Stadium vill aktivera världen miljövänligt

Visionen är att aktivera världen och med det kommer en hel del andra utmaningar. Miljöarbete och hållbarhet är något Stadium har valt att satsa extra mycket på.

– Vår roll är att leda sportbranschen, produktionen och konsumenterna mot en mer hållbar riktning, säger Catrine Marchall, Sustainability Manager på Stadium.

Egen miljömärkning och återvinningssystem
Som ett led i detta har man skapat Supporting Earth-märkningen, som gör det enklare att göra medvetna, hållbara val i Stadiumbutikerna. En annan viktig del i arbetet är att förlänga produkternas livscykel. Det handlar både om att hitta nya sätt att återvinna material samt att se till att varorna inte slängs i förtid.

– Bara under 2015 skänktes 108 ton kläder och skor samt 4,6 ton övriga sportprodukter, som hade lämnats i våra re:activate-stationer, till behövande runt om i världen, avslutar Catrine.

Här kan du läsa mer om Supporting Earth och Re:activate.