25 % för dig som är eller blir medlem.

Hos Röhnisch får kvinnorna visa vägen

I över 75 år har Röhnisch stärkt sporten innanför och utanför Sveriges gränser. I januari 2020 klev Emma Stjernlöf in som vd med ambitionen att bolaget ska bli ett världsledande träningsvarumärke för kvinnor. Vi har pratat med henne om varumärkets historia, design- och hållbarhetsarbetet och vad nästa steg är för Röhnisch.

Sportvarumärket Röhnisch grundades 1945 och specialiserade sig till en början på gymnastikredskap. I dag har de lämnat redskapen bakom sig och är ett av de ledande varumärkena för träningskläder till kvinnor.

– Röhnisch som grundades i gymnastikens hjärta har en fantastisk historik. Varumärket har verkligen hållit fast vid att producera de absolut bästa funktionella kläderna för rörelse, säger Emma Stjernlöf, vd på Röhnisch.


Gymnasten Hellmut Röhnisch grundade varumärket år 1945. Foto. Röhnisch.

Från gymnastikredskap till träningskläder
Röhnisch grundades av entreprenören och gymnasten Hellmut Röhnisch. Han föddes i Tyskland och tog sig till Sverige 1932 på flykt från Nazityskland. Efter en kort vistelse i Haparanda hamnade han till slut i Örebro. I sin nya stad tog Hellmut upp sin gymnastikkarriär. I Tyskland var han nämligen en hyllad gymnast och i Sverige kom han att vinna de svenska mästerskapen i gymnastik 1945, en dag efter att han fått sitt svenska medborgarskap. Samma år grundade han Röhnisch som på den tiden var en leverantör av gymnastikredskap.

På 50-talet tog Hellmut nästa steg när han började sälja plastisocks, en strumpa designad för gymnaster med en sula i gummi. Strumpan blev snabbt en favorit och när aerobicstrenden kom på 80-talet tog Röhnisch fasta på den nya ökade efterfrågan och började tillverka träningskläder för kvinnor.


Röhnisch var snabba på att haka på aerobicstrenden på 80-talet. Foto: Röhnisch.

Varumärket blev på 90-talet bland de första till att introducera mikrofiber i deras kläder vilket revolutionerad vår syn på träningskläder. Nu skulle kläder för träning inte bara vara funktionella utan även bekväma.

– Jag är ganska ny på jobbet och tycker att det är fantastiskt att gå igenom arkivet. Att se vad som hänt och hur mycket som har förfinats över tid med teknologier och design. Det är just den historiken som lett Röhnisch fram till det vi är i dag, säger Emma Stjernlöf.

Ett varumärke för alla kvinnor
År 2000 positionerade Röhnisch sig som ett helt kvinnligt varumärke och utgår nu alltid från kvinnor i produktutvecklingen med sin tagline: For women, by women.

– Vi gör bara saker för kvinnor och när vi säger ”For women, by women” är det verkligen sant. Vårt designteam består enbart av kvinnor. När man bara jobbar mot en specifik målgrupp över lång tid lär man känna den till punkt och pricka. Vi har till exempel ett dedikerat team som bara jobbar med passformen och synar varje liten detalj. Som verkligen förstår kvinnokroppen, hur olika kvinnokroppar ser ut, hur man vill röra sig och hur kroppen förändras över tid. Vi försöker hela tiden ta steg framåt för att bli ett så inkluderande varumärke som möjligt för alla kvinnor.


När designteamet på Röhnisch tar fram nya produkter utgår de alltid från den kvinnliga kroppen och hur kvinnor vill röra sig. Foto: Röhnisch.

2002 gav varumärket sig även ut på ny mark och lanserade golfkläder för kvinnor. Genom att designa plagg av innovativa material som tillåter kvinnor att känna sig bekväma ute på golfbanan har Röhnisch i dag etablerat sig runt om i Europa. Och golfen är något Emma Stjernlöf tror mycket på framåt.

– Vi ser en jättepotential inom golfen eftersom det har blivit mer mainstream. Allt fler tjejer börjar golfa och det startas communities där för tjejer.

Hållbarhet är väldigt viktigt för Röhnisch och inför varje ny säsong kollar de på hur de kan öka andelen återvunnet material i deras kollektioner.

– I dag är 70 till 80 procent av hela vår kollektion redan producerad av återvunna material. Vi siktar på att vi inom tre år kommer vara på 100 procent. Vår badkollektion är redan nu tillverkad av 100 procent återvunnen plast. Vi vill inte behöva sätta rubriker på våra produkter eller hemsidan, utan väljer man Röhnisch ska veta att man gör ett hållbart val.

– Men det är lika viktigt att titta på andra delar av kedjan också. Vi tittar på allt från transporter till påsar. Men även när vi väljer partners och därför är det roligt att jobba med Stadium som också bryr sig om dessa frågor.

Vad händer framåt för Röhnisch?
– Vi har satt jättehöga ambitioner. Vi vill bli ett av världens ledande träningsvarumärke för kvinnor. Vi är redan ett väldigt välkänt varumärke i Norden, så en viktig del nu är att ge sig ut på en tydlig och internationell resa. Sen har vi ett fantastiskt designteam och vi har gedigna ambitioner för produkter framåt, så det händer mycket kul, säger Emma Stjernlöf.