha en mumsig matsäck nedpackad. Här kommer tre enkla favoriter med extra twist!

1. Tunnbrödsklämmor à la Indien
Kanske den enklaste och bästa matsäcken som finns. Klämman kan varieras i all oändlighet efter smak och tycke. Extra gott blir det att göra eget tunnbröd. Har ni en utomhusgrill med stekhäll kan det bli en kul familjeaktivitet att göra brödet tillsammans. Men det går lite bra att steka i en stekpanna. Ett gott och enkelt tunnbröd att göra är det indiska brödet chapati. De enda du behöver är mjöl, salt, olja och vatten och en stekpanna. Enklare än så blir det inte!

Förslag på fyllningar: kantarellröra, falafel, strimlad kyckling, ägg, avokado och fetaost, mozarella och tomat, tonfiskröra, färskost och sylt.

Recept chapati (10 bröd)
5 dl vetemjöl eller grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk olja
2 dl ljummet vatten
Olja till stekning

Gör så här:
Blanda alla ingredienser till en smidig deg.
Dela upp degen i tio bitar och baka ut till rundlar på mjölat bord.
Stek i olja tills brödet får gyllene fläckar.


2. Chiapudding med choklad
Det här kan du förbereda dagen innan, och är enkelt som en plätt att göra och dessutom mättande och nyttigt. Köp hem en påse chiafrön och valfri mjölk, blanda och låt stå över natten – färdigt! Det går att använda vanlig mjölk eller till exempel soja-, mandel- eller kokosmjölk, tänk på att sistnämnda ger ganska mycket smak. Är ni flera som ska på utflykt, gör separata puddingar i små burkar och använd olika ingredienser. För sötma addera honung, vaniljpulver eller några skedar kakaoblandning i puddingen. Toppa med valfria bär, frukter och frön. Det är också gott att klicka på yoghurt, keso eller kvarg på toppen.

Gör så här:
Blanda lika delar chiafrön och mjölk. Och eventuellt vaniljpulver, honung eller chokladpulver.
Rör om under en minut för att undvika klumpbildning. Ställ i kylskåp över natten.


3. Äggburgare
Hinner du inte göra egna färsbiffar – stek bara några ägg så har du en god och mättande äggburgare som kan ätas kall. Du behöver: frukostbullar som du delar på mitten, stekta ägg och valfri fyllning. För extra sälta toppa ägget med bacon. Stekt haloumi och tomat är ett perfekt vegetariskt alternativ. En skiva cheddarost och stekt lök är inte heller dumt.