25 % för dig som är eller blir medlem.

Cykelhjälmens Rolls-Royce

Hövding är svenskarnas nya favorit som tar hand om både välfriserade hår och ömtåliga huvuden. En modern cykelhjälm med inbyggd airbag-teknik som skyddar åtta gånger bättre än en traditionell hjälm.

Varje år skadas mer än 2000 cyklister i trafiken. Flera blir påkörda men den största andelen olyckor beror faktiskt på hala löv, grus eller liknande och har därmed ingenting att göra med varken ens egen eller ens medtrafikanters förmåga att cykla säkert. Men trafiktempot i stadstrafiken är ofta både snabbt och tufft, en cykelhjälm gör stor skillnad vid en olycka. När man ramlar med en cykel är det nämligen oftast huvudet som får ta den allra värsta smällen. Det finns många bra hjälmar på marknaden att välja mellan men en aktör sticker ut – svenska Hövding som genom sin revolutionerande och patenterade airbag-teknik erbjuder ett åtta gånger bättre skydd än sina konkurrenter.

Efter att hjälmtvång för barn under 15 år infördes 2005 väcktes även en debatt kring hjälmtvång för vuxna. Debatten födde en idé hos två industridesignstudenter i Lund, Anna Haupt och Terese Alstin, som i sitt examensarbete bestämde sig för att skapa en hjälm som även kunde locka fåfänga vuxna. Resultatet? En helt ny typ av cykelhjälm med inbyggd airbag som skyddar både välvårdade frisyrer och ömtåliga hjärnor. Forskning har även visat att Hövding är bättre än traditionella hjälmar. Anna Katarina Skogh, marknadschef på Hövding, berättar mer om den revolutionerande tekniken bakom succén.

– Framför allt pratar vi om att skyddsprestandan är överlägsen alla andra hjälmar. Överlägsenheten ligger i luften som finns inuti airbagen som gör så att både skalle och hjärna får ett mjukare islag jämfört med en vanlig hjälm. Stanford University har forskat i detta med hjälmar som skydd och kommit fram till att den airbagteknologi som Hövding använder sig av är åtta gånger bättre än det skydd som en vanlig hjälm kan erbjuda. Dessutom vet vi att de som använder Hövding börjar cykla mer än innan de köpte sin Hövding och det är ju bra ur ännu fler perspektiv.

Med hjälp av avancerade sensorer läses cyklistens rörelser av 200 gånger i sekunden och så fort rörelsemönstret avviker från det normala utlöses airbag-hjälmen på 0,1 sekund och skapar en skyddande och mjuk stötupptagningsförmåga för både huvud, nacke och käke.

Det kan kännas lite konstigt i början att ge sig ut i trafiken utan något på huvudet. Vad säger du till dem som känner sig osäkra på att tekniken verkligen fungerar?




– Det är klart att det alltid tar tid att anpassa sig till ny teknik. Jag kommer ihåg hur tveksamma folk var till mobiltelefonen när den först kom. Men när tillräckligt många använder sig av en sak och den blir synlig i den miljö du vistas i så blir den också en del av din vardag. Du vågar tro på fördelarna och den blir mindre farlig att prova. Det har hittills registrerats 2 600 olyckor där Hövding har skyddat cyklisters huvud. För ett par veckor sedan var det en kvinna som kom in på akuten med rätt svåra skador, men personalen var förundrad över att hennes huvud, ansikte och nacke inte var skadat med tanke på hur resten av kroppen såg ut. Hövding hade skyddat henne så bra. För de som är osäkra hade jag gärna visat alla de tackmejl vi får och de inlägg i sociala medier som visar när Hövding gjort en verklig skillnad. Det är något vi är otroligt stolta över.

Hövding säljs i en modell men i tre olika storlekar. Ett avtagbart och tvättbart skydd medföljer men det finns även utbytbara skal i flera olika färger så du kan matcha efter både klädsel och humör.

Hela utbudet hittar du här.


Hövding
– så fungerar den:

Genom tusentals tester vid normal cykling och iscensättningar av olyckor har cyklisters rörelsemönster registrerats och en algoritm skapats som kan särskilja en olycka från vanlig cykling. När man cyklar med sin hövding registreras alla ens rörelser 200 gånger i sekunden. Så fort rörelsemönstret avviker från det normala utlöses airbagen på 0,1 sekund, fixerar nacken och skapar en mjuk och skonsam stötupptagningsförmåga för hela huvudet och även käkbenen. Då trycket hålls konstant under flera sekunder klarar man även flera följdstötar. Hjälmen aktiveras och avaktiveras genom en enkel knäppning och laddas med en USB. När batteritiden börjar ta slut signaleras detta i god tid med hjälp av en återkommande ljudsignal och blinkande lysdiod.


Hövding
– så fungerar den:

Genom tusentals tester vid normal cykling och iscensättningar av olyckor har cyklisters rörelsemönster registrerats och en algoritm skapats som kan särskilja en olycka från vanlig cykling. När man cyklar med sin hövding registreras alla ens rörelser 200 gånger i sekunden. Så fort rörelsemönstret avviker från det normala utlöses airbagen på 0,1 sekund, fixerar nacken och skapar en mjuk och skonsam stötupptagningsförmåga för hela huvudet och även käkbenen. Då trycket hålls konstant under flera sekunder klarar man även flera följdstötar. Hjälmen aktiveras och avaktiveras genom en enkel knäppning och laddas med en USB. När batteritiden börjar ta slut signaleras detta i god tid med hjälp av en återkommande ljudsignal och blinkande lysdiod.