Stadium vill aktivera världen – miljövänligt
Visionen är att aktivera världen och med det kommer en hel del andra utmaningar. Miljöarbete och hållbarhet är något Stadium har valt att satsa extra mycket på.
– Vår roll är att leda sportbranschen, produktionen och konsumenterna mot en mer hållbar riktning, säger Catrine Marchall, Sustainability Manager på Stadium.
Egen miljömärkning och återvinningssystem
Som ett led i detta har man skapat Supporting Earth-märkningen, som gör det enklare att göra medvetna, hållbara val i Stadiumbutikerna. En annan viktig del i arbetet är att förlänga produkternas livscykel. Det handlar både om att hitta nya sätt att återvinna material samt att se till att varorna inte slängs i förtid.
– Bara under 2015 skänktes 108 ton kläder och skor samt 4,6 ton övriga sportprodukter, som hade lämnats i våra re:activate-stationer, till behövande runt om i världen, avslutar Catrine.
Här kan du läsa mer om Supporting Earth och Re:activate.