Nyhet: Solglasögon med stjärnglans

Från amerikanska flygstyrkan till filmduken och sportscenen. Häng med på en spännande varumärkesresa som började redan 1930.

Ray-Ban har bokstavligen hjälpt amerikanska piloter att nå nya höjder. Och det är få skådespelare, artister och modeprofiler som inte har ett par av dess bågar i sin ägo. Faktum är att de flesta av oss antingen äger eller känner till någon av varumärkets modeller. De populära glasögonen har under decennier spridit sig över hela världen och kommit att bli en världsledande solglasögontillverkare. Vi backar bandet…

1930
Varumärkets historia börjar redan på 20-talet, när det amerikanska flygvapnet ber företaget Bausch & Lomb att tillverka glasögon som skyddar piloternas ögon mot starkt ljus. Det var under dåtidens allt längre flygningar på högre höjd som många piloter fick huvudvärk på grund av solljuset. En ny typ av glas med grön lins introduceras på marknaden och med denna såg Ray-Ban dagens ljus. 1937 registreras varumärket och, de idag klassiska, pilotbågarna Aviator lanseras. Det dröjer inte länge innan fler än bara piloter uppmärksammar varumärket. Snart lanseras fler modeller.

1940
Amerikanska flygstyrkan fortsätter att bära Ray-Ban, och varumärket fortsätter i sin tur att utveckla sina glasögonlinser med hög innovation. Fyrtiotalet var årtiondet som militära influenser tog sig in på modescenen. Snart syns plagg i armémönster på var och varannan vilket väcker ett stort intresse även för piloternas solglasögon. Plötsligt har varumärket tagit klivet in hos allmänheten, som också vill bära högpresterande glas.

1950
Under femtiotalet tar Hollywoods filmstjärnor världen med storm. Passande nog lanseras nu modellen Wayfarer, 1952. De kom snart att bli världens mest igenkända – och populära – solglasögon. Varför? Succén var ett faktum när de syntes på filmduken på ikoner som James Dean (Rebel Without a Cause) och Audrey Hepburn (Breakfast at Tiffany’s).

1960
Trendsäkra modeller fortsätter att lanseras på löpande band, och Hollywoodstjärnorna älskar dem. Bob Dylan sågs sällan utan sina Wayfarers. Clint Eastwood och Peter Fonda bar modellerna Olympian och Balorama på filmduken vilket utökade bågarnas stjärnglans ännu mer. Sortimentet utökas i snabb takt och nu kan alla bära dess solglasögon – kvinnor, män och barn. Det är också nu det händer. Ray-Ban blir världsledande inom sitt segment, tack vare dess design och funktion.

1970
Disco-eran slår till och med den tillhör, som bekant, en färgexplosion. Inte bara kläderna ska vara färgglada, även glasögonen. De trendsäkra modellerna Vagabond och Stateside lanseras. Under den här tiden utvecklas även spegellinsen, anpassad för sportiga sammanhang, och andra funktioner som är till fördel i exempelvis skidbacken. Nu passar marknaden på att dela upp solglasögon i två linjer – mode och sport. Även om de allt som oftast går hand i hand.

1980
Under åttiotalet syns solglasögonen frekvent på världsartister, både på filmduken och scenen. I filmerna The Blues Brothers (1980) och Risky Business (1983) exponeras klassikern Wayfarer flitigt. Samtidigt väljer Michael Jackson samma modell när han gör sin episka Bad-turné åren 87–89. Hans signaturlook innebär dock modellen Aviator, som han bär på Grammisgalan 1984, vilka även är de bågar som i filmen Top Gun (1986) kittlar varumärkets rötter inom flygvapnet och ger försäljningssiffrorna ett rejält lyft.

1990
Premiärer av succéfilmer avlöser varandra och Ray-Ban fortsätter att vara skådisarnas glasögonfavorit. Denzel Washington i Malcolm X och Tim Roth i Reservoir Dogs (1992) är två exempel. 1997 kommer Men in Black med Will Smith och Tommy Lee Jones i modellen Predator samtidigt som Johnny Depp bär Shooter i Fear and Loathing in Las Vegas (1998).

2000
De senaste två årtionden har det hänt en hel del, både inom varumärket och modet. Sortimentet har utökats, men de klassiska modellerna finns kvar om än med utvecklad funktion och i viss mån uppdaterad design. Hur som helst har dess solglasögon skapat trender och ett unikt måste ha-begär världen över i 80 år. Dessutom utmärker de bäraren som medveten och stilsäker – oavsett om de används som accessoar eller i sportsammanhang.


Hela Stadiums sortiment av Ray Ban hittar du här.