Förberedelser inför Vätternrundan 2019

Den 14-15 juni går världens största cykelmotionslopp av stapeln. Stadium är stolt sponsor av loppet och här har vi samlat de bästa tipsen inför Vätternrundan 2019. Anna Öhrström på Vätternrundan, Sandra Carlander på Craft och Mats Slorfelt på Enervit vet vad som krävs för ett lyckat långlopp. Foto: Micke Fransson/Vätternrundan.

Några insidertips

Inför ett långlopp är förberedelse a och o. Detta för att dels kunna prestera så bra som möjligt – men också för att minimera risken för olyckor. Du bör alltid se till att du har en godkänd cykelhjälm samt bromsar, däck, kedja, drev, belysning och reflexer som är i gott skick.

– En liten pump, en extra slang och däckavtagare är också bra att ha med sig om oturen är framme. Öva gärna på att byta slang innan så att du enkelt kan fixa en punktering under loppet, säger Anna Öhrström på Vätternrundan.

Det är också viktigt att känna till vilken typ av hjälp man kan vänta sig längs vägen. Exempelvis om du får problem med din cykel och du inte kan fixa på egen hand så finns det hjälp att få.

– Om du stannar vid sidan av vägen och vinkar till dig en följebil så får du åka med till närmaste framförvarande depå där du får hjälp i cykelservicen. Samma sak gäller om du tvingas avbryta loppet. I depåerna finns bussar och lastbilar som transporterar dig och cykeln tillbaka till Motala, säger Anna.

En komplett och fungerande cykelutrustning är en förutsättning, men man får trots allt inte glömma den förberedande träningen.

– Ju bättre förberedd du är desto behagligare resa får du. Om du ska köra Vätternrundan 300 km tycker jag att du åtminstone ska ta två långpass på upp emot 15-20 mil innan för att få en känsla av hur det är att cykla så långt, säger Anna.
Vätternrundan 2018 invigdes med imponerande cykeltricks och glada åskådare. Foto: Petter Blomberg.
Världens största cykelmotionslopp samlar 20 000 tävlande varje år. Foto: Thule.
Välförtjänt vilopaus efter målgång. Foto: Petter Blomberg.
Vad ska man ha på sig?

När man väljer cykelkläder för ett långlopp bör man alltid ta hänsyn till väderförhållanden, men man får heller inte glömma att välja kläder efter nivå.

– Det finns de som tar sig runt på sju timmar, medan andra cyklar på mellan 15 och 20 timmar. Jag har själv cyklat på åtta-nio timmar med fördelen att jag har åkt på dagen då temperaturen inte skiljer sig så mycket som den kan göra på kvällen och natten, säger Sandra Carlander på Craft.

Det kan vara svårt att sia om vilket typ av väder man kan förvänta sig i juni. Därför är det allra bästa att ha med sig kläder för såväl regn som sol.

– Om vi föreställer oss ett drömscenario med 15 grader, lite sol och lite moln skulle jag rekommendera cykelbyxor med pads och hängslen. Utöver hängslena är ett kortärmat underställ som transporterar fukt från kroppen att föredra. Ovanpå understället är en cykeltröja med dragkedja och ficka på ryggen att rekommendera, säger Sandra och fortsätter:

– En vindväst eller vindjacka kan vara bra att ha ytterst ifall det blir blåsigt. Skulle det vara riktigt kallt, ta på dig knä-, arm- eller benvärmare. Förbered dig för olika väderförhållandena – men undvik att släpa med dig allt för mycket saker längs vägen, säger Sandra.

Rätt energi veckan innan loppet



För att orka med ett långlopp är självklart också mat och dryck, i jämna doser, högst nödvändigt för ett bra resultat. Det bästa är därför att ha en energiplan att följa.

– Dina glykogendepåer i kroppen ska vara fyllda av den mat du äter dygnen före loppet. Under loppet bör du sedan fylla på med energi var 30:e minut, cirka 50 gram kolhydrater åt gången i form av till exempel bars, vätska eller gel, säger Mats på Enverit.

Att få i sig kolhydrater är högst nödvändigt för ett bra lopp. Om du inte har kolhydrater lagrade som glykogen i kroppen eller inte tillför dem under loppet kan du inte cykla enligt din bästa kapacitet. När du kommer över 75 % av maxpuls är det kolhydrater som kroppen kan använda som energi, inte fetter. Fetter tar allt för lång tid för kroppen att bryta ner till energi.

– Ät bra och ganska fettsnål mat de sista två dygnen innan loppet. En lunch extra per dag, eller några kolhydratladdare var tredje timme mellan måltiderna. Då säkerställer du att glykogendepåerna är påfyllda i lever och muskulatur innan start, säger Mats.

Man bör även ha en plan för hur mycket och när man ska dricka vatten, såväl dagarna innan loppet som under.

– Drick lite mer än vad du brukar dricka dygnen innan Vätternrundan, men inte mer än att du kan sova gott om natten. Om urinen är relativt ofärgad är det ett tecken på att din vätskenivå ligger bra till. Under loppet bör du dricka ungefär var 20:e minut för att hålla en bra nivå. Efter loppet är det alltid bra att äta någon form av återhämtningsprodukt. Fördelningen mellan kolhydrater och protein i återhämtningsdrycken skall helst vara 3:1. Då blir dagarna efter loppet mycket trevligare!
7 snabba inför Vätternrundan

1.
Glöm inte att ta med ditt startbevis och legitimation. Senast en timme innan start ska du visa upp ditt startbevis för att hämta ut nummerlapp och tidtagningschip.

2. Tänk på att du inte får köra bil de första sex timmarna efter loppet på grund av olycksrisk. Boka därför en taxi, buss eller be en vän att skjutsa dig, om du inte har ordnat med boende i Motala.

3. Kom i tid! Stressa inte, fokusera i stället på att ladda upp mentalt på de timmar av (härlig men utmanande!) cykling du har framför dig.

4. Ta med flera ombyten som kan anpassas efter väder. Förutom regn- och vindtäta överdragskläder är även handskar och cykelglasögon bra att rusta sig med.

5. Glöm inte vattenflaska, energibars, -gels och så vidare som du kan fylla på kroppen med mellan banans depåer. Ät lite men ofta, och ät bara sånt du tidigare provat och vet att din mage klarar av. Drick gärna en halvliter vatten i timmen, och mer om det är varmt ute.

6. Ha många mil i benen. Arrangörerna bakom Vätternrundan rekommenderar att man har cyklat minst 100 mil innan benen är redo att trampa 30 mil i stöten.

7. Smörj rumpan! Det minskar risken för skav och irriterad hud. Använd en creme du tidigare testat och vet fungerar för dig under cykling.